Ako financujeme školy?

Máme ešte normatívne financovanie škôl, alebo sa nenápadne pomaly mení na projektové financovanie ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Každý minister školstva sa do histórie niečím zapísal. Je možné, že u toho súčasného to budú rozvojové projekty. V poslednom čase sa s nimi akoby roztrhlo vrece. Spomeňme len niekoľko v roku 2021:

  • Modernejšia škola, 3.5 mil. eur, cieľ: inovovať prístupy k výučbe a implementovať ich do praxe napríklad zmenou tvarov školských lavíc...

  • Čítame radi, 350 000 eur, cieľ: podpora čitateľskej gramotnosti

  • Spolu múdrejší, 500 000 eur, cieľ: podporiť školy, ktoré zabezpečia pre svojich žiakov ohrozených školským neúspechom, dostupné a kvalitné doučovanie

  • Letné školy, 400 000 eur, cieľ: zmierniť dopad krízových opatrení prijatých počas pandémie

  • Múdre hranie, 500 000 eur, cieľ: podpora zlepšenia vybavenia materských škôl v oblasti detských kníh a didaktických pomôcok

  • Predškoláci, 2 mil. eur, cieľ: vybavenie novovzniknutých tried a dočasných priestorov určených len pre poskytovanie povinného predprimárneho vzdelávania

  • Vybavenie školských jedální, 2 mil. eur, cieľ: zlepšenie vybavenia školských jedální

Všetko sú to ušľachtilé myšlienky a ciele hodné podpory. Ale...Je týchto takmer 10 mil. eur z verejných zdrojov vynaložených efektívne, transparentne a správne?

Minimálne posledné tri rozvojové projekty (Múdre hranie, Predškoláci a Vybavenie školských jedální) sú diskutabilné, nakoľko sú z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva financované subjekty – materské školy a školské jedálne, ktoré sú v zmysle zákona financované z rozpočtov obcí (podielové dane).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

U projektov Spolu múdrejší a Letné školy by bolo vhodné po ukončení projektov nezávislé vyhodnotenie účelnosti vynaložených prostriedkov – hodnota za peniaze. Mám na mysli hlavne to, či peniaze išli za žiakmi, ktorí pomoc skutočne potrebovali, alebo na školy, kde dokázali riaditelia napísať a podať projekt. To môže byť niekedy rozdiel.

Zaujímavým sa javí projekt: Modernejšia škola. Výzva bola vypísaná na 3,5 mil. eur. Minister s neskrývanou radosťou oznámil, že žiadosti prišli v hodnote 35 mil. eur. To podľa ministra dokazuje materiálový dlh v regionálnom školstve. Výborný postreh, pán minister. Problém je v tom, že ten materiálový dlh je na všetkých školách a nielen na tých, ktoré ste vytypovali vlastnými výberovými kritériami:

SkryťVypnúť reklamu

 Kritérium

Váha v bodoch
(1000 bodov)

Počet žiakov školy

400 bodov

Štruktúra existujúceho a požadovaného vybavenia školy

200 bodov

Regionálne kritéria

300 bodov

Projekt - vypracovanie

100 bodov

„Financovanie základných a stredných škôl je postavené na normatívnom princípe, školy sú financované podľa počtu žiakov a personálnej a ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu.“ Platí to ešte, ale sa salámovou metódou dostávame k úplne inému financovaniu škôl? K financovaniu, kde projektoví manažéri na ministerstve nastavia vlastné kritéria bez akejkoľvek oponentúry a peniaze poputujú do veľkých škôl (stačí mať veľa žiakov a máte 40% -ný úspech zaručený), do „správnych“ regiónov (stačí byť v tom „správnom“ regióne máte 30% -ný úspech zaručený) a do škôl, kde vedia písať pekné projekty. Alebo ako si mám vysvetliť tie regionálne kritériá a vypracovanie projektu?

SkryťVypnúť reklamu

Tento svojrázny spôsob vyrovnávania sa s materiálovým dlhom je potrebné zasadiť do širšieho kontextu. Finančné prostriedky, ktoré školy dostávajú na prevádzku v reálnom vyjadrení klesajú a v posledných 5 rokoch sa už dostali pod úroveň roka 2004. Kto teda spôsobil materiálový dlh? Namiesto systémového riešenie aj „nová“ vláda pokračuje v šetrení na nesprávnom mieste: prevádzkový normatív pre ZŠ na rok 2021 má hodnotu 252,45 €, prevádzkový normatív pre ZŠ na rok 2020 mal hodnotu 253,93 €., pri ročnej inflácii takmer 2 %. Žeby ušetrené peniaze z prevádzkových normatívov putovali na rozvojové projekty?

SkryťVypnúť reklamu

Jeden by očakával, že pravicový minister sa bude riadiť heslom: „štát je zlý hospodár“ a nebude takýmto spôsobom z centra rozdávať naše spoločné milióny. Ale skôr nastaví systémové zmeny k efektívnejšiemu financovaniu školstva. Prax však ukazuje, že politický marketing je dôležitejší ako principiálne hodnotové nastavenie.

Juraj Droppa

Juraj Droppa

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  52x

som zriaďovateľ súkromnej základnej školy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

143 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu