Keď chodím do Británie dnes, už ma naozaj šokuje, ako ďaleko sa až tá alkoholová kultúra dostala. V noci ulice plné nechutne ožratých ľudí, vrátane dievčat. Teda, dievčat... Pamätám si, ako som počas vysokoškolského štúdia v Yorku raz takto sedel so spolužiakmi v reštaurácii dlho do noci. Stena pri nás bola sklenená. A na tom konci ulice boli dve krčmy. O jedenástej sa krčmy začali zatvárať a vyvalili sa z nich davy typických Britiek. Tlsté. Nie zdravé dievčatá s nadváhou, ale také tie tvory oblepené neforemnými tonami tuku. Sporo odeté, s obrovskými výstrihmi. Tieto ožraté, hulákajúce neforemné čudá s hrubými hlasmi sa valili ulicou. Na vysokých podpätkoch, ako je zvykom. Moja večera takmer skončila opäť na stole.
Konzumácia alkoholu neuveriteľne rastie. A médiá sa už pár rokov venujú práve fenoménu zdrúzganých diev. Ale v skutočnosti to nie je jediná „nová" skupina, ktorá má zrazu problémy s alkoholom. Sem-tam sa v tlači objavujú hlasy, že obrovský nárast konzumácie je aj medzi ženami v strednom veku. Len sa o tom v bulvári ťažšie moralizuje a je to jav trochu skrytejší. Aj keď nie oveľa. Obrázky sťatých štyridsiatničiek, s tým typickým umelým opálením, mi tiež dosť utkveli v pamäti.
A dokonca napríklad univerzitné športové kluby často inzerujú spôsobom, „príďte medzi nás, my nielen športujeme, ideme aj spoločne do krčmy a občas sa poriadne zdrúzgame." Uf. A to mávajú aj kluby ázijských „bojových umení".
Príčin je viacero. Briti sú strašne plachí a odviažu sa, až keď si dajú do nosa. Navyše u nich alkohol symbolizuje sex. „Chodenie" sa medzi mladými nenosí, skôr sex na jednu noc. No a k nemu dochádza až po značnom potúžení. Stretol som ľudí, ktorí tvrdili, že to ešte nikdy nerobili v triezvom stave.
No a potom ten život. Briti majú drasticky menej dovoleniek ako ostatní Európania a firmy si zvykli zavádzať „americkú kultúru" práce: seď v kancelárii pekne do večera, aj keď v podstate nie je čo robiť, dokazuješ tým lojalitu firme. A samozrejme obchody musia byť otvorené dlho do noci, sedem dní v týždni. Kopa ľudí nemá žiadny prirodzený priestor na svoj život, keď nie som v robote ja, trčia tam práve ostatní, ťažko napríklad udržiavať partiu kamošov. Tak si aspoň niekam vyraziť v noci, keď sa pri alkohole rýchlejšie nadväzujú vzťahy. No a krčmovú kultúru mali už dávno, akurát že predtým sa píjavalo pomerne slabé pivo, už nejaký ten rok však veľké firmy prinášajú všetky možné druhy alkoholu a primiešavajú k tomu výkonné PR a reklamu. A labouristi navyše uvoľnili reguláciu tohto trhu. Ozýva sa síce čoraz viac kritických hlasov, ale osobne to vidím biedne. Obmedzenie reklamy a verejné kampane by možno trochu pomohli, ale problém je v tom, že si proste príliš na alkohol zvykli tie vrstvy, ktoré inak mnoho zaujímavého v živote nemajú, okrem nejakého nezáživného zamestnania. To nie je ako si sadnúť v slnečné odpoludnie niekde v južnom Francúzsku s partiou známych a pri poháriku červeného debatovať a sledovať ako pomaly a príjemne plynie čas.