Cyklista nemôže predchádzať sprava, ak vozidlo dáva znamenie odbočovania vpravo

O tejto povinnosti veľa cyklistov nevie a aj preto vznikajú tragické nehody.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Veľa cyklistov si pamätá len tie ustanovenia zákona, ktoré im dávajú prednosť. Tie časti kde majú cyklisti povinnosti už nie. Práve neznalosť pravidiel cestnej premávky máva za následok zbytočné tragické nehody.

Pri odbočovaní vozidiel vpravo a ich predchádzania cyklistami sú dve rozdielne situácie.

Prvá situácia:
Cyklista už je pred križovatkou a so zámerom ísť priamo. Vtedy cyklista znamenie o zmene smeru nedáva, ale musí sa pozrieť vpravo, lebo vozidlám aj cyklistom idúcim sprava je povinný dať prednosť. Ak tam nie sú môže pokračovať v jazde priamo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obr. 1. Vozidlo odbočujúce vpravo dobehlo pred križovatkou cyklistu
Obr. 1. Vozidlo odbočujúce vpravo dobehlo pred križovatkou cyklistu (zdroj: Jozef Drahovský)

Ak príde za cyklistom rýchlejšie idúce vozidlo, ktoré chce odbočiť vpravo. V tejto situácii má vodič vozidla povinnosť dať prednosť cyklistovi. Čo znamená, že sa zaradí za cyklistu a až keď cyklista prejde rovno, tak on môže odbočiť vpravo.

Ak vozidlo predbehne cyklistu zľava a zabočí vpravo cez jazdnú dráhu cyklistu a cyklistu zrazí, tak vodič vozidla je jednoznačne na vine.

Druhá situácia:
Vozidlo už tam je, dáva znamenie, že odbočuje vpravo a vtedy príde rýchlejší cyklista. Ak vozidlo dáva znamenie o odbočovaní vpravo, tak vtedy ho cyklista nemôže predchádzať sprava a cyklista sa zaradí za vozidlo. Keď vozidlo odbočí vpravo, tak môže cyklista pokračovať v jazde priamo za predpokladu, že sprava nie je komu dávať prednosť.

SkryťVypnúť reklamu

Obr. 2. Cyklista dobehol pred križovatkou alebo v križovatke vozidlo odbočujúce vpravo
Obr. 2. Cyklista dobehol pred križovatkou alebo v križovatke vozidlo odbočujúce vpravo (zdroj: Jozef Drahovský)

Ak cyklista toto ustanovenie zákona nepozná alebo ho ignoruje a predchádza vozidlo sprava tesne pred odbočovaním alebo počas odbočovania, tak narazí už do odbočujúceho vozidla alebo je zachytený odbočujúcim vozidlom a často skončí pod kolesami zadnej nápravy, čo v prípade nákladných vozidiel a autobusov býva tragické.

Keď sa takáto nehoda stane:
Okrem prvej pomoci, volania záchranky, polície atď. tak býva privolaný aj znalec. Jeho úlohou je zistiť ako k nehode došlo. O tom kto bol na vine na základe znaleckého posudku, respektíve viacerých posudkov a analýz rozhodne súd. Okrem vypočúvania svedkov býva dôležitou pomôckou kamerový záznam. Preto sa hľadajú pouličné kamery a vyzývajú vodiči, ktorí išli okolo so zapnutými palubnými kamerami na poskytnutie záznamu. Napríklad všetky autobusy bratislavskej MHD sú takýmito kamerami, ktoré snímajú aj pravú stranu vozidla vybavené už dlhšiu dobu.

SkryťVypnúť reklamu

Obr.3. Výsledná poloha po vzájomnom strete
Obr.3. Výsledná poloha po vzájomnom strete (zdroj: Jozef Drahovský)

Bez kamerových záznamov a bez jednoznačnosti výpovede svedkov a iných dôkazov býva náročné len zo záverečnej polohy auta a cyklistu nevyvrátiteľným spôsobom určiť dej, ako sa to stalo.

Čo odporúčam:
Zostať živý a zdravý a preto treba nielen poznať dopravné predpisy a fyziku, ale aj sa pozerať pred seba a odhadnúť, aké nebezpečie a z čoho mi hrozí keď spravím alebo nespravím to a ono. Treba si naštudovať aj takzvane mŕtve alebo slepé uhly, čo sú miesta kam vodiči nákladných vozidiel a autobusov nevidia a tam sa určite ako cyklista nepostaviť.

Výber z predpisov :
Zákon 8/25009 Z. z. O cestnej premávke

SkryťVypnúť reklamu

§ 19 Odbočovanie
(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť. Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

(6) Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno vrátane cyklistu idúceho súbežne s cestou; to neplatí pre vodiča električky. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo.

§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

URL na oficiálny zdroj predmetného zákona: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/20240401

Záver:
Neznalosť alebo ignorovanie predpisov nielen u vodičov vozidiel, ale aj u cyklistov spôsobuje zbytočné nehody a často tragické, preto odporúčam naštudovať si nielen svoje práva, ale aj svoje povinnosti a dodržiavať ich. Pre istotu, treba myslieť aj za iných lebo môžu nechtiac alebo aj úmyselne spraviť chybu.

Doplnené - tretia situácia:

Na základe otázky od čitateľa Branislava na Facebooku pridávam aj tretiu situáciu, ktorá by nemala nastať, ale v praxi sa často stáva.

Vozidlo príde ku križovatke bez dávania znamenia smerovým svetlom, že odbočuje vpravo. Preto ho cyklisti môžu predchádzať sprava, respektíve vpravo od vozidla môžu byť cyklisti, ktorý prišli skôr, než vozidlo.  Keby vodič pokračoval v jazde priamo, tak nie je problém, lenže on si spomenie, že potrebuje odbočiť vpravo.

Obr. 4. Vodič nedáva smerovým svetlom informáciu, že chce odbočiť vpravo
Obr. 4. Vodič nedáva smerovým svetlom informáciu, že chce odbočiť vpravo (zdroj: Jozef Drahovský)

Ak odbočí cez cyklistov a zrazí ich, tak je jednoznačne na vine. Správne by mal zapnúť smerové svetlo, čím prichádzajúcim cyklistom dá najavo svoj úmysel odbočiť vpravo a prichádzajúci cyklisti ho odvtedy nesmú  predchádzať sprava. Potom je povinný počkať, čo znamená dať prednosť všetkým cyklistom po pravej strane, kým prejdú križovatku a až potom môže odbočiť vpravo.

Na tomto príklade  vidieť  ako je dôležité dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas. Smerové svetlá sú na to, aby vodič včas oznámil svoj úmysel, vtedy keď to zo spôsobu pohybu vozidla ešte nie je zrejmé. Účelom smerových svetiel je informovať ostatných účastníkov cestnej premávky aby mohli včas zareagovať. Zapínať smerový signál po brzdení, alebo až počas krútenia volantom je neskoro. Vtedy už smerové svetlo nemá informačnú hodnotu.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 244
  •  | 
  • Páči sa:  1 222x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu