
Miesto
Šermiarske súboje sa konajú na planšoch (cca 18 metrov dlhý a 2 metre široký kovový pruh), pričom šermiari z planše nesmú vystúpiť (v prípade vystúpenia von z planše musí previnivší sa šermiar ustúpiť o 1 meter dozadu. Ak Šermiar vystúpi na konci planše, je potrestaný trestným zásahom.).

Body a čas
Skupinový zápas sa šermuje na 5 zásahov, pričom môže trvať maximálne 3 minúty (Skupinové zápasy sa šermujú v prvom kole, kde sa stretne obvykle 6 - 7 šermiarov, systémom každý s každým). Po prvom kole nasledujú eliminácie a finále (tie sú KO, čiže kto prehrá, končí), kde sa už šermuje na tri tretiny (každá má 3 minúty) do 15 zásahov (maximálne po dobu 9 minút).
Platné/neplatné zásahy
Cieľom pri šermiarskom súboji je bodom zasiahnuť súpera na platný povrch, teda do elektrickej vesty. Ak sa takýto bod vyskytne, rozsvieti sa na aparáte farebné (červené, alebo zelené) svetlo. Ak ide bod mimo elektrickej vesty (povedzme do ruky, nohy, masky, respektíve do podlahy vedľa planše, rozsvieti sa na aparáte biele svetlo, ktoré indikuje, že ide o zásah neplatný (Rozhodca je povinný zápas zastaviť, no skóre sa nemení).
(Nákres elektrickej vesty podľa pravidiel)

(Elektrická vesta v akcii)

(Okrem svietiaceho zásahu, môžu diváci na aparátoch sledovať čas a skóre - tu je skóre vyššie, lebo išlo o súťaž družstiev, kde sa šermuje do 45 zásahov)

Nie každé farebné svetlo znamená zásah, alebo niečo o konvencii.
Pri rozsvietení sa oboch svetiel (červeného i zeleného, resp. bieleho = neplatného) musí rozhodca povedať, kto bol v "práve" (vzhľadom na konvenciu). Príslušný šermiar potom získava bod.
Konvencia v praxi (šermiarske akcie)
Útok – vlastne znamená rýchly pohyb vpred (podľa pravidiel by sa mala súčasne s pohybom nôh vystierať i ruka, no to sa príliš nedodržiava). Ak teda jeden šermiar útočí a druhý ustupuje a obaja naraz bodnú (pričom sa rozsvietia oboch svetlá), „právo“ má útočník. Ak útočník trafí el. vestu, získava bod. Ak trafí mimo el. vesty a rozsvieti sa biele svetlo, rozhodca zápas zastaví, no bod nezískava nikto (aj keby obranca trafil – skrátka nemal „právo“ do toho útoku len bodnúť). Útočník môže spraviť útok po čepeli (čiže pri tom útoku udrie svojou zbraňou po zbrani súpera), alebo útok bez čepele (počas pohybu vpred sa vyhýba stretnutiu zbraní).
Obrana – Ak chce ustupujúci šermiar získať „právo“, musí sa brániť pomocou krytov. Kryt znamená udrieť po útočnikovej čepeli, čím sa vlastne stane útočníkom pôvodný obranca. Po kryte (údere na čepeľ) môže obranca odbodnúť. Ak v takomto prípade zasiahnu obaja, „právo“ mal obranca a získava bod. Ak ide jeho odbod mimo el. vesty a rozsvieti sa biele svetlo, rozhodca zápas zastaví, no bod nezískava nikto (aj keby útočník trafil – skrátka nemal právo do toho krytu a odbodu len bodnúť).
Linka – je osobitným (obranným) spôsobom vedený útok. Obranca stojí na mieste (resp. ustupuje), pričom vystretou rukou neustále mieri na platný povrch súpera. Ak nedojde k stretu čepelí (ak sa útočníkovi nepodarí zasiahnuť čepeľ stojacu v linke (vystretá ruka) a zasiahnu obaja, „právo“ mal obranca stojaci v linke a získava bod. Ak ide jeho bod mimo el. vesty a rozsvieti sa biele svetlo, rozhodca zápas zastaví, no bod nezískava nikto (aj keby útočník trafil – skrátka nemal „právo“ proti tej linke len bodnúť).
Súčasná akcia - Táto nastáva vtedy, ak obaja šermiari urobia v tej istej chvíli útok, alebo ak obaja naraz udrú po čepeli - v takom prípade rozhodca zastaví boj, no ani jeden z pretekárov nezískava bod.
Jedno svetlo - ak sa po akcii rozsvieti len jedno svetlo, nezáleží na konvencii (útok, obrana), zásah platí v prospech toho, ktorý zasiahol bez ohľadu na to, či mal "právo", alebo nie.
Tresty
V pravidlách je popísaných viacero dôvodov na udelenie karty (resp. trestného zásahu). Zakrývanie si el. vesty neozbrojenou rukou, zohýbanie sa, vyskočenie z planše z dôvodu vyhnutia sa zásahu a pod. Pri väčšine priestupkov (ak nie sú vážne) dostáva previnivší sa šermiar najskôr žltú kartu (to je preňho výstraha, že pri ďalšom priestupku dostane kartu červenú, teda trestný zásah). Pri výnimočných (najzávažnejších) priestupkoch môže dostať i čiernu kartu (vylúčenie zo súťaže).
Ako zistím, kde padol zásah.
Objasnenie zásahu (obvykle vo francúzštine) sprevádzajú rozhodcovské gestá, pričom na záver rozhodnutia rozhodca zdvihne ruku na strane šermiara, ktorý skóroval.
(En garde - na streh, Prets - pripravení, Allez - vpred, Halte - stáť, Pointe en ligne - zásah z linky, Attaque, Arret, Contreattaque - útok, predbod, protiútok, Touche - zásah, Point - bod, Non valable - neplatný zásah-biele svetlo, Parade - kryt)

