Budeme len nadávať, alebo s tým niečo aj spravíme?

Jedna z vecí, ktoré ma neskutočne štvali, kým som ešte (m)učil, boli neustále sťažnosti niektorých kolegov - ako je to, či ono, zlé (rozumej na hov**). No vždy sa tak dialo len a len v kabinetoch za zatvorenými dverami...veď viete, čo keby to náhodou niekto začul. A čo ma úplne dostalo do kolien, vždy išlo o plané tliachanie bez snahy čokoľvek zmeniť. Keď prišlo na lámanie chleba, nikto nič nespravil...keď tak nad tým premýšľam, tento postoj nie je výsostne učiteľským a možno ho nájsť aj v iných sférach našej spoločnosti...možno aj preto si myslím, že projekt, na ktorom spolu s kolegami pracujem, má čosi do seba. A keďže sa mi v ostatnom čase viacerí z vás ozvali, že ich projekt zaujíma a dokonca by sa radi zapojili, no nerozumejú byrokratickej reči, ktorou je popísaný v oficiálnych dokumentoch, rozhodol som sa ho poľudštiť a takto poľudštený ponúknuť prípadným záujemcom :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Dámy a páni, na pódiu vítam národný projekt KomPrax - Kompetencie pre prax, ktorý od 3.januára 2011 realizuje IUVENTA - Slovenský inštitút mládeže.

Najskôr skúsme CIEĽ

Cieľom národného projektu KomPrax - Kompetenice pre prax je vychovať mladú, aktívnu generáciu, ktorá nebude frfľať a nadávať, ako je všetko nanič a pritom sama prstom nepohne.

Chceme v nej vypestovať celkom iný postoj. Je tu problém? Ok, tak ho skúsme rozanalyzovať, potom hľadajme riešenie a napokon ho aj vyriešme. Počas vzdelávaní získajú absolventi základné zručnosti a kompetencie, aby dokázali problémy identifikovať a následne aj riešiť. Veríme, že mladý človek, ktorý to dokáže, bude mať neskôr omnoho väčšie šance uplatniť sa na trhu práce. K tomuto uplatneniu prispejú aj pracovné stretnutia zamerané na uznanie prínosu neformálneho vzdelávania vysokými školami i zamestnávateľmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A teraz, komu je určený, alebo ak chcete, hovorme o CIEĽOVEJ SKUPINE (ktorých je hneď niekoľko :)

1) Mladí vedúci...

Samotné vzdelávanie mladých vedúcich (15 – 17 rokov) je zložené z troch víkendových stretnutí. Mladý človek si počas nich osvojí základné kompetencie mladého vedúceho. Počas prvej víkendovky sa naučí hľadať a analyzovať problém. Vráti sa domov a pokúsi sa identifikovať problém v mieste svojho bydliska. Na druhé stretnutie už príde s identifikovaným problémom a učí sa hľadať riešenia, stanoviť reálny cieľ a vymyslieť aktivity, ktorými tento cieľ dosiahne (vyrieši problém). Odkonzultuje svoj návrh so školiteľom a napíše projekt. Projekt následne zrealizuje – vyrieši problém (v období medzi druhou a treťou víkendovkou v rozmedzí približne troch mesiacov). Na tretie (posledné) stretnutie už príde s konkrétnymi výsledkami (a aj s vyúčotvaním :). Ako prebehla realizácia, čo sa podarilo a čo nie (samozrejme aj s hľadaním dôvodov). Ak som pred tým spomínal uznanie prínosu neformálneho vzdelávania v práci s mládežou, treba spomenúť aj databázu, kde budú absolventi vzdelávačiek zaradení pod istým číslom a každý zamestnávateľ si bude môcť overiť, aké kompetencie mladý človek má a pri akej príležitosti ich získal (v akom projekte ich "vlastníctvo" overil :). Len pre zaujímavosť, v tejto aktivite máme v pláne zapojiť približne 8 000 mladých ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže národný projekt KomPrax má omnoho väčšie ambície. Okrem mladých vedúcich, venuje pozornosť aj mládežníckym vedúcim a pracovníkom s mládežou. Títo už by mali mať kompetencie mladého vedúceho zvládnuté a tak sa počet stretnutí zmenší z pôvodných troch na dve.

