Najprv som vysvetľoval pohnútky k zavedeniu mýta, potom technické možnosti a nakoniec ekonomické súvislosti. Keď bola zmluva podpísaná tak som kritizoval detaily zverejnenej časti zmluvy, chyby v projekte a realizácii a navrhoval zmeny.
Na Slovensku máme také porekadlo, že diabol sa ukrýva v detailoch. Presne to platí aj o zmluve so SkyTollom alebo aj o projekte rekonštrukcie Karloveskej radiály alebo o projekte vybudovania cyklopruhov cez nábrežie v Bratislave.
Zmluva zo SkyTollom mohla byť iná, viazaná na percentá z tržby a nie na fixnú časť, plus poplatok za mýtne transakcie a plus poplatok za zmeny v systéme. Nakoniec po prerátaní platieb a vybraných tržieb sa zistilo, že až 50% z vybraných tržieb zostávalo SkyTollu. Bolo to veľa preto, že tak boli nastavene detaily zmluvy, ktoré si kompetentní na začiatku neuvedomili.
Už niekoľko rokov sa pracuje na novom mýtnom systéme. Nie je to výmena starého dodávateľa za nového, ale je to technologická zmena. Starý systém mal proprietárne palubné jednotky a všetko účtoval Skytol, ktorý bol aj jediným vlastníkom. Nový systém má palubné jednotky na báze otvorených štandardov, pričom hlavné IT centrum vlastní štát a poskytuje prístup pre viacero rôznych operátorov, ktorý nad systémom poskytujú služby.
Je to blízka analógia k mobilným telefónom. Môžete používať akýkoľvek homologizovaný telefónny prístroj, SIM od hociktorého operátora a môžete v rámci roamingu telefonovať z hociktorého štátu.
Správne tušíte, že po novom bude nákladným vozidlám a autobusom stačiť jedna jediná palubná jednotka a mať zmluvu z jediným operátorom a môcť jazdiť po všetkých štátoch Európy.
Teraz došlo namiesto ukončenia zmluvy zo Skytolom k jej predlženiu. Veľa politikov aj záujmových organizácii sa vyjadrilo, že chcú aby sa zmluva ihneď zrušila, že podávajú trestné oznámenie. Jedna vec sú slová politikov, druhá vec je to, čo je reálne technicky, finančne a právne možné.
Nechápem návrhy niektorých záujmových organizácii, aby štát odkúpil Skytol, respektíve jeho mýtny systém. Tento mýtny systém bol v čase zavedenia jeden z najdokonalejších, lenže dnes je vhodný akurát tak do múzea. Čo má pre nový mýtny systém hodnotu, to sú fyzicky vybudované mýtne brány, ktoré sa používajú pre zachytenie kamiónov a autobusov bez palubných jednotiek a pre verifikáciu satelitného výberu mýta.
Zmluva zo SkyTollom bola predlžená preto, že nový systém má omeškanie a hlavne preto aby bol niekoľkomesačný súbeh pri nábehu nového výberu mýta a nemenili sa všetky palubné jednotky zo dňa na deň, čo je organizačne a technicky nezvládnuteľné.
Národná diaľničná spoločnosť s Ministerstvom dopravy pripravila nasledujúci harmonogram prechodu na nový systém pre výber mýta.



Ak sa chcete dozvedieť viac, tak si pozrite moje vyjadrenie v Štúdiu ta3 k tejto téme.
https://www.ta3.com/relacia/30250/vlada-chysta-rozvod-so-skytollom-ako-bude-prebiehat