(Touches - zásahy-v korde je možný aj spoločný súbod, keď obaja súperi skórujú, Points - body, Simultanees - súčasná akcia, Rien - nič sa nestalo, nepadol zásah, Non - nič, resp. používa sa ak niekto netrafí súper, Non correct - nekorektná príprava na útok, Carton - karta)

Teraz teda spomínaná ukážka. Skúste ju pozorne sledovať, či tam sami objavíte niektoré zo spomínaných spôsobov získania zásahu. Svetlá (aparát) je vidno na obrazovke. Pre dodatočnú kontrolu, o niečo nižšie nájdete vysvetlenie jednotlivých akcií v poradí (je to len úvodná časť celého zápasu), v akom sa nachádzajú na videozázname. (Upozornenie: Úderov po čepeli môže byť i viac po sebe z každej strany, vtedy je dôležité, kto udrel po čepeli posledný. Ten má potom „právo“ bodu)
(Hneď na začiatku to video trošku blbne, tak keď zmizne na moment obraz, chvíľku strpenia :o)
Na záver vám ponúkam možnosť, overiť si, či sa vám na základe dnešného rýchlokurzu podarilo správne identifikovať niektorú akciu. Tu je teda objasnenie prvých 10 akcií (nie len zásahov), kedy rozhodca zastavil zápas a komentoval akciu, ktorá prebehla.
1. Talianka zaútočila, ale nedošla, jej útok skončil. Potom spravila útok Nemka a dala zásah (stav 0:1)
2. Talianka zaútočila a dáva zásah (stav 1:1)
3. Jedno svetlo, zásah dala Talianka (stav 2:1)
4. Talianka zaútočila, ale jej útok nedošiel a ani Nemka netrafila. Žiaden zásah (stav 2:1)
5. Nemka zaútočila, Talianka vykryla a odbodla, no na neplatný povrch (mimo el. vesty). Žiaden zásah (stav 2:1)
6. Nemka zaútočila a dala zásah (stav 2:2)
7. Rozhodca rozhodol, že išlo o útok Nemky po čepeli (stav 2:3) - btw. ja si myslím, že to bolo naopak, čiže útok po čepeli od Talianky :o)
8. Nemka útočí a netrafí, Talianka tiež netrafí. Žiaden zásah (stav 2:3)
9. Nemka útočí a dáva zásah (stav 2:4)
10. Talianka útočí, no dáva neplatný zásah - trafila sa mimo elektrickej vesty. Žiaden zásah (stav 2:4)
Tak ako to išlo?
Tento stručný vhľad je len veľmi povrchným nakuknutím do zákulisia šermu fleuretom, existuje ešte viacero vecí, ktoré pri záverečnom hodnotení akcie musí vziať rozhodca do úvahy, aby správne rozhodol, komu patrí zásah (pravidlá majú okolo 150 strán :o), no na bežné užívateľské vzhliadnutie by toto mohlo postačovať :o)
Venované medveďovi, ktorý je autorom myšlienky, napísať takýto článoček :O)))
Ps: Jedny z mojich prvých pretekov)

Pps: Rodinná tradícia pokračuje, však Viki :o)))
