Oficiálnym dôvodom je snaha riešiť situáciu tých sporiteľov, pre ktorých je účasť v druhom pilieri nevýhodná. Tento argument sa objavuje aj v dôvodovej správe vládneho návrhu novely zákona o sociálnom poistení. Skupine sporiteľov, pre ktorých je vzhľadom na ich vysoký vek alebo nízky príjem nevýhodné zotrvať v systéme dôchodkového sporenia, sa má umožniť, aby sa v čase od 1.1. do 30.6.2008 vrátili výlučne do priebežného systému v Sociálnej poisťovni (SP), čiže do prvého piliera.
Polooficiálnym dôvodom je snaha odlákať z druhého piliera čo najviac sporiteľov, nielen takých, pre ktorých je druhý pilier nevýhodný. Vláda chce takýmto spôsobom riešiť deficit SP súvisiaci s realizáciou dôchodkovej reformy. Na snahe riešiť deficit verejnej inštitúcie nie je samo o sebe nič zlé. Ťažko to však priznať úplne oficiálne, pretože presunom väčšej skupiny sporiteľov späť do náruče SP, sa síce v najbližších rokoch zmenší jej očakávaný deficit, o to väčší však bude deficit vo vzdialenejšej budúcnosti. Ľudia, ktorých teraz SP získa naspäť, totiž ako budúci dôchodcovia nebudú dostávať svoj dôchodok aj z druhého piliera, ale ich celý dôchodok bude musieť pokryť SP. Inak povedané, nejde o skutočné riešenie deficitu, iba o jeho odsunutie na plecia budúcich generácií. Ficovej vláde ostane teraz viac peňazí na rozhadzovanie a sekeru, ktorú zatne, zaplatí až po rokoch niekto iný. To sa ťažko priznáva úplne otvorene. Preto dôvodová správa vládnej novely hovorí v tejto súvislosti iba veľmi neurčito o snahe zaviesť do dôchodkového sporenia "prvok dobrovoľnosti tak, aby jeho existencia nenarušila stabilitu priebežne financovaného systému".
Neoficiálnym dôvodom je ideologická nevraživosť Smeru k súkromnému vlastníctvu, podnikaniu a trhovému hospodárstvu. Táto nevraživosť má selektívny charakter. Jej objektom sú súkromné zdravotné poisťovne, niektoré monopoly a najnovšie aj obchodné reťazce, nie však už podnikateľské skupiny, ktoré prostredníctvom svojich nominantov získavajú vplyv v štátom kontrolovaných firmách alebo prostredníctvom obchádzania verejného obstarávania zaujímavé zákazky od štátnych inštitúcií. Dôchodkové správcovské spoločnosti očividne patria do tej prvej, nesprávnej skupiny. O tomto dôvode sa, samozrejme, v dôvodovej správe k vládnej novele nedočítate, je však jasne odčítateľný najmä z vyjadrení premiéra Fica smerom k DSS-kám.
Lakmusovým papierikom, ktorý by ukázal, aké sú skutočné motívy vládnej koalície otvoriť druhý pilier, by sa mohol stať návrh na zákaz štátnej propagandy proti druhému pilieru. Občianska konzervatívna strana pripravila a opozičným poslancom zaslala pozmeňujúci návrh, ktorým by sa malo zakázať používať verejné prostriedky "na účely inzercie, reklamnej kampane alebo akéhokoľvek iného šírenia informácií, ktoré by mohli ovplyvniť rozhodnutie fyzických osôb v otázke ich účasti na starobnom dôchodkovom sporení". Ak vládnej koalícii ide naozaj iba o riešenie situácie tých sporiteľov, pre ktorých je účasť v druhom pilieri nevýhodná, nemala by mať najmenší problém s takouto úpravou zákona. Keď ho odmietne, nepriamo tým prizná, že jej skutočný motív je snaha oslabiť druhý pilier, zaťať väčšiu sekeru na úkor budúcich generácií a ventilovať svoju ideologickú nevraživosť k súkromnému vlastníctvu. Zároveň tým prizná, že sa chystá zneužiť verejné prostriedky na svoju politicky motivovanú kampaň. Na naplnenie oficiálne deklarovaného dôvodu otvorenia druhého piliera totiž žiadna kampaň potrebná nie je.