V predošlom článku sme si vysvetlili podstatu formatívneho hodnotenia, prečo je dobré a ako môže pomôcť. Dnes si ukážeme konkrétne aktivity a stratégie ako na to, aby sme sa vyhli prehnanému známkovaniu a využili tak aj iné spôsoby hodnotenia. Počas celého školského roka sme skúšali so žiakmi piateho ročníka rôzne aktivity, na ktoré reagovali veľmi pozitívne. Treba uznať, že na začiatku boli trošku zmätení, preto to chce kúsok trpezlivosti a čas. Keď uvidíte prvé výsledky, budete nadšení a už nebudete chcieť hodnotiť inak.
Práca s chybou
Pred samotným písaním testu si musíme byť istí, že žiaci učivo ovládajú. Ako si to overiť? Môže nám na to poslúžiť technika "práca s chybou". Je to rýchla technika, ktorá nemá žiakom zabrať viac ako 10 minút aby ste sa chybám mohli ešte venovať. Ako na to? Pripravíme si malé papiere a otázky, príklady alebo čokoľvek čo si potrebujeme u žiakov overiť. Nadiktujeme im to, alebo napíšeme na tabuľu. Žiaci pracujú a papiere vám donesú. Vy si ich rozdeľujete na tie bezchybné a tie, kde sa nachádzajú nejaké chyby. S týmito chybami potom pracujete. Nikto nevie koho chybu píšete na tabuľu pretože žiaci to vypracovali anonymne. Žiaci, ktorí majú učivo už zvládnuté a urobili cvičenie bezchybne, dostanú inú úlohu alebo pri práci s chybami vysvetlia spolužiakom dané chyby a dochádza tu tým pádom k "rovesníckemu učeniu".
Testovacie tabuľky
Testovacie alebo stieracie tabuľky sú ďalším nástrojom hromadného overovania vedomostí. Sú využiteľné na akomkoľvek predmete a pri akejkoľvek téme. Preveríte si či žiaci ovládajú pravopis slov na cudzom jazyku, či vedia písať správne i/y na slovenčine, alebo či ovládajú niektoré pojmy napríklad na geografii alebo dejepise. Žiakom zadávate pojmy alebo slovíčka a oni píšu stierateľnou fixkou. Na váš pokyn zdvihnú tabuľky a vy na rýchlo preletíte, kto to má správne/nesprávne. Prípadne si to môžete aj značiť a viesť si nejakú štatistiku koľko žiakov v triede ešte učivo neovláda. Na základe zistených informácii o stave v triede, vieme pokračovať v učive ďalej a pracovať na odstránení chýb.
4 rohy
Pri tejto stratégii sa žiaci aj trošku rozhýbu. Štyri rohy v triede si označíme možnosťami ABCD alebo podľa témy akú ideme precvičovať so žiakmi. My sme mali ukazovacie zámená THIS, THAT, THESE, THOSE. Žiakom vysvetlíme čo sa bude diať a dávame im pojmy, otázky alebo príklady. Ich úlohou je postaviť sa k tomu rohu, kde si myslia, že je odpoveď správna. Napr. tieto nohavice pôjdu tam, kde je označenie "these", tamto jablko, postavia sa tam, kde je "that". Sledujeme ako pochopili novej téme na danej hodine alebo opakujeme staršiu tému. Ak vidíme, že žiaci váhajú a nevedia kam sa postaviť, je zrejmé, že ešte potrebujú čas na utvrdenie učiva, čo môžeme docieliť aktivitami, hrami alebo pracovnými listami.

Ciele učenia a kritéria úspechu
Súčasťou formatívneho hodnotenia sú aj ciele učenia a kritéria úspechu. Pomocou tejto stretégie sa žiaci spolupodieľajú na stanovovaní cieľov a sú priamo zainteresovaní do vyučovania. Využijeme na to šablóny, ktoré si vytvoríme alebo žiaci si ich nakreslia. Túto stratégiu sme vyskúšali s piatakmi a fungovalo to perfektne, ale určite ak si na to zvyknú aj starší žiaci bude to fungovať aj vo vyšších ročníkoch.
Jednotlivé bublinky označíme ako chceme napr:
Čo sa chcem naučiť?
K čomu mi to pomôže?
Čo z tejto témy ešte neviem?
Akú slovnú zásobu si chcem zapamätať?
Ako sa mi darilo?

Kritériá úspechu dávajú žiakom obraz o tom, čo musia pri práci splniť aby boli čo najlepšie ohodnotení. Napríklad pri projektovej práci ešte pred samotným začatím si spolu so žiakmi vytvoríme kritériá, aby vedeli čo všetko musia do svojej práce zahrnúť aby od spolužiakov dosiahli najvyššie ohodnotenie. Kritériá tvoria prevažne žiaci, my ich len usmerňujeme. Pri samotnom prezentovaní spolužiaci dávajú jednotlivým skupinkám spätnú väzbu spôsobom: "Chválim ťa za to..., Vylepšil by som .... Odporúčil by som ti zmeniť ..." Snažíme sa odkloniť sa od slov páči sa mi/ nepáči sa mi. Na základe vytvorených kritérií vedia si žiaci vyrátať, ktorú dostanú za svoju prácu.

Krátke komentáre k testom/ projektom
Žiaci potrebujú vedieť ako sa môžu zlepšiť ak v teste urobili nejaké chyby a ako by ich mohli odstrániť. Táto stratégia je trošku náročnejšia na čas, ale aspoň niekedy by sme ju mali využívať a podporiť tak žiakov na ceste v ich učení. Aj ten najlepší žiak potrebuje akýsi návod na to, aby sa stále zlepšoval a neustále rástol a napredoval. V opačnom prípade sa nám stane, že budeme v triede počúvať vety typu: "Ja jednotku nepotrebujem, mám ich dosť." "Ja to viem, ja si to nemusím písať, nemusím to robiť." Je náročné sa zamyslieť nad každým žiakom a dať mu nejakú radu, ale verte, že má to veľmi pozitívny dopad na ich učenie. Zvýši sa ich motivácia a prejavia radosť z učenia.

Ďalšou možnosťou slovného komentára je komentár k projektu a tzv. rovesnícke hodnotenie. Žiaci pracujú nejakú dobu na svojich projektoch a potom si projekty vymenia. Sledujú či spolužiak splnil to, čo mal, či je projekt zrozumiteľný a spĺňa vopred známe kritériá hodnotenia. Na lístočky píšu spätnú väzbu a následne sa projekt vráti k pôvodnej skupine a majú možnosť si tieto "chyby" opraviť alebo ich obhájiť pri prezentovaní projektu.

Možností ako formatívne hodnotiť je ďaleko viac a dalo by sa o tom písať aj ďalej. O tom si napíšeme v ďalšom článku. Určite niektoré z týchto stratégií vyskúšajte a uvidíte ako sa to vo vašej triede zmení. Ten pocit je na nezaplatenie. Všimnete si to na pocitoch detí a aj vlastnych pocitoch, že to funguje a že dá sa to aj inak a uvedomíme si, že to nie je len o známkach, že tie sú len akýmsi vedľajším produktom.