Keď som sa k nelichotivej minulosti priznal študetom v Krupine, ani mi nechceli veriť. "Skutočne to bolo tak. Býval som gramatickým lúzrom. Napokon ma zachránilo len to, že som začal učiť slovenský jazyk. Na to, aby človek naučil niečo druhých, musí vec pochopiť sám. Takže som si prechádzal jednotlivé pravidlá a hľadal ich uplatňovanie v konkrétnych príkladoch. Tiež som si pre vlastné potreby zložil zopár pesničiek pomocníčiek (vybrané slová, skloňovacie vzory...) Odvtedy už píšem celkom slušne, aj keď musím priznať, že sa mi občas ešte "zadarí", najmä, ak si po sebe text neskontrolujem." dodal som a oni stále vyzerali, že mi príliš neveria :)
"Vaša úloha bude nejako ma uviesť do problematiky písania i/y v podstatných menách. V koreni i príponách. Forma je len a len na vás. Nezabudnite, že ešte pred začatím samotnej činnosti je potrebné vykomunikovať si v rámci skupiny, čo vlastne budete robiť a ako si rozdelíte úlohy v tíme. Zapojte fantáziu alebo inými slovami - snažte sa byť kreatívni!"
Sotva stihnem dopovedať a študenti sa zhrknú do malých skupiniek, z ktorých von vychádza vrava a dohadovanie.

Keď je jasné, čo chcú urobiť, začínajú už aj s prípravou potrebných rekvizít :)

- - -
Začíname prezentovať :)
Pán Tvrdý nám predstavil svoju rodinu, zdôraznil najmä vzťah so svojou ženou pani Tvrdou, za slobodna išlo o slečnu Ypsilonovú (o milencovi p. Obojakom sa zmienil až na naše naliehanie :)

Tu už sa nám objavili aj ďalší členovia rozvetvenej rodiny (nepýtajte sa ma, kto je kto, lebo si to vôbec nepamätám :)

Druhá skupina vsadila na prehľadnejší systém, v ktorom najskôr napísali všetky vzory. Následne ich aj predstavili :)

"Ako mám urobiť zo vzoru dievča, vzor žena?" "Tu máš basketbalku." :)

A ako z chlapa spraviť hrdinu?

Stačí jeden hrdinský čin :)

Wall-e nám poslúžil ako ukážka stroja :)

"Zlé ani od priateľa a dobré aj od nepriateľa. Skúsme nájsť ideálnu kombináciu vašich prezentácií," vravím a čakám. "Pointa a vtipnosť prvej prezentácie a do nej vložiť prehľad a systém druhej," zahlásil ktosi po chvíli a mne neostáva ako spokojne prikývnuť. :)
- - -
Hor sa na diskusiu :)
V diskusii sme sa najskôr rozohriali. Ako inak než témou z oblasti pravopisu. Zatiaľ čo jedna skupina obhajovala názor, že absolventi vysokých škôl musia síce vedieť správne písať, no nemusia ovládať žiadne poučky, druhá skupina tvrdila opak, čiže - absolvent VŠ má nie len vedieť správne písať, ale aj poznať dôvody, pre ktoré na píše také a také i/y.

Keď sme konečne našli kompromis, nastolil som ďalšiu tému: Byť, či nebyť aktívnym študentom? Študenti prvej skupiny tvrdili, že študent má chodiť do školy a popoludní/večer si užívať Facebook, partiu, kino, šport... Druhá skupina tvrdila, že sa má venovať aj organizovaniu nejakých podujatí, aby si tak rozvíjal do budúcna kompetencie, potrebné prakticky v každom zamestnaní (čiže kompetencie pre prax :))). Bola to skvelá diskusia plná rozumných i vtipných argumentov a študenti v nej boli absolútne skvelí!
- - -
..v mene bývalého gramatického "lúzra"...jedno spisovné ĎAKUJEM...
... študentom, od ktorých by sa tu na blogu v diskusiách mohli mnohí diskutéri učiť, ako komunikovať v prípade rozdielneho názoru na vec...
... ľuďom z ICM v Krupine... ktorí sa nezľakli netradičnosti ponúkanej aktivity...
...Darinke...za pomoc jednému "lúzrovi" :)
Adios a dovidenia na jeseň v ...vlastne ešte neviem kde. Vy viete? Ak áno, ozvite sa mi na david.kralik@iuventa.sk :)
Ps: Dnes mám len jediné želanie: Aby som v tomto texte nemal žiadnu gramatickú chybu, lebo inak si to v diskusii riadne zlíznem :)