Obchvat Bratislavy
Vonkajší diaľničný obchvat Bratislavy má okrem iného zabezpečovať aby vozidlá, ktoré potrebujú ísť z diaľnice D1 na južnú časť diaľnice D2 alebo na severnú časť diaľnice D2 a opačne, aby nešli cez Bratislavu.
To čo sa teraz ide stavať, je len polovica obchvatu Bratislavy, ktorá vyrieši spojenie medzi diaľnicou D1 a južnou častou diaľnice D2 s pripojením R7 a vybudovaním viacerých vstupov do mesta.
Podľa mňa nazývať túto stavbu obchvat Bratislavy je neprimerané. Primerané by bolo nazývať východná časť obchvatu s napojením na rýchlostnú cestu R7.

Keď sa pozrieme na mapu obchvatu Bratislavy tak sú na naj 3 hlavné body:
Križovatka Jarovce medzi južnou častou diaľnice D2 a diaľnicou D4
Križovatka Ivanka medzi diaľnicou D1 a diaľnicou D4
Križovatka Stupava medzi severnou častou diaľnice D2 a diaľnicou D4
Teraz sa ide stavať polovica obchvatu a to konkrétne od križovatky Jarovce po križovatku Ivanka. Okrem toho sa ide stavať časť rýchlostnej cesty R7 a viacero vstupov do mesta.
Prínos východnej časti obchvatu a napojenia R7
Uvedenú stavbu vítam a podľa mňa bude mať jednoznačný prínos pre Bratislavu a okolie.
Prínos bude v spomínanom odklonení dopravy z D1 na južnú časť D2, čím sa trochu odľahčí Prístavnému mostu a vytvorí sa náhradná trasa pre prípad mimoriadnej situácie na Prístavnom moste.
Ďalší, možno aj väčší efekt bude v napojení rýchlostnej cesty R7 a vybudovaním viacerých vstupov do mesta z východnej časti Bratislavy. Tým by každodenné kolóny od Ivanky a od Rovinky mohli byť minulosťou.
Možné úskalia východnej časti obchvatu.
Východná časť obchvatu vrátane pripojenia na rýchlostnú cestu R7 je naprojektovaná veľkolepo s rezervou do budúcnosti. Lenže efektívnosť záleží na detailoch. Napríklad ako budú spravené jednotlivé vstupy do mesta. Práve od týchto detailov záleží či kolóny nebudú alebo sa len presunú inam.
Detailné informácie, ktoré by si mohla pozrieť odborná verejnosť a zhodnotiť navrhnuté vjazdy do mesta boli až do včera utajene. Včera NDS, a.s. zverejnila na webe www.obchvatbratislavy.sk veľké množstvo materiálov. Ich len zbežné preštudovanie zaberie niekoľko týždňov a už akákoľvek pripomienka do zmluvy o výstavbe je nezapracovateľná.
Zatiaľ som si pozrel len niektoré detaily a som sklamaný. Je pravda, že niektoré detaily sú dobre vyriešené, ale niektoré veľmi dôležité detaily sú priam odfláknuté.
Križovatka Prievoz R7/D2 pod Prístavným mostom
Okružná križovatka – kruhový objazd pod prístavným mostom, ktorý spája viacero dôležitých a vyťažených trás je najnehodovejšia križovatka v Bratislave a s kolónami počas dopravnej špičky takmer vo všetkých smeroch.

Dĺžka kolón pred kruhovým objazdom pod Prístavným býva počas dopravných špičiek až tak dlhá, že dochádza k zablokovaniu aj voľných smerov. Pritom výjazd z kruhového objazdu je volný.
Teraz si zrejme kladiete otázku ako to je možné. Odpoveď je jednoduchá. V Bratislave máme svetový unikát, s ktorým som sa zatiaľ nikde na svete nestretol.

Práve zobrazené križovanie, na ktorom prichádzajúci vodiči musia dávať prednosť na značkách stoj daj prednosť v jazde vytvára spomalenie a v čase dopravnej špičky upchatie príjazdných smerov a následne aj smerov, ktoré nepotrebujú ísť na kruhový objazd. Ďalej je toto kríženie ciest pred kruhovým objazdom príčinou mnohých nehôd najmä vodičov, ktorí o takomto kruhovom objazde ešte ani nepočuli, nieto išli cezeň.


Dúfal som, že projektanti sa zamyslia nad uvedeným kruhovým objazdom a vymyslia jeho riešenie bez križovania prichádzajúcich a odchádzajúcich vozidiel z kruhového objazdu. Lenže som dúfal zbytočne. Tento snímok z vizualizácie potvrdzuje, že kríženie zostáva aj zo všetkými negatívnymi vplyvmi na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky.

Zrejme doterajšie utajovanie detailov bolo práve preto aby odborná verejnosť nemala možnosť ani orientačne sa pozrieť na jednotlivé križovatky, počty jazdných pruhov a ďalšie detaily, na ktorých závisí efektívnosť vjazdu a výjazdu z mesta. Pri takomto stave sa budú v dopravnej špičke vytvárať kolóny z tejto križovatky na R7 a možno až po D4. Dopad bude ten, že kolóny od Ivanky a Rovinky sa len presunú inde.
Toto je zatiaľ prvá križovatka, ktorú som si od zverejnenia prešil, preto som zvedavý ako sú na tom ďalšie križovatky.
Zaver:
Utajovaním detailov počas projektovania a úvodných štúdií ide Národná diaľničná spoločnosť sama proti sebe, to čo je možné na začiatku ľahko zmeniť, to je po uzatvorených projektu a odovzdaní súťažných ponúk väčšinou nemenné.
Takmer vo všetkých projektoch úspech závisí od detailov. Globálnu víziu mať treba, ale bez dotiahnutých detailov sa môže jej sen rozplynúť, alebo vyžiadať dodatočné investície.
Doplnené 12.2.2016
Dnes som sa dozvedel, že kruhový objazd pod Prístavným mostom, by mala riešiť NDS prestavbou na priame vetvy bez kruhového objazdu z iných zdrojov než je vysúťažená výstavba východnej časti obchvatu Bratislavy. To je jedno z vysvetlení prečo vizualizácia východnej časti diaľničného obchvatu Bratislavy obsahuje križovatky prichádzajúcich a odchádzajúcich vetiev kruhového objazdu pod Prístavným mostom.
