Dámy a páni, na pódiu vítam národný projekt KomPrax - Kompetencie pre prax, ktorý od 3.januára 2011 realizuje IUVENTA - Slovenský inštitút mládeže.
Najskôr skúsme CIEĽ
Cieľom národného projektu KomPrax - Kompetenice pre prax je vychovať mladú, aktívnu generáciu, ktorá nebude frfľať a nadávať, ako je všetko nanič a pritom sama prstom nepohne.
Chceme v nej vypestovať celkom iný postoj. Je tu problém? Ok, tak ho skúsme rozanalyzovať, potom hľadajme riešenie a napokon ho aj vyriešme. Počas vzdelávaní získajú absolventi základné zručnosti a kompetencie, aby dokázali problémy identifikovať a následne aj riešiť. Veríme, že mladý človek, ktorý to dokáže, bude mať neskôr omnoho väčšie šance uplatniť sa na trhu práce. K tomuto uplatneniu prispejú aj pracovné stretnutia zamerané na uznanie prínosu neformálneho vzdelávania vysokými školami i zamestnávateľmi.
A teraz, komu je určený, alebo ak chcete, hovorme o CIEĽOVEJ SKUPINE (ktorých je hneď niekoľko :)
1) Mladí vedúci...
Samotné vzdelávanie mladých vedúcich (15 – 17 rokov) je zložené z troch víkendových stretnutí. Mladý človek si počas nich osvojí základné kompetencie mladého vedúceho. Počas prvej víkendovky sa naučí hľadať a analyzovať problém. Vráti sa domov a pokúsi sa identifikovať problém v mieste svojho bydliska. Na druhé stretnutie už príde s identifikovaným problémom a učí sa hľadať riešenia, stanoviť reálny cieľ a vymyslieť aktivity, ktorými tento cieľ dosiahne (vyrieši problém). Odkonzultuje svoj návrh so školiteľom a napíše projekt. Projekt následne zrealizuje – vyrieši problém (v období medzi druhou a treťou víkendovkou v rozmedzí približne troch mesiacov). Na tretie (posledné) stretnutie už príde s konkrétnymi výsledkami (a aj s vyúčotvaním :). Ako prebehla realizácia, čo sa podarilo a čo nie (samozrejme aj s hľadaním dôvodov). Ak som pred tým spomínal uznanie prínosu neformálneho vzdelávania v práci s mládežou, treba spomenúť aj databázu, kde budú absolventi vzdelávačiek zaradení pod istým číslom a každý zamestnávateľ si bude môcť overiť, aké kompetencie mladý človek má a pri akej príležitosti ich získal (v akom projekte ich "vlastníctvo" overil :). Len pre zaujímavosť, v tejto aktivite máme v pláne zapojiť približne 8 000 mladých ľudí.
Lenže národný projekt KomPrax má omnoho väčšie ambície. Okrem mladých vedúcich, venuje pozornosť aj mládežníckym vedúcim a pracovníkom s mládežou. Títo už by mali mať kompetencie mladého vedúceho zvládnuté a tak sa počet stretnutí zmenší z pôvodných troch na dve.
2) Mládežnícki vedúci
Ak hovoríme o mládežníckych vedúcich (18+), fungujúcich na báze dobrovoľníctva, tí by sa mali naučiť vytvoriť tím mladých ľudí a viesť ich pri realizácii projektu tak, aby členovia tímu získali nové kompetencie. To znamená, že sa snažia prostredníctvom realizácie vlastného malého projektu motivovať skupinu mládeže a pripraviť pre nich aktivity s jasným výchovno-vzdelávacím zámerom.
3) Pracovníci s mládežou...
V prípade pracovníkov s mládežou (18+), je rozdiel v tom, že ide o profesionálov, ktorí pracujú s mládežou a tak už celkom v pohode zvládajú viesť tím ľudí tak, aby sa prostredníctvom práce na projekte, naučili novým zručnostiam. Ich úlohou je okrem iného zosieťovanie existujúcich mládežníckych skupín, či mimovládnych organizácií a vytvoriť spoločné strategické dokumenty smerujúcich k zlepšeniu postavenia aktívnych mladých ľudí v spoločnosti.
Bonusovka, alebo ak chcete: 2b, 3b
Okrem vyššie spomínaných základných vzdelávaní budú realizované aj nadstavbové (špecializované) vzdelávacie aktivity pre tých mládežníckych vedúcich a pracovníkov s mládežou, ktorí budú chcieť rozšíriť svoje základné kompetencie o špecifickejšie zručnosti (napr. dobrovoľníctvo, ľudské práva, podnikavosť, manažment mládežníckych organizácií).
- - -
V rámci projektu existuje istá nadväznosť jednotlivých aktivít. Mladý človek, ktorý absolvoval prvé vzdelávanie a získal tým kompetencie mladého vedúceho, môže pokračovať ďalej a stať sa mládežníckym vedúcim, resp. pracovníkom s mládežou, čím si rozšíri svoje kompetencie aj o ďalšie zručnosti. Po zvládnutí základných vzdelávaní môže pokračovať v nadstavbových a špecializačných vzdelávacích modulov.
- - -
Uf, už sa nám to zase začína zvrhávať do množstva textu, v ktorom by sa jeden veľmi rýchlo stratil, takže dosť! Ak vás bude čokoľvek zaujímať, resp. zostalo niečo nejasné, pokojne sa pýtajte. Či už v diskusii, alebo v mailíku :)
Každopádne ešte dodávam, že prvé vzdelávačky začínajú už v júni 2011 a všetky aktuality (ako aj prihlasovanie sa) nájdete na: http://www.iuventa.sk/sk/KomPrax/Home.alej
(Najhorúcejšie info tam pribudnú v priebehu mája 2011, kedy budú vrcholiť všetky naše prípravy a snaženia :)))
- - -
A na záver...ako inak...môj obľúbený príbeh...
Chlapík chodí každý deň do práce na stavbu. Vždy na obed vytiahne sendvič s tuniakom a začne pekelne nadávať. Že tuniaka neznáša, že mu to smrdí, že je to humus... Raz sa už jeho kolega naštve a vraví mu: „Však už povedz tej svojej žene, nech ti tam nedáva tuniaka.“ Náš hrdina sa len smutne pousmeje a rezignovane odpovedá, že to asi nepôjde, nakoľko si ten sendvič chystá sám...
Alebo ak chcete inými slovami...ak nemám rád syr, natriem si rožok maslom, ak nemám rád vodu, natiahnem ruku a vezmem si kávu a ak mám nevhodnú kravatu, jednoducho ju odviažem a dám si druhú... ak...