Mami, nešušli

„No, poď šém. Ty mamiskine zlatiško. Ty by ši tjosku papuskalo?“ počujem z vedľajšej lavičky. „Že by Glum?“ v duchu zažartujem a zahľadím sa tým smerom. Na susednej lavičke vidím mladú maminku a asi dvojročného blondiačika. „Pekne,“ pomyslím si, „a potom sa pýtame, prečo je tak veľa detí s dysláliou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)
Obrázok blogu

Dyslália v najširšom zmysle slova spočíva v neschopnosti alebo poruche používania zvukových vzorov v procese komunikácie podľa rečových zvyklostí a noriem príslušného jazyka, čo je aj príčinou toho, že ide o najrozšírenejšiu rečovú chybu v ľudskej spoločnosti (Nádvorníková in Lechta, 1995).
V ľudskej reči to znamená: Dieťa vynecháva, zamieňa, alebo nepresne vyslovuje niektoré hlásky.

Moja rada číslo jedna (alias predproblémová : )
Od malička hovorte s deťmi tak, že všetky hlásky vyslovujete normálne. To znamená, že aj keď budete používať zdrobneniny, poviete: „Mamička ti pripraví papať...To je peknučký havinko... Mňam, aká dobručká polievočka...“ a pod. Teda, používajte pokojne detské slová, ale nešušlite pri tom, ako pani z úvodu. Niektorí rodičia zvyknú namiesto r používať „j“ – „To je pjekjásne...“ – Možno to znie milo, ale je to pekná hlúposť. Pýtate sa prečo? Odpoveď je triviálna. Keď sa dieťa učí hovoriť, odzerá rečové vzory z okolia. Ak budete šušlať, naučí sa šušlať aj vaše dieťa (Tu je potrebné objektívne dodať, že odzeranie zlého rečového vzoru je len jednou z viacerých možných príčin vzniku dyslálie. No i tak tá troška sebakontroly myslím, stojí, za zníženie rizika : ).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 
Moja rada číslo dva (alias keď dieťa už dyslália chmatla : )
Zefektívnenie logopedickej intervencie závisí od pravidelnosti cvičenia, preto logopédi zadávajú aj čosi na spôsob „domácej úlohy“. Opakovanie a utvrdzovanie už vyvodených hlások je dosť zdĺhavé a nudné. Počas svojej praxe som sa často stretával s bezmocným konštatovaním: „Viete, pán doktor (ten doktor, mi vzhľadom na moje MaGoRstvo, prišiel dosť smiešny : ), keď on nám doma nechce cvičiť.“ Ak máte teda aj vy dieťa s dysláliou a neviete, ako ho presvedčiť, aby doma denne cvičilo, zožeňte si „človečko“, „pexeso“, „autíčka“ alebo čo ja viem čo a každé cvičenie vložte do hry. Ak vám logopéd naordinuje „ddnkanie“, stačí, ak pred každým hodom kocky pri „človeče“ urobí dieťa „ddn“a vedzte, že „ddn“ urobí najmenej päťdesiatkrát a ešte sa pri tom bude smiať. Musím sa priznať, že keď som ešte robil logopéda, vždy som sa s deťmi skoro celý čas hral (Priznávam bez mučenia, často som sa pri hre zabával lepšie ako samotné dieťa, ale to len podporilo súťaživosť a zvýšilo snahu. Samozrejmý bol aj cukrík ako hlavná výhra : ).

SkryťVypnúť reklamu


Takže dve malé rady logopéda vo výslužbe:
1) Nešušlite pri rozhovore s deťmi, lebo tým ich učíte tiež šušlať 
2) Ak musíte s dieťaťom doma cvičiť, vždy to cvičenie vložte do hry

Prajem veľa ľúbozvučných hlások z úst vašich ratolestí : )

Dávid Králik

Dávid Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  930
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Bývalý (m)učiteľ na I. stupni ZŠ, ktorý sa platonicky priatelí s Jonathanom Livingstonom, so Siddhárthom a hobitmi. Znamenie vodnára ho predurčuje k uletenosti všetkými smermi - hudba, literatúra, šport ... Zoznam autorových rubrík:  Moja malá fikciaViera ako ju cítimAj také sa mi staloMoje malé postrehyZo životaŽivot je krásnyMalé gramatické okienkoLogopedické okienkoRozprávky (aj) pre dospelýchMilovaťžofiuNedeľná ... veď viete : o )))Biblia očami laika : )...cestou ma vanie...šermmoje hudobné výlevyEtika u mňa v triede :o)Moja poviedkovňaPracujem ako divý :o)baška(pre mňa) zaujímaví ľudiana slovíčkoNápadníkSúťaž krátkych videíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu