Na tlačovej konferencii tu uviedol minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, riaditeľ odboru dopravnej polície Rastislav Polakovič a predseda ZMOS Jozef Božik.
Zmien, ktoré mali vstúpiť v platnosť bolo viacero, ale vyberám pre vodičov a správcov ciest tie najzávažnejšie.
Každý úsek kde platí nejaká regulácia musí mať svoj začiatok aj koniec.
Doteraz napríklad maximálna povolená rýchlosť určená dopravnou značkou končila aj na značkách začiatok a koniec obce a na protiľahlej strane každej križovatky.
Po novom definovaná maximálna povolená rýchlosť platí od značky, ktorá ju určuje až po značku, ktorá ju ukončuje. Je to z dôvodu rozhodnutia EÚ aby nová technológia v autách s rozpoznávaním dopravných značiek kontrolovala vodičov a nedovolila im ísť rýchlejšie.
Kým v Rakúsku je dopravné značenie budované týmto spôsobom už veľa rokov, tak na Slovensku táto zmena zo dňa na deň predstavuje obrovský objem v počte dopravných značiek, ktoré treba odstrániť alebo nainštalovať.
Doplnkový zelený signál k plnému červenému signálu už nemal byť kolízny.
Ak vám svieti na križovatke plný červený signál a k nemu zelený doplnkový signál v tvare šípky, tak môžete pokračovať v jazde v smere šípky aj na plný červený signál, ale s povinnosťou dať prednosť vozidlám vo voľnom smere.
Po novom sa mal doplnkový zelený signál presťahovať od plného červeného signálu dole, k zelenému signálu a mohol sa použiť len keď nebolo komu dať prednosť.
Táto zmena vyžaduje nielen zmenu umiestnenia zelenej šípky, ale aj zmenu riadenia jednotlivých cyklov križovatky, čo predstavuje náklady na úrovni rekonštrukcie svetelnej signalizácie a jej radiča.
Plná čiara je plná a nesmie sa ňou prechádzať ani na územie mimo cesty a podobne.
Dnes keď potrebujete odbočiť na územie mimo cesty, napríklad vjazd do rodinného domu, tak to môžete spraviť aj z protismeru cez plnú stredovú čiaru za predpokladu, že dáte prednosť vozidlám v protismere ako pri odbočovaní vľavo, pokiaľ takéto odbočenie nie je zakázané napríklad zvislou dopravnou značkou.
Po novom môžete odbočiť len v prípade prerušovanej čiary, čo predstavuje domaľovanie kúska prerušovanej čiary k plnej čiare. Lenže takýchto miest je veľa a znova to predstavuje nie zanedbateľné finančné náklady pre správcov ciest.
Aký je dôvod na odsunutie platnosti zmien?
Správcovia ciest / samospráva časovo ani finančne nestíhajú k 1.4.2024 tieto zmeny zrealizovať.
Prečo k tomu došlo?
Predkladateľ zmien predpisov 30/2020 Z. z. a 8/2009 Z. z. nespravil adekvátnu štúdiu nákladov pre správcov ciest, ktorými je najmä samospráva a obrazne hodil na ňu všetky finančné náklady spojené s vypracovaním nových projektov dopravného značenia, ich schvaľovaním na cestných správnych orgánoch a nákladov na výrobu nových dopravných značiek, vrátane demontáže starého a montáže nového dopravného značenia.
Odkiaľ samosprávy vedia, že sú to veľké finančné náklady?
Keď Cyklokoalícia nie čestným postupom, cez im spriaznených poslancov presadila, zmenu logiky parkovania na chodníkoch, tak si to samospráva odskúšala.
Do zmeny sa dopravným značením parkovanie na chodníkoch zakazovalo a od zavedenia zmeny sa dopravným značením parkovanie na chodníkoch povoľuje. Čiže aj obec, ktorá nechcela meniť rozsah parkovania na chodníkoch musela investovať nemalé finančné prostriedky do zmeny dopravného značenia.
Vedia o zmenách účastníci cestnej premávky?
Niektorý áno niektorí nie. Ak správne odpoviete na nasledujúcu otázku, tak vy jednoznačne viete o čo ide.

Záver:
Je načase dať veci do poriadku a pred každou zmenou spraviť relevantné štúdie finančných dopadov na štát, samosprávu, zamestnávateľov aj občanov.
Záznam tlačovej konferencie: