DIR model predstavuje Vyvojove Levely (Functional Developmental Levels) ktore su potrebne pre zdravy emocionalny, socialny a intelektualny vyvin dietata.
1 - Samoregulacia a spolocny zaujem
2 – Prepojenie a vytvaranie vztahov
3 – Dvojsmerna komunikacia so zamerom
4 – Komunikacia za ucelom riesit problem
5 - Vytvaranie a spracovavanie myslienok (symbolov)
6 – Budovanie mostov medzi myslienkami
Samoregulacia a spolocny zaujem
- je schopnost dietata vniknut a zotrvat v stave vzdielanej pozornosti s inou osobou, kde dieta zostane kludne, zorganizovane a sustredene (dieta sa tento level uci v prvych troch mesiacoch)
Prepojenie a vytvaranie vztahov
- je schopnost vytvarat vztahy a zapajat sa do hry s inou osobou s potesenim a radostou (prvy krat v 2 az 7 mesiaci)
Dvojsmerna komunikacia so zamerom
- “tam a spat” komunikacia/signalizovanie za ucelom vyjadrit zamer ale pochopit aj druhu osobu. Takisto “otvaranie a zatvaranie kruhov”. (asi v 3 az 10 mesiaci dieta spoznava tento level)
Komunikacia za ucelom riesit problem
- schopnost pouzit komplexne komunikacne kruhy pomocou gestikulacie, akcie a slov do vypracovanej serie akcii (tuto schopnost sa dieta prvy krat uci medzi 9 a 18 mesiacom)
Vytvaranie a spracovavanie myslienok
- schopnost vytvarat myslienky (symboly) naucene v hre a predstavivosti za ucelom vyjadrit emocie a seba sameho. (tento level zacina medzi 24 1 30 mesiacom)
Budovanie mostov medzi myslienkami
- schopnost vytvarat logicke mosty a prepojenia medzi rozlicnymi myslienkami (emocionalne myslenie). (zacina sa v 36 az 48 mesiaci)
Ak chceme mat kvalitny cas s dietatom potrebujeme zacat u prveho levelu a postupne pomahame dietatu ist hore. Ak sa dieta dostane do urciteho levelu, neznamena to, ze tento level ma zvladnuty a uz nikdy nemusi na nom pracovat. Deti v spektre casto „behaju“ z jedneho levelu do druheho a nie je nezvycajne ak zvlada lahsie vyssi level ako tie nizsie. Ale vzdy je dolezite a potrebne zacat u prveho levelu. Inak sa dieta nemoze posunut dalej.
V dalsich clankoch opisem kazdy level podrobne aj s prikladmi ako na to a co to vlastne znamena. A pokial nerozumiete tomu co pisem, nerobte si starosti. Niekedy ani ja J
*Tento clanok je preklad z DIR/Floortime kurzu pre rodicov, a z knihy The Child with Special Needs.