"Poďme sa bifľovať" alebo "aký to má zmysel?"

Druhá svetová vojna- klasické dejepisné učivo preberané asi miliónkrát od základnej až po strednú. Z mnohých hľadísk jedna z najzaujímavejších dejepisných látok, mne osobne vždy išli „vojny“ najlepšie, len tento rok mi akosi nejdú a tento raz mi tá látka nedala spať až tak, že som sa rozhodla napísať vám o nej blog, ktorý napokon vôbec nie je o vojnách.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (65)
Obrázok blogu

Nie som odborníčka na učenie, na vzdelávanie, nie som pedagóg (hoci som pravé učiteľské dieťa, ktoré vychovávali slovami: „A postav sa, keď s tebou hovorím!“ :). Som len obyčajný študent so svojím obyčajným názorom.

Pravdaže, my žiaci sa ani nevieme iné ako na školu sťažovať. A kto by sa nesťažoval, keď celý systém učenia spočíva v nelogickom bifľovaní sa vecí naspamäť.

Ak chcem mať jednotku z chémie, musím vedieť napísať všetky vzorce a naučiť sa využitie všetkých látok, ak chcem mať jednotku zo slovenčiny, musím sa naučiť obsahy mnohých diel, ktoré som ani neprečítala, ak chcem mať jednotku z nemčiny, učím sa naspamäť „telefónny zoznam“ slovíčok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto celé nedávam za vinu učiteľom, z ktorých väčšina (hlavne na tom mojom milovanom gymku) sa snaží urobiť látky zaujímavejšie, čo najviac nám „osekať“ hlúposti a dostať sa k podstate veci skôr než zazvoní a zaznie neželané: „Naštudujte si zvyšok z učebnice.“, no oni tiež veľa nezmôžu, keďže im nezmyselné osnovy zväzujú ruky. Ani naša dejepisárka za to nemôže, ani chemikárka, slovenčinár, ani NOS-kár (pozdravujem). Proste až príliš často dochádza k tým „krajným“ prípadom, keď sa len učíme Zlaté stránky. Pravdaže, o tom je škola, na Slovensku je to tak.

Do šialenstva ma dohnalo, keď som uvidela v štyroch dejepisných látkach obsiahnutú druhú svetovú vojnu. V učebnici vyšli tieto látky na 37 strán zväčša popísaných textom (asi 12tka v Times New Roman). Pravdaže, naša dejepisárka patrí k tým normálnym, ktorý uznajú, že je toho na študenta veľa (a že milí páni dejepisní šialenci pozabudli, že tak ako oni v časoch svojich štúdií neznášali chémiu, niekto rovnako neznáša dejepis) a látku nám osekala do niekoľkých strán poznámok.

SkryťVypnúť reklamu

Sadla som si na to tri dni pred písomkou.

Vypísala som si roky.

Bolo ich sedemdesiat sedem.

Správne, šesť a pol tucta presných dátumov bitiek, konferencií a iných..... do troch dní.

Moji spolužiaci tvrdia, že sa treba učiť len tie podstatné roky a hlúposti vynechať. No a tak som vynechala (v domnienke, že keďže sa berú zvlášť svetové a domáce dejiny, robím správne) napríklad informáciu: kde bojovali československé légie v druhej svetovej vojne. Napokon odišli dva body dole vďaka môjmu šikovnému „okúsaniu“ faktov.

Napokon ale môj blog nechce byť o tej trojke, ktorú som schytala. Môj blog by chcel byť o tom, čo som sa z tých sedemdesiatich siedmych dátumov naučila a vzala do života. Myslím, že odpoveď je všetkým jasná.

SkryťVypnúť reklamu

Nikde nebola poriadna zmienka o koncentračných táboroch. A vlastne na hodine, zahrabaní všetkými tými faktami, sme sa ani nestihli dostať k utrpeniu, nenávisti a neuveriteľnej slepote vtedajších (a, čo je hrôzostrašné aj dnešných) prívržencov Hitlera.

My sme ľudia, ktorí vylezú zo škôl a budú voliť, rozhodovať o budúcnosti tohto malého (ale vraj priebojného) štátu. My sme tí, od ktorých to závisí. Naše vzdelanie a výchova je to, čo by nás v rozhodnutiach malo ovplyvniť. A my nemáme na hodinách čas porozprávať si o koncentrákoch, o tom prečo vlastne Hitler nenávidel Židov, o tom, že oni neboli jediní nenávidení (homosexuáli, Rómovia...), o extrémizme a smrtiach nevinných ľudí? Neprečítame si Sofiinu voľbu, ani Schindlerov zoznam. Nedozvieme sa. A to všetko len preto, že nejaký „ujo politik“ sa poradil s „odborníkmi“, ktorí asi v živote nestáli za katedrou a dohodli sa, že hoci oni sami si už z tých vecí nič nepamätajú, pre naše vzdelanie je to nevyhnutnosťou. Chcela by som ich vyskúšať z „novej látky“ rok za rokom, bitka za bitkou, napríklad takého ministra školstva. A potom sa ho spýtať, na čo sa to vlastne všetko učíme, keď zabudneme? A prečo radšej neopakovať stále tie najpodstatnejšie informácie miesto nezmyselných detailov, ktoré zaujímajú len malé percentá.

SkryťVypnúť reklamu

Je mi z toho nanič. Z toho, že z celého dejepisu si skoro nič nepamätám, lebo nemám fotografickú pamäť a bifľovať sa neviem.

Z toho, že je jedno, či ste z písomky mali jednotku alebo päťku, napokon si aj tak do dvoch týždňov nespomeniete ani jedinú z „podstatných“ informácií v texte.

A najviac na nič mi je z toho, že moji spolužiaci a rovesníci vyrastú, odídu z našej školy a zvolia si ďalšieho Slotu. A prečo? Lebo nevedia...

Ester Demjanová

Ester Demjanová

Bloger 
  • Počet článkov:  74
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Pri pohľade na smrť a na tmu sa bojíme iba neznámeho, ničoho iného." (JKR) Zoznam autorových rubrík:  Moje osobné školstvoRozhadzujem rukamiOckoviAj o tom peknomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,078 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

226 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu