Vývoj v Maďarsku od nástupu vlády premiéra Viktora Orbána je možné bez akéhokoľvek nadsadzovania označiť za krízu ústavnosti a demokracie. Oslabenie a politické ovládnutie Ústavného súdu, podkopanie nezávislosti centrálnej banky, likvidácia nezávislých médií a prísny vládny dohľad nad médiami, prenasledovanie opozície a získanie vplyvu nad prakticky každou politickou inštitúciou sú dnes v Maďarsku realitou. Je síce pravdou, že FIDESZ získal moc v demokratických voľbách, no spôsob ako moc zneužíva už dávno nie je v súlade s princípmi demokracie a pluralizmu, ktorých vysoký štandard by mal byť samozrejmosťou pre každého člena EÚ. Nežiadame dodržiavanie týchto štandardov od každej krajiny, ktorá má ambície stať sa členom únie? Aj táto situácia poukazuje na jednu zo slabostí EÚ. Kritériá na vstup do klubu sú prísne posudzované iba do momentu, pokiaľ je krajina za člena klubu prijatá. Následne akoby EÚ už bola menej dôsledná pri vyžadovaní ich dodržiavania. Zdá sa však, že povestný pohár v prípade Maďarska pretiekol a čoraz hlasnejšie a dôraznejšie sa ozýva aj Európska komisia a Európsky parlament.
Čo súčasná politika Budapešti znamená pre Slovensko a región
Slovensko môže na jednej strane cítiť isté zadosťučinenie, že imidž „zlého žiaka“, ktorý provokuje a je potrebné na neho stále žalovať a ukazovať prstom, teda imidž, ktorý sa mu vytrvalo a všemožne snažil „nalepiť spolužiak z Budapešti“ (žiaľ v rokoch 2006-2010 aj s pomocou nás samotných), sa neuchytil. Dnes sa už celý pedagogický zbor a inšpektori pozerajú na toho žiaka z Budapešti a neveriaco krútia hlavou kladúc si otázky, čo sa to vlastne deje a čo s ním ďalej. Novej slovenskej vláde to dáva možnosť byť vo vzťahu k Maďarsku pokojná a zodpovedná. Dnes už stačí dôsledne brániť naše národné záujmy a nenechať sa vyprovokovať k zbytočným siláckym gestám a rétorike. Jednoducho postačí, aby sme sa správali ako štandardný člen EÚ, pre ktorého je samozrejmá vysoká úroveň ochrany práv osôb hlásiacich sa k národnostným menšinám. Na druhej strane však politika Orbána a FIDESZu znamená, že Slovensko stratilo partnera aj v témach, ktoré s národnostnými menšinami nemajú nič spoločné. Ťažko sa dnes dá s Budapešťou konštruktívne diskutovať a hľadať spoločné prístupy k zásadným strategickým otázkam regionálneho a globálneho významu. Dovnútra zahľadené, politicky nezodpovedné a ekonomicky zdecimované Maďarsko chýba taktiež vo V4. Váha celého zoskupenia klesá. Pozitívne vnímanie V4 ako úspešného modelu regionálnej spolupráce, ktorému sme sa isté obdobie tešili nielen v rámci EÚ a USA, ale aj v očiach ďalších partnerov, sa znižuje.
Orbán so svojím štátovorným FIDESZom už dlhšie ukazuje, ako si predstavuje politickú moc. S použitím národných citov a veľkých rečí ignoruje odporúčania a žiadosti EÚ, návrhy Medzinárodného menového fondu, znepokojenie USA, Európskeho parlamentu, či Benátskej komisie Rady Európy a výhrady finančných inštitúcií a investorov. Medzitým klesá hodnota forintu a ratingové agentúry posúvajú krajinu na spodné poschodia. Správy o verejnom dlhu sú prehlušované slávnostnými fanfármi, zastrašovaním opozície a snívaním o veľkom Maďarsku. A chápať pritom „starosti a duchovné rany Maďarska“ (v zmysle byť zhovievavý) tak, ako to žiada minister zahraničných vecí Martonyi sa jednoducho nedá. Azda jediné, čo Orbán už pochopil je, že s krízou a zlou finančnou situáciou krajiny si bez pomoci MMF a EÚ neporadí. A tá nepríde pokiaľ sa nezmenia kritizované časti viacerých zákonov, najmä toho o centrálnej banke. Preto aj ten ústretovejší tón voči EK a zmierlivejšie vystupovanie pred poslancami EP. Problémy, ktoré nadniesla komisia sa vraj dajú rýchlo vyriešiť. No však počkajme si na konkrétne činy. A ak aj Orbán zmeny v predmetnej legislatíve pripustí, neznamená to, že sa začína meniť aj on a jeho názorová a politická podstata.
