Ďalší mestský podnik Bratislavy má vo svojich pravidlách napísané: "Ak sa cestujúci nemôže preukázať platným cestovným lístkom, je povinný zaplatiť pokutu vo výške do sto násobku základného cestovného". Čiže cestujúci využíva službu, ale službu si nezazmluvnil / nezaplatil, za čo prináleží pre dopravný podnik odškodnenie formou pokuty vo výške 100 násobku základného cestovného.
Ak by sme chceli byť spravodliví, potom takéto odškodnenie by malo patriť aj občanom / samosprávam obytným domov, ktoré si od OLO vývoz smetí objednali a platia ho, ale OLO smeti nevyviezlo a nevyviezlo ho ani do 24 hodín po riadnom termíne.
Aktuálny príklad z Bratislavy:

To, že OLO nevyvezie kontajnery, niekedy aj viac termínov po sebe, nie je nič výnimočné. Vtedy nezostáva nič iné len opakovane urgovať v OLO ich vyvezenie. V minulosti keď som volal na OLO prečo nevyviezli smeti, tak sa vyhovárali na dve veci:
Nezjazdné, neodhrnuté alebo zľadovatené cesty.
Zablokovaný prejazd ulicou pre nesprávne zaparkované vozidlo. V tomto prípade nadiktovali aj EČV, aby som si to z majiteľom vybavil osobne.
Lenže na každú výhovorku je tu ďalší mestský podnik, ktorý má manažment výborne platený, ale služby veľmi často neposkytuje ani na známku dostatočne. To, že manažment mestských podnikov je platený výborne je zrejmé vždy po mestských voľbách kedy je o ne doslova boj.
Pre porovnanie, každý súkromník, ktorí sa k zákazníkovi nemôže dostať pre kalamitu, tak si nájde náhradnú trasu, ale sa dohodne na náhradnom termíne. Lenže OLO nie.
Keď z médií vidíme, že v zahraničnej metropole štrajkujú zamestnanci vyvážajúci smeti tak ihneď sú zábery na kopy odpadu. Ak by v Bratislave štrajkovali zamestnanci vyvážajúci smeti, tak si nikto nič nevšimne. Nie, že by nevidel kopy neodvezených smetí, tie sú aj v tomto prípade, ale nedokázal by to rozoznať od štandardného stavu výhovoriek.
Výhovorka typu nezjazdná cesta neobstojí, lebo v Bratislave je 24 hodín denne, 7 dní v týždni dispečing zimnej údržby, kde aj OLO môže zavolať a požiadať o spojazdnenie cesty. Z minulých rokov viem, že na požiadavky promptne reagujú vrátane komunikácie so zimnými údržbami v jednotlivých mestských častiach.
Odtiahnutie nesprávne parkujúceho vozidla je problém pre bežného občana a vtedy by som výhovorku akceptoval, ale keď jedna mestská organizácia sa vyhovára na nefungovanie ďalšej mestskej organizácie, tak problém je veľmi vážny a svedčí o závažných chybách v riadiacich štruktúrach mesta. Uznávam, že služba odťahovania vozidiel funguje najhoršie zo všetkých uvedených a viem, že individuálnu požiadavku na odtiahnutie vozidla, ktoré blokuje premávku, spravidla ignorujú, asi je málo atraktívna.
Ako tento stav riešiť?
1, Do povinnosti OLO pridať pokutu vo výške 100 násobku služby za každé nevyvezenie každého kontajnera v prospech zazmluvneného zákazníka a pokutu zosobňovať vrcholovým manažérom. Až potom môžeme očakávať, že začnú rozmýšľať a konať.
2, Zmeniť spôsob fungovania Mestskej odťahovacej služby. V súčasnosti funguje tak, že do odťahovacieho vozidla nasadne obsluha a mestský policajt, potom sa vyberú na jazdu Bratislavou a hľadajú zle zaparkované vozidla, ktoré odtiahnu bez ohľadu na to, či blokujú alebo neblokujú premávku, či by stačilo nadvihnutie vozidla a posunutie na správne parkovacie miesto, či by sa priestupok dal alebo nedá riešiť pokutou, pripadne papučou, čo je zariadenie na zamedzenie odjazdu vozidla. Pre nich je rozhodujúci výsledok subjektívneho odhadu, či vodič daného vozidla ho bude v blízkej dobe potrebovať a teda či je predpoklad, že ihneď zaplatí pokutu a za odtiahnutie.
Tento problém k všeobecnej spokojnosti by dokázali vyriešiť Startupisti, tak že pre mesto naprogramujú a budú prevádzkovať server, kde sa zaregistrujú všetky spoločnosti, ktoré majú vo svojich službách ponuku odťahovania a stráženého parkovania vozidiel, čiže nie len mestská odťahovacia služba.
Oprávneným osobám by systém umožnil zadať požiadavku na odtiahnutie a uskladnenie vozidla, alebo požiadavku len na premiestnenie vozidla do správnej polohy v parkovacom boxe daného parkoviska. Systém podľa polohy vyhodnotí čas dojazdu jednotlivých poskytovateľov odťahovacích služieb a celkovú cenu za službu, pričom vyberie tú najlacnejšiu.
Čiže vodič OLO zavolá za mestskú políciu a nahlási, že tam a tam nemôže prejsť pre nesprávne zaparkované vozidlo. Operátor mestskej polície zadá do systému požiadavku aj so súradnicami / názvom ulice a systém sám on-line objedná odtiahnutie vozidla.
Záver:
Samozrejme k riešeniu situácie netreba len Startupistov, ale v prvom rade mesto Bratislava (jej predstavitelia) musia chcieť dať do zmlúv alebo všeobecných podmienok OLO odškodné pre prípad nevyvezenia smetí a musia chcieť zmeniť aktuálny systém odťahovania vozidiel v Bratislave.