
Dnes bolo v kostole viac ľudí jako obyčajne a boli aj dosť hluční. Keď sa im lepšie prizrel, zbadal akýsi zasadací poriadok, čosi ako poradovník, ktorý mal znázorniť hierarchiu všetkých zúčastnených od „najkvalitnejšieho človeka“ až po úplný „odpad“, aby počas návštevy pápeža, bolo všetko, čo najdokonalejšie. Niekoľkí naktívnejší začali organizovať usporadúvanie ľudí podľa spomínaného zoznamu…Vpredu budú najvyšší cirkevní hodnostári, potom veriaci, ktorí chodia každú nedeľu, ďalej budú nasledovať… „Poďte pán kardinál, tutohľa dopredu, nech sa páči... A vy človeče, čo tu strašíte? Nevidíte, že teraz tu nemáte čo robiť, vy ste …vy ste … „Som Pán Hob…“. Vravíte Hob? Také meno tu vôbec nemám, možno sem ani nepatríte, takže teraz šup, šup pekne krásne dozadu na svoje miesto.“ Keď Boh pomaly odchádzal, ozvalo sa za ním: „To je ťažko, teraz chcieť byť vpredu. Nikto z prítomných vás tu nepozná, asi ste nič mimoriadne nevykonali pane, alebo sa nebodaj mýlim?“ tie posledné slová zneli až príliš posmešne…Návšteva pápeža prebehla v znamení lásky a pokoja, všetci zúčastnení prežili hlboký záýitok z prítomnosti Boha…
(Nóachove potomstvo – rodokmeň národov, Prvá kniha Mojžišova 10:1-32)
Jáfetovi synovia sú: Gómer, Mágóg, Mádaj, jáván, Túbal, Mešech a Tírás… Z týchto sa po ostrovoch vo svojich krajinách rozvetvili národy rozličného jazyka, čeľade a národnosti…
Chámovi synovia sú: Kúš, Micrajim, Pút a Kanaán…. Kúš splodil Nimróda, ktorý bol prvým mocnárom na zemi. Bol udatným lovcom pred Hospodinom…Toto sú Chámovi synovia vo svojich krajinách a národoch, rozličných čeľadí a jazykov.
Aj Šémovi, otcovi všetkých synov Eberových , staršiemu bratovi Jáfetovmu, sa narodili synovia. Šémovi synovia sú: Élám,, Aššúr, Arpachšad, Lúd a Arám…To sú čeľade Nóachových potomkov podľa svojho pôvodu v rozličných národoch.
Text je omnoho dlhší, no mňa zaujali závery jednotlivých rodokmeňov. Pri čítaní som mal pocit, akoby rozdielne vyústenie rodokmeňov malo naznačiť kvalitu jednotlivých národov, respektíve tých, čo stáli na ich počiatku - jáfeta, Cháma a Šéma (no kvalitu z pohľadu Boha). Paradoxne, ak si spomenieme na minulý príbeh, mal by byť tým najslabším článkom reťaze (tým najhorším) Chám. (Otec ho dokonca preklial). No podľa spomínaných zakončení mi príde akoby najslabším článkom bol Jáfet. Trochu, akoby tieto dva príbehy, idúce v Biblii hneď po sebe ukazovali, že hodnotenie druhých ľudí nami a Bohom, môže byť diametrálne odlišné. Pre mňa je tento text istým spôsobom výstrahou pred unáhleným a povrchným posudzovaním (ohodnotením) kvality niekoho druhého. Myslím, že na skutočne pravdivé posúdenie kvality druhého človeka nemáme nikdy dosť informácii (iba ak po smrti – ale aj to nie je isté : o)))...
Ps: Tento výklad je výkladom laickým, pocitovým, bez hlbších poznatkov z oblasti histórie a Starého zákona, je výkladom človeka, ktorý by pred istým časom suverejne zamieril do popredných lavíc spomínaného kostola...
Pps: Tento laický výklad venuje mamine Karčiho Sudora s vierou, že v ňom zas nájde aspoň trochu viery :o)))