
Zlé vzťahy a spory medzi starostom alebo primátorom a opozične naladenou skupinou poslancov zastupiteľstva sú situáciou pomerne bežnou. Nie celkom bežné sú políciou vyslovované podozrenia, že primátor píše na poslankyne anonymné udania, alebo strata mandátu opozičných poslankýň v dôsledku podpísania dohôd o vykonaní práce s mestom. Práve okolností zániku mandátu dvoch voči primátorovi kritických poslankýň sa týkala žiadosť o informácie, s ktorou sa na Mesto Trenčianske Teplice obrátil ich teraz už exkolega, poslanec zastupiteľstva Peter Strieška. Odpoveď, ktorú od mesta dostal, si zaslúži zápis do análov najhrubšieho porušovania zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Keby ešte existovala súťaž INFOčin, boli by Trenčianske Teplice spolu so Spišským Podhradím a primátorom Vrbového horúcimi favoritmi na víťazstvo v kategórii Nepriateľ informácií.
Mesto, lepšie povedané primátor Štefan Škultéty vydal rozhodnutie o nesprístupnení požadovaných informácií, ktoré odôvodnil takto: "Vaša žiadosť nespĺňa náležitosti žiadosti v zmysle zákona 211/2000 a preto ju Mesto Trenčianske Teplice nepovažuje ako žiadosť spadajúcu pod uvedený zákon. Na základe takto zistených skutočností bolo potrebné rozhodnúť tak, ako je uvedené vo výrokovej časti tohto rozhodnutia." Nájsť ukážkovejšie porušenie infozákona by naozaj nebolo jednoduché.
1. Infozákon presne uvádza dôvody, kedy môže povinná osoba rozhodnúť o nesprístupnení požadovaných informácií. Ide o situáciu, keď nemá požadovanú informáciu k dispozícii, a o v zákone presne vymedzené dôvody obmedzenia prístupu k informáciám. Ani jeden z týchto dôvodov sa na túto infožiadosť nevzťahuje.
2. Žiadosť obsahuje všetky náležitosti vyžadované infozákonom (určenie povinnej osoby, identifikácia žiadateľa, určenie požadovaných informácií a spôsobu ich sprístupnenia). Rozhodnutie primátora sa ani neunúva pomenovať, ktorú zákonnú náležitosť infožiadosť nespĺňa. A ani to nie je možné, keďže spĺňa všetky.
3. Aj keby infožiadosť neobsahovala všetky zákonom vyžadované náležitosti, nie je to dôvod na vydanie rozhodnutia o nesprístupnení informácií, ale na výzvu žiadateľovi, aby chýbajúce náležitosti doplnil.
4. Rozhodnutie vydal primátor, hoci práve primátor je odvolacím orgánom, ktorý bude rozhodovať o odvolaní proti rozhodnutiu o nesprístupnení informácií. Primátor Škultéty bude teda ako odvolací orgán rozhodovať o odvolaní proti rozhodnutiu primátora Škultétyho.
Mesto nemá právo svojvoľne vyhlásiť, že žiadosť o informácie podaná podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám nie je žiadosťou podľa uvedeného zákona, a preto požadované informácie nesprístupní. Takýto postup nemá žiadnu oporu v zákone. Primátor Trenčianskych Teplíc Štefan Škultéty však postupoval presne takto. A porušil tým zákon.
Poznámka na záver: Zámerom tohto článku nie je robiť arbitra v celom spore medzi primátorom Trenčianskych Teplíc a jeho kritikmi, ale poukázať na hrubé porušenie zákona o slobodnom prístupe k informáciám zo strany jednej konkrétnej samosprávy. Porušenie, aké sa len tak ľahko nevidí.