AKO TO BOLO ?
Ako to bolo s našou R3-kou ? Už v roku 2006 boli prístupné prvé varianty rýchlostnej cesty cez dolnú Oravu. Najkritickejšími bodmi sa stalo riešenie problému vedenia cesty v blízkosti obce Komjatná a okresného mesta Dolný Kubín. Práve v Dolnom Kubíne boli v roku 2011 prezentované dva vybrané varianty V1 (tzv. červený) a V2 (tzv. modrý). Pri verejnej diskusii s mestom, zástupcami Ministerstva dopravy (MDVRR SR), Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. (NDS), Dopravoprojektu, Ekojetu a samotných občanov, vzniesli občania svoje pripomienku k navrhovaným variantom rýchlostnej cesty.
Už vtedy som poukazoval na možné komplikácie vzniknuté výstavbou ale aj na nevhodnosť navrhovaných variantov pre mesto a jeho blízke okolie. Preto som do diskusie vniesol návrh na vrátenie variantu V3 ( tunel ) späť na zvažovanie. Po tejto diskusii prišlo znova posudzovanie variantov so zapracovaním tunelového V3 variantu s jeho subvariantom V3d a jeho následné porovnanie s ostatnými navrhovanými. Z ukazovateľov záverečnej správy EIA jasne vychádza, že tunelový variant R3 sa javí ako najvhodnejší nie len pre životné prostredie ale aj pre samotný chod a rozvoj mesta Dolný Kubín a jeho okolitých obcí ( viď na www.enviroportal.sk/eia/dokument/136189 ). Faktom však ostáva, že tunel je podľa ukazovateľov ekonomicky najdrahší a jeho náklady prevyšujú viac ako 2-násobne náklady ostatných variantov. Rovnako však treba zvážiť to, že tunel je navrhovaný v profile ako dvojrúrový, čo rovnako ovplyvňuje cenu realizácie takéhoto riešenia. Čo však je nepochopiteľné je, že na výstavbu menej náročný tunel a najmä kratší je pre porovnanie násobne drahší než tunel " Dubná skala", ktorý je dnes už vo fáze výstavby. ( Pre porovnanie úsek Dubná skala - Turany má vysúťažené náklady na realizáciu http://ekonomika.sme.sk/c/5878110/predbezne-naklady-na-d1-dubna-skala-turany-su-335-milionov-eur.html a http://www.demagog.sk/diskusie/530/3-roky-sucasnej-vlady-a-vahostav-v-parlamente/?ph=1 ).

Keď porovnáme dĺžku a náročnosť úseku Dubná skala - Turany diaľnice D1 ( rozumej profil diaľnice) a úsek rýchlostnej cesty R3 D1 - Dolný Kubín V3 a jeho subvariantu V3d ( tunel - rozumej v profil rýchlostnej cesty podľa záverečnej správy EIA; odkaz:www.enviroportal.sk/eia/dokument/136189 ) zistíme, že cena úseku Kubínskeho obchvatu je značne nadhodnotená ! Preto by mesto Dolný Kubín malo jasne sledovať, čo sa momentálne deje ohľadnej návrhu rýchlostnej cesty.
V dnešných dňoch prebieha vypracovanie štúdie realizovateľnosti tunelového variantu. Vedenie NDS ako aj Ministerstvo dopravy už niekoľkokrát apelovalo na dolnokubínsku verejnosť, že ak nechce zažiť zlyhanie dopravy v meste v dôsledku dostavby D1 mali by tunelový variant vypustiť z hlavy. NDS nadaľej presadzuje červený variant V1, ktorý by mestu zásadne nepomohol. Variant V1 by značne uškodil a obmedzil zdravý rozvoj Dolného Kubína a zároveň by v zásade zhoršil jeho životné prostredie ( viď záverečné stanovisko EIA ).
PROBLÉMOM SA STÁVA CENA
Cena R3 je zásadným faktom. Dnešný odhad je však značne nadhodnotený. Zaujímavé je, že odhad ministerstva na Dubnú skalu D1 v čase minulej vlády značne podliezol predbežné predpoklady na náklady tunelu pri Žiline (viď súťaž). Následne bola vysúťažená nižšia cena než predpokladaná. Táto cena sa však stala nereálnou v čase súčasnej vlády ! A výherca tendru Váhostav-SK a.s. na D1 pri Martine tiež tvrdil niečo iné, než tvrdí teraz. Prečo ? Odpovede nájdeme v tak populárnej kauze dnešných dní "Váhostav"( pre porovnanie čo tvrdili vtedy a dnes : http://ekonomika.sme.sk/c/5878110/predbezne-naklady-na-d1-dubna-skala-turany-su-335-milionov-eur.html ; ďalej : http://ekonomika.sme.sk/c/6586637/usek-d1-dubna-skala-turany-ma-byt-hotovy-v-roku-2014.html ; ďalej : http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/309024-vahostav-meska-s-platenim-faktur-za-d1-stavba-je-vraj-stratova/ ; Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato po podpise zmluvy tvrdil, že zmluvnú cenu považuje za reálnu. „Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch,“ povedal vtedy Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny je aj 10-percentná rezerva. ).
A ČO HOVORILO A BUDE HOVORIŤ MESTO ?
Treba zobrať do úvahy nie len to, že v priebehu riešenia rýchlostnej cesty cez Kubín sa zmenila vláda 3 krát. Čo vláda, to iné priority a rovnako aj odhady na náklady. Stálym však ostáva názor mesta z roku 2011, keď sa mesto pre verejnosť jasne vyjadrilo pozitívne, za tunelový variant V3 a jeho subvarianty. V zásade takéto riešenie je pre mesto najlepším a to nie len z dôvodu komplikovanosti gemorfologického rozloženia Kubína, odklonenia dopravy do blízkeho tunela ale najmä z hľadiska jeho budúceho rozvoja, situovania priemyselných a výrobných zón a z celkového širšieho, urbanisticko - koncepčného hľadiska.
ZÁVEREČNÉ STANOVISKO EIA
V záverečnom stanovisku hodnotenia vplyvov na životné prostredie sa jasne hovorí, že tunelový variant ,aj napriek jeho predpokladaným cenám, je z hľadiska multikriteriálného hodnotenia najvhodnejší a v spoločnosti najprijateľnejší. Preto je potrebné ostro sledovať očakávanú štúdiu realizovateľnosti, na ktorú by sa mesto Dolný Kubín malo značne pripraviť a naďalej presadzovať svoje stanovisko. Snáď nechceme aby sa nám stalo to čo Považskej Bystrici alebo aby sa začaté práce nikdy neukončili. To čo som tvrdil pred rokmi tvrdím aj teraz a to že mesto Dolný Kubín, ako aj jeho okres, by sa nemalo stať centrom dopravy ale ostať centrom Oravy.
* autor nie je odborník na dopravu