Každý deň sa stretávame s ponáhľajúcou sa záchranou službou, ktorá uháňa mestom či dedinou niekomu, kto sa ocitol v ohrození života. Počujeme sirénu a vzápätí uzrieme vozidlo s majákmi, ktoré sa prediera pomedzi autami, možno práve ku vám alebo niekomu z Vašich blízkych. Samozrejme, aby pomoc prišla včas, musia aj vodiči uvoľniť cestu.
Než príde pomoc, ktorú ste volali, tak vy musíte konať a nie len čakať. Vy ste tá osoba, ktorá rozhodne o tom či človek dostane šancu na prežitie alebo nie. Chápem, nie každý vie alebo sa bojí poskytnúť prvú pomoc, ale aj zlá prvá pomoc je lepšia ako žiadna. Každý z nás sa už ocitol v situácii, v ktorej si nevedel rady. Ale prišiel niekto alebo ste niekomu zavolali a už ste vedeli, čo treba robiť. Tak je to aj s poskytovaním prvej pomoci. Ak neviem spýtam sa, teda kričím o pomoc ak sa už niečo stalo alebo volám na linku 155, kde vám už pán operátor, alebo pani operátorka povedia, čo máte robiť.
Ak budete volať na tiesňovú linku 155, treba povedať nasledovné údaje:
Meno volajúceho a číslo telefónu (V prípade prerušenia vám môžu zavolať)
Čo sa stalo, aké sú príznaky
Presná adresa pacienta, miesto nehody, orientačné body
Počet, pohlavie a približný vek postihnutých, druh poranení
Podrobnosti, špeciality
Čakajte na ďalšie otázky!
V priebehu vášho telefonátu, už je pomoc na ceste. Aj, keď stále pokračujete v hovore na tieňovú linku.
Pozrite si, ako správne poskytnúť kardiopulmunálnu resuscitáciu:
BLS-step-by-step©.pdf (srr.sk)
Vždy dbajte na vlastnú bezpečnosť pri poskytovaní pomoci. A nebojte sa podať pomocnú ruku ak to niekto potrebuje. Pretože na jeho mieste môžeme byť o pár hodín aj mi alebo naši blízky.
Zachrániť ľudský život je po počatí života ten najúžasnejší čin. (G. Washington)