Ako spoznať, že sme na moste?

Nepredpokladal som, že poslanecky návrh podaný na poslednú chvíľu pred záverečným hlasovaním spôsobí toľko nejednoznačnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)
Fikcia, takáto značka u nás neexistuje
Fikcia, takáto značka u nás neexistuje 

Z emailov od čitateľov:

Vodič nesmie na moste zastaviť, stať, otáčať sa a cúvať. Most je označený napríklad dopravnou značkou IS 35. (8/2009, §21, g, 8/2009, §25, m)
Toto je uvedené vo vašom článku "Zmeny v predpisoch pre cestnú dopravu od 1.2.2009" v časti všeobecné predpisy. Nikde sa mi nepodarilo nájsť značku IS 35. Môžete mi pomôcť ?
M. Gasperan

Z mestskej komunikácie cez predzáhradku vedie do môjho rodinného domu cesta. Lenže v strede predzáhradky je most ponad odvodňovací kanál. Týka sa zákaz zastaviť, stáť a cúvať aj na mňa? Takýto istý problém majú všetci susedia na našej strane cesty. Lebo mosty alebo skôr malé mostíky, ktoré sme dali v minulosti postaviť, sú jediným miestom kde môžeme pred domom parkovať.
Váš čitateľ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Obr. 1. Most v predzáhradke

Najprv čo hovorí zákon 8/2009 Z. z.,
§ 25, (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
a) v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti,
b) pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred nimi,
d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty,
e) na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,
g) na železničnom priecestí, v podjazde a v tuneli a vo vzdialenosti kratšej ako 15 m pred nimi a 15 m za nimi,
h) na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú dopravnú značku, vodorovnú dopravnú značku vyznačujúcu spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku alebo vyjadrujúcu doplňujúci údaj nápisom alebo svetelné signály,
i) na vnútornom jazdnom pruhu,
j) na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
k) na cestičke pre cyklistov,
l) vo vzdialenosti kratšej ako 5 m od začiatku a 5 m od konca pozdĺžnej súvislej čiary alebo nástupného ostrovčeka tam, kde by medzi touto čiarou alebo nástupným ostrovčekom a vozidlom nezostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m,
m) na moste,
n) pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené,
o) na platenom parkovisku, ak vozidlo nemá zaplatený poplatok za parkovanie,
p) na električkovom koľajovom páse,
q) na chodníku okrem prípadu podľa § 52 ods. 2,
r) na kruhovom objazde,
s) na cestnej zeleni a inej verejne prístupnej zeleni, na ostrovčekoch a deliacich pásoch, ak to nie je dovolené dopravnou značkou,
t) na mieste, kde by medzi vozidlom a najbližšou električkovou koľajnicou nezostal voľný jazdný pruh široký najmenej 3, 5 m,
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

§ 22 Otáčanie a cúvanie
(1) Pri otáčaní platí obdobne § 19; pri otáčaní na križovatke aj § 20.
(2) Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
(3) Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
(4) Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať
a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

SkryťVypnúť reklamu

Termín most nie je v zákone definovaný je len možne predpokladať, že ide o stavbu, ktorá je označená príslušnou dopravnou značkou. Dopravné značky určuje vykonávacia vyhláška 9/2009 v prílohe číslo 1, diel 1, a je tam vyobrazená aj k tomuto účelu použiteľná dopravná značka IS 35.

Obrázok blogu


Obr. 2. Značka IS35 (vpravo dole)

Takúto značku bežné stretávam na mostoch či už cez veľké rieky ako aj ponad doliny. Niekedy tam nie je vlnovka ale to na význame nič nemení.

Obrázok blogu


Obr.3. Reálne označenie mosta v praxi

Základná otázka je: kedy má význam zakázať na moste zastaviť a stáť. Odpoveď je pomerne logická. Vtedy keď most má nedostatočnú nosnosť alebo šírku alebo aj oboje a ostatné vozidla musia čakať kým predchádzajúce vozidlo most neopustí.

Z uvedeného je zrejme, že je oprávnený dôvod na to, aby na moste bolo zakázané zastaviť a stáť.

SkryťVypnúť reklamu

Zakazovať otáčať sa a cúvať sa mi nezdá zmysluplné. Lebo keď vodič zistí, že most je preťažený (napríklad v strede mosta pre poruchu zastalo ťažké vozidlo) alebo, že je ďalej neprejazdný, napríklad pre vysoký stav vodnej hladiny, tak cúvať je to jediné a v danej situácii najrozumnejšie čo môže vodič spraviť.

K termínu čo je a čo nie je most, presnejšie pre ktoré stavby uvedené obmedzenia platia je ťažké sa vyjadriť. Odhadujem, že ani predkladateľ pozmeňujúceho návrhu v tom nemá jasno. Niekto je schopný vyhlásiť za most aj panelom (odborne povedané monolitickou konštrukciou) prekrytý metrový žľab, iný za most považuje až stavbu, ktorá spĺňa určitú stavebnú náročnosť. Zrejme odborníci stavbári v diskusii doplnia ďalšie zaujímavé informácie.

Osobne by som nepokutoval za zastavenie a státie na moste vedúcom do rodinného domu, alebo na obslužnej komunikácii za dodržania obvyklých podmienok pre zastavenie a státie. Odporúčam riadiť sa dopravnou značkou IS 35 v zmysle uvedenej vyhlášky.

Ono keď je záujem, tak aj teraz je možné na moste dovoliť parkovať a to dopravnou značkou. Je to možné preto, lebo dopravné značky majú prednosť pred všeobecným predpisom.

Záver:
Tak to dopadne keď poslanci dávajú pozmeňovacia návrhy na poslednú chvíľu, bez prípravy a bez nadväznosti na ostatné predpisy a dopravné značky.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 245
  •  | 
  • Páči sa:  1 230x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu