
Cez uvedené železničné priecestie som prechádzal pred mesiacom. Vtedy som chválil železnice, že aj po nedávnej rekonštrukcii, nechali funkčné biele prerušované svetlo. Ktoré iný predpis, už nejakú dobu nezmyslene zakazuje.

Vodičov učím, že keď sa blížia k železničnému priecestiu, tak treba hľadať blikajúce svetlo. Ak vidia blikajúce svetlo, potom je dobre, lebo majú hneď tri veľmi dôležité informácie.
Prvá dôležitá informácia:
Vodič vie, že vidí signalizáciu. Najmä ráno a večer, keď slnko svieti nízko nad horizontom z poza chrbta, tak jeho svetlo je silnejšie ako svetlo zo žiaroviek signalizácie. Práve to je čas dňa, kedy najčastejšie dochádza k prehliadnutiu železničnej signalizácie.
Druhá dôležitá informácia:
Železničná signalizácia funguje. Toto je rovnako dôležitá informácia ako tá prvá.
Tretia dôležitá informácia:
Ak bliká červené svetlo, tak vlak ide a treba čakať.
Ak bliká biele svetlo, tak vlak nielen nejde, ale ani žiaden vlak nemá cez danú trať postavenú cestu a môžete ísť.
Ak nebliká ani jedno svetlo:
Vtedy je veľké riziko stretu s vlakom, lebo neviete rozlíšiť funkčnú a nefunkčnú signalizáciu. Vlak nemusí, ale môže ísť a dnešné vlaky jazdia aj rýchlo. Ak železnica vie, že signalizácia sa pokazila, tak zníži rýchlosť vlakov na 10 niekedy až 5 km/hod. a vlak musí húkať. Problém je keď dôjde k poruche náhle.
Keď nič nebliká, tak vtedy treba postupovať obzvlášť opatrne a pozerať sa na obe strany pred vojdením na priecestie.
Pri dlhých vozidlách ako kamióny s návesom a prívesom alebo aj dlhých autobusoch je zmysluplné zastaviť a dôkladne sa pozrieť. V prípade neprehľadného priecestia aj poslať pomocníkov na obe strany koľají. Až keď v diaľke, z ani jednej strany vlak nejde a je voľno aj za železničným priecestím, až potom začať samotný prejazd v kuse bez zastavenia.
Aké priecestie je na danom mieste?
Na Dvorskej ceste kúsok za značkou koniec Nových Zámkov je dvojkoľajové železničné priecestie z oboch strán chránené signalizáciou s dvomi prerušovanými červenými svetlami a signalizáciou bielym prerušovaným svetlom, plus mechanickou elektricky ovládanou závorou z pravej strany vozovky.
Samotne priecestie je v zákrute, kde viditeľnosť na jednu aj druhú stranu je veľmi obmedzená. Ak sa postavíte do stredu priecestia vidno maximálne do diaľky vzdialenosti medzi tromi stĺpmi elektrickej trakcie. Práve to je dôvod prečo som chválil železnice za to, že ponechali aj signalizáciu bielym prerušovaným svetlom.




K čomu slúži závora a ako funguje?
Závora je len doplnok k signalizácii. Rozhodujúca je signalizácia a nie závora! Ak sa vlak blíži k priecestiu tak na signalizácii začne blikať červené prerušované svetlo a závora zostáva hore ešte niekoľko sekúnd, aby mohli vozidla zo železničného priecestia odísť. Až potom sa zatvorí. Ak vlak prejde, potom sa najprv začne otvárať závora, ale ísť sa môže až keď signalizácia prestane blikať na červeno.
Ak idú dva vlaky za sebou s malou medzerou, tak niekedy sa závora nestihne dostať do hornej polohy a už ide dole. Niekedy sa dostane až do hornej polohy, ale hneď ide dole. Záleží od toho či motor závory dokáže za jazdy zmeniť smer. V každom prípade signalizácia stále bliká červeným svetlom.
Ako v tomto prípade došlo k nehode na priecestí a kto bol na vine?
Nehoda je v štádiu šetrenia a treba si počkať na oficiálny výsledok.
Informácie od svedkov sa rôznia. Spoločná zhoda je len v tom, že autobus stál a čakal kým prejde vlak.
Prvá informácia hovorí, že keď sa začala závora dvíhať, tak autobus vyrazil dopredu a bol zrazený vlakom z opačného smeru, čo naznačuje chybu vodiča, že nepočkal do zhasnutia červeného prerušovaného svetla.
Druhá protichodná informácia hovorí, že vodič počkal keby bude závora hore a zhasne červené blikajúce svetlo a až potom bol zrazený vlakom z opačného smeru. Lenže aj v tomto prípade keď nesvieti červené blikajúce svetlo a ani biele blikajúce svetlo, treba postupovať obzvlášť opatrne, ako keby bola signalizácia pokazená.
Záver:
Ďalšia zbytočná tragédia. Je na čase dôrazne učiť vodičov, že dvojkoľajové priecestie znamená, že vlaky môžu ísť z oboch smerov a že aj keď nič nebliká, tak vlak môže ísť a preto treba postupovať obzvlášť opatrne.
Doplnené 12:00 28.06.2024
Predbežné výsledky vyšetrovania hovoria o tom, že autobus vošiel na železničné priecestie až po zodvihnutí závory a vypnutí červeného blikajúceho svetla, ako druhé vozidlo v poradí.
Ďalej, že koľaj po ktorej išiel vlak EC v plnej rýchlosti, bola vo výluke z dôvodu záplav. Elektronika zabezpečovacieho zariadenia pre danú koľaj nebola funkčná a práve preto elektronika železničného priecestia nesignalizovala vlak prichádzajúci z druhej strany, čím dala vodičom nepravdivú informáciu.
Kto vlak vypravil a kto nastavil výhybky tak, aby sa vlak dostal na koľaj vo výluke, je predmetom ďalšieho šetrenia. Môže to byť individuálna chyba človeka alebo procesná chyba, ktorá sa prejaví len za špecifických okolností. Mne to veľmi pripomína nehodu z roku 2021 v Slovenskom Novom meste.
Zákon 8/2009 Z. z. máme napísaný tak, že vždy je na vine vodič a ani ho neučíme ako rozoznať funkčnú a nefunkčnú signalizáciu železničného priecestia.
Viac tlačová beseda ministra dopravy a generálneho riaditeľa ŽSR:
https://www.ta3.com/clanok/946397/raz-o-tragickej-nehode-vlak-na-trati-nemal-co-robit-v-akcii-su-tri-vysetrovacie-timy