„Etiku, etiku!“ zborovo skandujú decká pred začiatkom hodiny. Nie je to nič prekvapivé a neočakávané. Etika, na ktorej sa vždy hráme nejaké zábavné hry (rozohorievačky) a plníme aj nejakú väčšiu tímovú hru, má pre nich osobité čaro (musím otvorene priznať, že nie len pre nich :o)))
Predkrm, alebo Na začiatok sa treba vždy rozohriať...
1) Izbový futbal: (Počet žiakov: minimálne 6, pomôcky: stoličky, stoly, tenisová lopta alebo lopta zo soft-tenisu, čas: 15 – 20 minút). Žiaci si sadnú na stoličky, ktoré sú postavené v dvoch radoch oproti sebe vo vzdialenosti 3 metrov. Stoly obrátime nabok a vytvoríme bočné mantinely ihriska. Úlohou hráčov je dostať loptičku popod súperove stoličky. Nemôže sa hrať rukami a žiaci musia po celý čas sedieť. Ak sa niekto postaví, alebo hrá rukou, jeho mužstvo dostáva trestný bod.
(spracované podľa Miháliková 2004).
2) Topánková: (Počet žiakov: viac ako 6, pomôcky: topánky alebo prezuvky účastníkov hry, čas: 10 minút). Všetci žiaci sú vyzvaní, aby sa vyzuli. Všetky topánky alebo prezúvky sa uložia na jednu kopu do stredu miestnosti. Žiaci utvoria kruh okolo kopy topánok. Na pokyn učiteľa sú žiaci vyzvaní, aby si čo najrýchlejšie našli vlastné topánky, obuli si ich a dostavili sa na vopred určené miesto (zadná stena miestnosti,
stoličky a pod.)
(spracované podľa Miháliková 2004).
3) Alberto Tomba: (Počet žiakov: nerozhoduje, pomôcky: žiadne, čas: 5 minút). Žiaci stoja v kruhu a učiteľ vysvetlí, že každý z nás je teraz svetovým šampiónom v lyžovaní – Albertom Tombom. Ďalej objasňuje: „Čaká nás pretek v obrovskom slalome. V prvom kole sme mali najlepší čas. Dokážeme dotiahnuť pretek do víťazstva? ÁNO.“ Nasadíme si okuliare, pripraviť sa, pozor, štart. Učiteľ naznačuje, aká prekážka nás čaká a žiaci robia adekvátne pohyby. Prekážka zľava (naznačenie pohybu na lyžiach doľava), prekážka sprava (naznačenie pohybu na lyžiach doprava), jednoduchý bubon (poskok), dvojitý bubon (dvojitý poskok), mostík (naznačenie výskoku), plný zjazd (predklon, nohy naširoko a k sebe), ľad (predklon, nohy od seba a „brzdíme“). Po príchode do cieľa si môžeme uvoľniť zaťažené svaly (nohy, ruky, krk), podľa pokynov učiteľa.
(podľa Miháliková 2004)
Hlavný chod, alebo ťažisko hodiny...
Dnešná téma: Tím dokáže viac než jednotlivec!
Toto bude asi trošku šokujúce. Jednoducho prídeme do stredu triedy s vedrom plným korálok. Bez predchádzajúceho upozornenia ich rozsypeme po triede a deti vyzveme, aby behom desiatich minút pozbierali, čo najviac korálok, pričom ich súperom je učiteľ (najlepšie, ak si učiteľ dopredu pripraví malú lopatku a metličku a hneď po uvedení súťaže, začneme zmetať korálky vo veľkom...žiaci odrazu zistia, že ich výhra nie je až tak jednoznačná, ako by sa na prvý pohľad zdalo :o). Upozornime ich, že ak chcú vyhrať, je nutné spolupracovať a pomáhať si.
Dezert, alebo zhrnutie na záver...
V tejto časti začneme porovnaním nazbieraných korálok detí a učiteľa (odporúčam nepočítať, ale použiť odmerné valce, dôvody si asi domyslíte :o) Bez ohľadu na to, či sa deťom podarí poraziť v zbieraní učiteľa, alebo nie, pochváľme ich, ak sa im podarilo spolupracovať (v tejto časti je vhodné vyzdvihnúť konkrétne situácie pri ktorých decká dokázali spolupracovať...) Nakoniec možno deti vyzvať, aby do spoločného obrázku vpísali, ako sa im spolupracovalo s inými spolužiakmi, v čom vidia prínos spolupráce, poprípade, ako by celá súťaž dopadla, ak by do nej každý z nich išiel na vlastnú päsť.
Ps: Prvý päť dielov "Mojej Etiky" nájdete tu: I.II.III.IV.V.
Literatúra:
Miháliková, J.: Do Európy hrou III. (Rozohrievačky – Ice breaky). Bratislava: Iuventa 2004.