Príbeh zo života
Aká alarmujúca je dnes situácia v Maďarsku najlepšie dokumentuje príbeh môjho dlhoročného kamaráta, s ktorým som ešte v roku 1991 dral univerzitné lavice v belgickom Gente. Dnes je profesorom matematiky na Budapeštianskej univerzite, Spomínam si na naše siahodlhé diskusie o slovensko-maďarských vzťahoch vždy, keď sme sa raz, dvakrát do roka stretli. Každý z nás obhajoval "to svoje", no zároveň sme sa úprimne snažili pochopiť uhol pohľadu toho druhého. Pred dvoma týždňami mi zazvonil telefón z Budapešti s otázkou, či si môže občan Maďarska otvoriť účet na Slovensku. Moja odpoveď bola kladná a pár dní na to sa môj kamarát objavil so svojimi úsporami v USD v pobočke jednej zo slovenských bánk a vložil si ich tam. Je to epizóda spred dvoch týždňov a vtedy mi definitívne docvaklo, že domáca situácia u nášho južného suseda je zúfalá. Potvrdil mi to telefonátom túto sobotu, keď do tej istej banky v Štúrove prišiel aj s ďalšími tromi priateľmi z Budapešti.
Pozn.: Na poslednom Kongrese ELDR (strana európskych liberálov, ktorej členom je aj SaS) pred Vianocami bola jednohlasne schválená rezolúcia o novej maďarskej ústave. Čítal som už množstvo medzinárodných rezolúcií a zmlúv, ich jazyk je väčšinou veľmi opatrný a "diplomatický". Táto ma prekvapila ostrosťou svojho znenia. Pre záujemcov pripájam môj vlastný slovenský preklad rezolúcie a ospravedlňujem sa za prípadné jazykové nepresnosti. V prekladaní som už dosť dávno vyšiel z cviku:
Nová maďarská ústava
Strana ELDR na svojom kongrese v Palerme v Taliansku od 23. do 25. novembra 2011
Berúc do úvahy
že maďarský parlament 17. apríla 2011 schválil novú ústavu, podľa ktorej má parlament zvoliť novú Rozpočtovú radu na 9 rokov.
Znepokojení
skutočnosťou, že spomínaná Rozpočtová rada môže kedykoľvek vyhlásiť parlamentom schválený rozpočet za neplatný;
a tým, že prezident získava novú právomoc rozpustiť parlament v prípade, ak do 30. marca každého roka nebude schválený rozpočet.
Sme presvedčení, že
prostredníctvom týchto opatrení národno-populistická strana FIDESZ podkopáva demokratické inštitúcie štátu manifestáciou svojej sily ďaleko nad rámec súčasného volebného obdobia, keďže nová Rozpočtová rada ostane vo funkcii do konca tohto desaťročia. Dôsledkom tohto kroku sa drasticky obmedzí rozhodovacia právomoc parlamentu.
Obávame sa, že
nová ústava obmedzuje práva politickej opozície;
nová ústava taktiež obmedzuje kompetencie ústavného súdu v dohľade nad zákonnosťou, keďže ústavný súd taktiež príde o svoje právomoci v súvislosti s otázkami týkajúcimi sa rozpočtu;
nejednoznačná preambula môže byť použitá na potlačenie slobody prejavu (freedom of expression) tým, že definuje Boha, kresťanstvo and hrdosť na tisícročie maďarských dejín ako právne záväzné symboly.
Pevne veríme, že
v článku 2 Lisabonskej zmluvy, ktorý uvádza, že EÚ je "založená na hodnotách úcty k ľudskej dôstojnosti, slobody, demokracie, rovnosti, právnom štáte a úcte k ľudským právam, vrátane práv osôb patriacich k menšinám. Tieto hodnoty sú spoločné pre členské štáty v spoločnosti, v ktorej will prevail pluralizmus, nediskriminácia, tolerancia, spravodlivosť, solidarita a rovnosť pohlaví.
Vyzývame
členské štáty, Európsky parlament, Európsku komisiu a Radu, aby prinútila (urge) Maďarsko zmeniť s okamžitou platnosťou svoju legislatívu, a v prípade, ak tak neučiní, iniciovať procedúru v súlade s Článkom 7 (1) (TEU) na zistenie, či "existuje jasná hrozba vážneho a pretrvávajúceho porušenia hodnôt obsiahnutých v článku 2 členským štátom" a prijať ďalšie opatrenia v prípade, ak sa potvrdí takéto porušenie.