2) Mládežnícki vedúci

Ak hovoríme o mládežníckych vedúcich (18+), fungujúcich na báze dobrovoľníctva, tí by sa mali naučiť vytvoriť tím mladých ľudí a viesť ich pri realizácii projektu tak, aby členovia tímu získali nové kompetencie. To znamená, že sa snažia prostredníctvom realizácie vlastného malého projektu motivovať skupinu mládeže a pripraviť pre nich aktivity s jasným výchovno-vzdelávacím zámerom.

SkryťVypnúť reklamu

3) Pracovníci s mládežou...

V prípade pracovníkov s mládežou (18+), je rozdiel v tom, že ide o profesionálov, ktorí pracujú s mládežou a tak už celkom v pohode zvládajú viesť tím ľudí tak, aby sa prostredníctvom práce na projekte, naučili novým zručnostiam. Ich úlohou je okrem iného zosieťovanie existujúcich mládežníckych skupín, či mimovládnych organizácií a vytvoriť spoločné strategické dokumenty smerujúcich k zlepšeniu postavenia aktívnych mladých ľudí v spoločnosti.

Bonusovka, alebo ak chcete: 2b, 3b 

Okrem vyššie spomínaných základných vzdelávaní budú realizované aj nadstavbové (špecializované) vzdelávacie aktivity pre tých mládežníckych vedúcich a pracovníkov s mládežou, ktorí budú chcieť rozšíriť svoje základné kompetencie o špecifickejšie zručnosti (napr. dobrovoľníctvo, ľudské práva, podnikavosť, manažment mládežníckych organizácií).

SkryťVypnúť reklamu

- - -

V rámci projektu existuje istá nadväznosť jednotlivých aktivít. Mladý človek, ktorý absolvoval prvé vzdelávanie a získal tým kompetencie mladého vedúceho, môže pokračovať ďalej a stať sa mládežníckym vedúcim, resp. pracovníkom s mládežou, čím si rozšíri svoje kompetencie aj o ďalšie zručnosti. Po zvládnutí základných vzdelávaní môže pokračovať v nadstavbových a špecializačných vzdelávacích modulov.

- - - 

Uf, už sa nám to zase začína zvrhávať do množstva textu, v ktorom by sa jeden veľmi rýchlo stratil, takže dosť! Ak vás bude čokoľvek zaujímať, resp. zostalo niečo nejasné, pokojne sa pýtajte. Či už v diskusii, alebo v mailíku :)

Každopádne ešte dodávam, že prvé vzdelávačky začínajú už v júni 2011 a všetky aktuality (ako aj prihlasovanie sa) nájdete na: http://www.iuventa.sk/sk/KomPrax/Home.alej 

(Najhorúcejšie info tam pribudnú v priebehu mája 2011, kedy budú vrcholiť všetky naše prípravy a snaženia :)))

- - -

A na záver...ako inak...môj obľúbený príbeh...

Chlapík chodí každý deň do práce na stavbu. Vždy na obed vytiahne sendvič s tuniakom a začne pekelne nadávať. Že tuniaka neznáša, že mu to smrdí, že je to humus... Raz sa už jeho kolega naštve a vraví mu: „Však už povedz tej svojej žene, nech ti tam nedáva tuniaka.“ Náš hrdina sa len smutne pousmeje a rezignovane odpovedá, že to asi nepôjde, nakoľko si ten sendvič chystá sám... 

Alebo ak chcete inými slovami...ak nemám rád syr, natriem si rožok maslom, ak nemám rád vodu, natiahnem ruku a vezmem si kávu a ak mám nevhodnú kravatu, jednoducho ju odviažem a dám si druhú... ak...

Dávid Králik

Dávid Králik

Bloger 
  • Počet článkov:  930
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Bývalý (m)učiteľ na I. stupni ZŠ, ktorý sa platonicky priatelí s Jonathanom Livingstonom, so Siddhárthom a hobitmi. Znamenie vodnára ho predurčuje k uletenosti všetkými smermi - hudba, literatúra, šport ... Zoznam autorových rubrík:  Moja malá fikciaViera ako ju cítimAj také sa mi staloMoje malé postrehyZo životaŽivot je krásnyMalé gramatické okienkoLogopedické okienkoRozprávky (aj) pre dospelýchMilovaťžofiuNedeľná ... veď viete : o )))Biblia očami laika : )...cestou ma vanie...šermmoje hudobné výlevyEtika u mňa v triede :o)Moja poviedkovňaPracujem ako divý :o)baška(pre mňa) zaujímaví ľudiana slovíčkoNápadníkSúťaž krátkych videíSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INESS

INESS

106 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu