39. Odozva na diskusiu o komunistickej a fašistickej ideológii (k blogu č. 38)

Rada sa poučím z odlišných názorov, ak sú vyargumentované – to je účel diskusie, ale nikto ma nepresvedčí o tom, že komunistická ideológia Karola Marxa sa zhoduje, či podobá na fašistickú ideológiu Adolfa Hitlera.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Viem, Marxova ideológia skrýva nebezpečenstvo veľmi tragickej deformácie – môže sa zvrhnúť, čoho sme boli svedkami a obeťami, ale aj tým sa od Hitlerovej líši: V jeho ideológii nie je nič, čo by sa mohlo zvrhnúť, lebo je od základu zvrhlá. Komunistická je motivovaná myšlienkou rovnosti všetkých ľudí (z humanistického ideálu slobody, rovnosti, bratstva) a snahou o nastolenie spravodlivého zriadenia, kým tá Hitlerova motivácia je opačná – delí spoločnosť: má “nadľudí“ s neohraničenou slobodou a s absolútnou mocou, ktorá nás umožňuje likvidovať ako nepriateľov, alebo využívať ako otrokov. Hitler bol pre ľudstvo, vrátane Nemcov, najväčším nešťastím – väčšinu vlastenecky cítiacich dokázal sfanatizovať, aby ich ako zabijakov využil na realizáciu svojich svetovládnych cieľov. Marx bol úspešný opačne. V diele “Kapitál“ dokázal odhaliť príčiny vykorisťovania najpočetnejšej a najutláčanejšej sociálnej skupiny (triedy), v období priemyselnej revolúcie – priemyselných robotníkov. V neľudských továrenských podmienkach pracovali 16 hodín denne, aj s deťmi – inak nemohli prežiť, uživiť sa. Spolu s Fridrichom Engelsom sa na to nemohol nečinne pozerať. Aby im pomohol, musel sa zrieknuť právnickej kariéry, žiť v nedostatku, len z podpory Engelsa (syna továrnika), s ktorým vytvorili dialekticko-materialistický systém filozofie a v ňom spomínané ekonomické dielo /Kapitál/ o peniazoch, výrobe a vykorisťovaní, proti ktorému sa ich prívrženci organizovali, aby viedli hospodársko-politický boj za zlepšenie životných podmienok najbiednejších. Viedli ho tak úspešne, že na počiatku všetkých pozitívnych zmien v našich pracovno-právnych podmienkach dosiaľ stojí práve Karol Marx – teraz už aj ako socha, ktorú mu z vďaky a úcty postavili z príležitosti 200. výročia narodenia, v jeho rodnom Trevíre. A to napriek tomu, čo sa s jeho víziou komunistickej spoločnosti stalo v polofeudálnom Rusku na konci I. svetovej vojny a po II. svetovej aj u nás a na celom sovietmi oslobodenom a skolonializovanom území Marx si to tak určite nepredstavoval. Myslel si, že po odstránení príčiny vykorisťovania v priemyselne vyspelom Anglicku, zospoločenštením výrobných prostriedkov, bude ekonomika uspokojovať všetkých, nikto nebude trieť biedu a všetci budú môcť šťastne žiť. Nemohol vedieť o zmenách spôsobených vojnami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Rusku sa Marxova ideológia zvrhla

na väzenský poriadok, voči ktorému sme sa nemohli postaviť – bola by to samovražda a veľká nezodpovednosť vtedajšieho vedenia. Čo človek robí pod takým nátlakom nepodlieha morálnemu hodnoteniu – ani Dubčekove podpísanie tzv. obuškového zákona v Moskve, kam ho odvliekli s ďalšími predstaviteľmi československého modelu socializmu.

Marxov omyl (a naše čo?)

Odstránenie vykorisťovania zospoločenštením výrobných prostriedkov nie je zárukou spokojného a šťastného života pracujúcich, lebo náš vnútorný život nezávisí len od uspokojovania materiálnych potrieb. Marx, ako možno každý vedec, precenil svoj objav a nádej na fungujúcu ekonomiku (bez vykorisťovania). Precenil funkciu peňazí. A My? Už vieme, že “peniaze nie sú všetko“ a vidno to?! Niekde áno – napr. vo Švajčiarsku (viď. blog č. 35, časť: “Peniaze hýbu svetom...“)

SkryťVypnúť reklamu

Aby sa nám nestalo to, čo Nemcom!

Dokumentárny film o Ludinovi – nemeckom vojnovom zločincovi z druhej svetovej vojny, som videla pred viac ako desiatimi rokmi a odvtedy sa mi premieta sám od seba, v mojej duši. Jeho tvorcom je Ludin ml. – syn podávajúci svedectvo o tom, čo urobili tri vety vyslovené Hitlerom v Nemecku (zmietanom hospodárskym krachom a beznádejou), s jeho otcom, vzorným a kultivovaným človekom. Zabili ho, nie fyzicky, ale ľudsky – stal sa vrahom z presvedčenia, keď ako veľvyslanec Nemecka, v Bratislave, riadil organizovanie transportov do koncentračných táborov. Iste tak nepôsobili len na neho. Viem si predstaviť jasajúce davy, keď počuli to, čo on: “Vo vás je budúcnosť. Musíte na sebe pracovať. Všetko, čo vo vás nie je nemecké, naozaj čisté, musíte odstrániť.“ Nik iný nemohol dať väčšiu nádej a povzbudenie nemeckému národu v situácii, aká tam v tých časoch zavládla, ako tento geniálny diabol iluzionista, dvíhajúci sebavedomie Nemcov výmyslami o rasovej čistote a nadradenosti. Dostal historickú príležitosť a dokázal ju využiť pre svoje zdanlivé víťazstvo – vedel “ako na to“, aby väčšinu kultúrneho národa presvedčil a zjednotil svojimi hrôzostrašnými myšlienkami, ktoré v ľuďoch dokážu zabiť ľudskosť, premeniť dobrých ľudí na vrahov – obete duševnej samovraždy. Film je bolestne úprimným svedectvom syna, ktorý pochopil, čo sa stalo s jeho otcom a vo veľkej miere aj s celým nemeckým národom. Zvládol to nepredstaviteľnou láskou, aby nás chránil, varoval. Ako skutočný anjel. 

Mária Diamantová

Mária Diamantová

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na dôchodku sa naplno venujem zapisovaniu a odhaľovaniu hlboko osobných a vnútorne i navonok prepojených zážitkov. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu