...digitalizácia...
V každom rozhovore spomínate digitalizáciu ako cestu k obrode našich škôl. Ako všemocnú zbraň, ktorá je schopná vyriešiť všetky nedostatky nášho školstva... Ako univerzálny všeliek, ktorý konečne u nás nastolí moderné vyučovanie...Áno, je dvadsiate prvé storočie, doba digitálnych technológií... a počítače sú super. Sám som s deckami veľa podnikal v tomto smere, ba dokonca som bol zadržaný a hrozilo mi až osem rokov väzenia! No občas som vzal decká do lesa a celé vyučovanie sme strávili na lúke, alebo som jednoducho priniesol stany do školy a postavili sme si tráviacu, dýchaciu, či rozmnožovaciu sústavu. Alebo som skrátka priniesol do školy smeti :) Nech mi niekto povie do očí, že som neučil moderne, iba preto, že som v ten deň nepoužil počítač!
...bifľovanie...
Rovnako, ako mnohí pred Vami, kričíte, že už nestojíte o bifľovanie a bezduché memorovanie. Skúste si otvoriť štandardy, kde je predpísaný rozsah učiva, ktoré má žiak ovládať, povedzme z prírodovedy, či vlastivedy. Alebo mám lepší nápad. Pozvite nejakého školského inšpektora na pivo a nenápadne od neho získajte inšpektorskú písomku z týchto predmetov. Pozrite si ju a pochopíte, prečo mnohí učitelia aj napriek týmto krásnym a populárnym vyhláseniam naďalej nútia deti memorovať úplné zbytočnosti...Takže sa pýtam... ak nezmeníte vlastné požiadavky, ako môžete chcieť zmenu od učiteľov?
...prachy...
Mladí učitelia vraj nechýbajú v školách? Čo takto spraviť prieskum a zistiť vekový priemer? Ale nie o tom som chcel. Zaujala ma veta, kde hovoríte, že učiteľov čaká v úvodných rokoch nelichotivý plat...V ÚVODNÝCH ROKOCH?!?...srandista :) ale ak by som ostal naladený na rovnakú nôtu, spýtal by som sa, čo ich čaká po tých úvodných (asi štyridsiatich :) rokoch? Ja to tipujem na slabučký a smiešny dôchodok, alebo?
A ešte to s tým motivačným zvýšením pre mladých učiteľov...to ste nemohli myslieť vážne. Na jednej strane tvrdíte, že chcete kvalitu a na strane druhej chcete pridávať plat na základe veku...škoda reči. Neučil som dlho, no i za ten krátky čas som spoznal mnoho skvelých i mnoho slabých učiteľov v dôchodkovom veku a tiež mnoho super nadšených učiteľov i neuveriteľne skostnatelých primitívov, ktorí len nedávno začali učiť. Chcete kvalitu? Tak začnite systematicky pracovať na spôsobe jej zisťovania...Vytvorte kritéria, hľadajte možnosti ich merania...
Pán minister, musím sa priznať, že ste mi ako človek veľmi sympatický, ale nestrašte ma už, prosím, podobnými rozhovormi. Predstava, že by ste boli až takým diletantom, ma doslova desí, lebo to pre naše školstvo, ktoré je už tak dosť v srabe, neveští nič dobrého...
...ale možno ste iba členom ďalšej vlády, ktorá na učiteľov z vysoka s***... rovnako, ako všetky vlády doteraz...
Ps: Rád by som záverom upozornil, že tento blog nie je nijako politicky orientovaný.