Súčasný stav:
Blokové konanie v prípade prekročenia rýchlosti sa riadi sadzobníkom pokút. Sadzobník pokút bol zverejnil Vestník Ministerstva vnútra SR v čiastke 64.
159/2009 Nariadenie ministra vnútra SR z 27.12.2010, ktorým sa mení nariadenie ministra vnútra Slovenskej republiky č.9/2009 o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru v znení nariadenia ministra vnútra Slovenskej republiky č. 50/2009
§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením
od | do | jednotka | v obci | mimo obce | mena |
5 | km/h | € | |||
6 | 10 | km/h | 10 | € | |
11 | 15 | km/h | 30 | 20 | € |
16 | 20 | km/h | 50 | 30 | € |
21 | 25 | km/h | 70 | 50 | € |
26 | 30 | km/h | 100 | 80 | € |
31 | 35 | km/h | 150 | 120 | € |
36 | 40 | km/h | 200 | 150 | € |
41 | 45 | km/h | 250 | 200 | € |
46 | 50 | km/h | 300 | 280 | € |
51 | 55 | km/h | 350 | 350 | € |
56 | 60 | km/h | 400 | 400 | € |
61 | 65 | km/h | 450 | 450 | € |
66 | 70 | km/h | 550 | 550 | € |
71 | a viac | km/h | 650 | 650 | € |
Obr. 1. Tabuľka - súčasný stav

Obr. 2. Graf - súčasný stav
Návrh zmeny:
Vydať nové Nariadenie ministra vnútra o postupe pri využívaní sadzobníka pokút v pôsobnosti Policajného zboru.
§16 Rýchlosť jazdy
ods. 2 až 7 Prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti ustanovenej pravidlami cestnej premávky alebo prekročenie rýchlosti obmedzenej dopravnou značkou alebo dopravným zariadením, v obci aj mimo obce v závislosti od potenciálneho nebezpečia vyplývajúceho z prekročenia rýchlosti
Popis tabuľky:
stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h od
stĺpec prekročenie rýchlosti v km/h do
stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, pri obiehaní vozidiel hromadnej prepravy osôb, pri jazde v pešej zóne.
stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla vyskytujú, ako sú zastavané časti obcí.
stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na komunikácii kde sa chodci spravidla nevyskytujú, ako je nezastavané územie a komunikácie so zakázaným vstupom chodcov, alebo kde chodci majú technicky zamedzené prechádzanie cez vozovku.
stĺpec výška pokuty pri prekročení rýchlosti na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách.
Rýchlosť v tabuľke sa porovnáva voči nameranej rýchlosti. Chyba meradla, čo je štandardne +/- 3km/h do 100 km a +/- 3% nad 100 km/h sa neodpočítava, lebo je zahrnutá do nulovej sadzby pri prekročení 1 až 5 km/h.
od | do | jednotka | priechody | chodci | bez chodcov | diaľnice | mena |
5 | km/h | € | |||||
6 | 10 | km/h | 30 | 10 | € | ||
11 | 15 | km/h | 60 | 30 | 10 | 10 | € |
16 | 20 | km/h | 100 | 50 | 20 | 10 | € |
21 | 25 | km/h | 150 | 70 | 40 | 20 | € |
26 | 30 | km/h | 200 | 100 | 60 | 30 | € |
31 | 35 | km/h | 250 | 150 | 100 | 40 | € |
36 | 40 | km/h | 300 | 200 | 150 | 60 | € |
41 | 45 | km/h | 350 | 250 | 200 | 90 | € |
46 | 50 | km/h | 400 | 300 | 250 | 140 | € |
51 | 55 | km/h | 450 | 350 | 300 | 200 | € |
56 | 60 | km/h | 500 | 400 | 350 | 250 | € |
61 | 65 | km/h | 550 | 450 | 400 | 300 | € |
66 | 70 | km/h | 600 | 500 | 450 | 350 | € |
71 | a viac | km/h | 650 | 550 | 500 | 400 | € |
Obr. 3. Tabuľka návrh

Obr. 4. Graf - návrh, (pre nehotovostné platby sú vzorce po 1 km/hod )
Zdôvodnenie:
Je potrebné aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde hrozí zrážka s chodcom. Tým, že pokuta pri prekročení rýchlosti na neriadených priechodoch pre chodcov, obiehanie vozidiel hromadnej dopravy a v pešej zóne, bude výrazne najvyššia, je väčšia reálna pravdepodobnosť dodržiavania rýchlosti a zvýšenia pozornosti práve na týchto miestach, čo sa premietne do zmiernenia následkov stretu vozidiel a chodcov. Zvýši sa pravdepodobnosť, že viacero kolízii v týchto miestach skončí ubrzdením vozidla bez vzájomnej zrážky. Na druhej strane bude to aj informácia pre chodcov aby prednostne používali priechody pre chodcov, lebo tam sú vodiči najprísnejšie kontrolovaní.
Z technického hľadiska je nepokutovanie do 5 km/hod bez odrátavania chyby meradla akceptovateľnejšie ako definovať povinný odpočet chyby meradla a mať sadzobník pokút od prekročenia už za jeden km/h.
Praktický pohľad na plynulú jazdu, meranie rýchlosti a pokutovanie:
Vodič si nastaví na tempomate, ktorý je kontrolovaný aj cez GPS 50 km/hod. Samotná presnosť GPS je +/- 1 km/h, automatická korekcia vozidla je +/- 1 km/h z čoho vozidlo môže isť v najhoršom prípade krátkodobo až 52 km/hod. Pri meraní rýchlosti takéhoto vozidla, v najhoršom prípade môže byť nameraná rýchlosť vyššia o maximálnu odchýlku, ktorá je + 3 km/h čo je 52+3=55 km/h. Prekročenie o 5 km/h je stále v pásme bez pokuty. Až rýchlosť preukázateľne vyššia o 1 km/h je pokutovaná. Takto nastavený sadzobník pokút nemožno považovať za šikanovanie z hľadiska presnosti merania, lebo je nastavený tak, že už v ňom sú zohľadnené chyby merania rýchlosti.
Záver:
Pozor toto je len návrh, nie platne znenie! Cielom je aby vodiči vedome a aj podvedome konali tak, aby dodržiavali rýchlosť najmä tam kde je najzranitelnejší účastník cestnej premávky - chodec.