
Musím povedať, že na zákaznícku linku som sa tento krátdovolal a bez čakania. Hovoril som s mužom, ktorý mi poskytol informáciu, ktorú som použil v predchádzajúcom článku. Keďže sa mi to nezdalo, zavolal som na zákaznícku linku znova. Zodvihla žena a opýtal som sa ďalšie suvisiace veci, ktoré ma medzitým napadli, ale odpoveď som dostal rovnakú ako pri predchádzajúcom telefonáte.
Základná otázka bola vo význame: na základe čoho sa neráta súčet najvyšších prípustných hmotnosti ťažného vozidla a aktuálne pripojeného prípojného vozidla, ale najvyššia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy.
To čo mi okrem iného povedali, bolo aj citovanie mýtneho poriadku 1:1. Pre názornosť som pripravil text aj s odkazmi na ďalšie zákony:
388/2009 Z.z. - Mýtny poriadok (vyhláška)
§ 2 Základné pojmy,
Na účely tejto vyhlášky sa rozumie
a) celkovou hmotnosťou vozidla najväčšia prípustná celková hmotnosť motorového vozidla a v prípade jazdnej súpravy1) najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy,
kde odkaz 1 je:
1) § 2 ods. 2 písm. h) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
8/2009 Z.z. - zákon o cestnej premávke ...
§ 2 Vymedzenie základných pojmov
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
h) jazdnou súpravou súprava zložená z jedného alebo z viacerých motorových vozidiel a z jedného alebo viacerých prípojných vozidiel, 2)
kde odkaz 2 je:
2)§ 2 písm. c) zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
725/2004 Z. z. - zákon o podmienkach prevádzky vozidiel ...
§ 2 Vymedzenie základných pojmov
c) prípojným vozidlom cestné nemotorové vozidlo určené na ťahanie iným vozidlom, s ktorým je spojené do jazdnej súpravy, 3)
kde odkaz 3 je:
3)§ 2 písm. o) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z.
315/1996 Z.z. - zákon o premávke na pozemných komunikáciách (už neplatný)
§ 2 Vymedzenie pojmov
o) jazdnou súpravou súprava zložená z jedného alebo z viacerých motorových vozidiel a z jedného alebo z viacerých prípojných vozidiel
Teraz si predstavte, že príde zahraničný turista - vodič a aby vedel čo môže a čo nemôže, tak si musí naštudovať takéto krkolomné legislatívne odkazovanie.
Čo vlastne legislatíva hovorí? Hovorí toľko, že u mýtnej povinnosti rozhoduje pri samostatnom vozidle "najväčšia prípustná celková hmotnosť motorového vozidla" a pri súprave "najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy" čiže nie súčet najväčších prípustných hmotností ťažného vozidla a prípojného vozidla. Ďalej to znamená, že za takúto súpravu sa považuje aj súprava zložení z viacerých motorových vozidiel, čiže nie len ťažného a prípojného vozidla. Čo znamená, že to postihuje aj ťahanie vozidiel na lane alebo na tyči. V sumáre to znamená, že mýto neplatíte podľa toho čo za vozidlom ťaháte ale podľa toho čo môžete ťahať.
Medzičasom som dostal neoverenú informáciu od mýtnej polície, že oni neberú v úvahu najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, čo je jeden zo štandardných údajov v osvedčení o vozidle podla vyhlášky 614/2006 Z.z. (o osvedčení o evidencii a technickom osvedčení vozidla), ale matematicky spočítavajú najväčšie prípustné hmotnosti jednotlivých vozidiel, z ktorých sa súprava skladá. Ak je to pravda, tak mýtna polícia získala u mňa prvý kladný bod.
Záver:
Nebol som vytočený z toho ako reagovali pracovnici zákazníckej linky. Objektívne musím povedať, že sa správali slušne a profesionálne. Odpovedali na všetky položené otázky. Nebol som vytočený ani z toho akú informáciu mi poskytli, lebo ich odpoveď je v zhode s platnou legislatívou. Bol som vytočený z toho, že aj v tomto sú predpisy ohľadne elektronického výberu mýta odfláknuté a osveta tiež.