„Rovnaké podmienky“ po slovensky: ak si súkromná škola, musíš viac – a dostaneš menej

Ministerstvo opäť prišlo s nápadom, ktorý má na prvý pohľad „pomáhať deťom“.

„Rovnaké podmienky“ po slovensky: ak si súkromná škola, musíš viac – a dostaneš menej
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tentoraz ho nazvali „dohoda o verejnej službe“. Znie to skoro ako keby sa školy chystali opravovať diaľnice alebo zbierať odpadky pri ceste – ale nie, je to stále o vzdelávaní.

V praxi to znamená, že súkromná alebo cirkevná škola, ktorá nie je označená štátom za „verejného poskytovateľa“, môže ministerstvo požiadať o uzatvorenie dohody. Znie to dobrovoľne, ale… podmienky hovoria jasne:

-        Do prvej triedy musíte prijať 10–30 % detí zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

-        Nadané deti sa do kvóty nerátajú.

-        A ešte drobnosť: od týchto detí nemôžete pýtať žiadne príspevky či poplatky len preto, že patria do tejto skupiny.

Výsledok? Ak nechcete podpisovať dohodu, dostanete 80% normatívu. Ak podpíšete, dostanete „až“ 90 % z normatívu, ktorý dostávajú štátne školy – tie isté štátne školy, ktoré žiadny takýto mix detí mať nemusia.

Takže inými slovami: splníte podmienky, ktoré verejné školy nemajú, a stále dostanete menej.

Kvóty, ktoré sa nedajú splniť

Na papieri to možno vyzerá pekne – „zmiešame“ deti z rôzneho prostredia a všetkým bude lepšie. Lenže realita sa na paragrafy nepýta.

Vezmime si napríklad Banskú Bystricu. Je tu 11 štátnych škôl, 5 súkromných a 2 cirkevné. V celej Banskej Bystrici je podľa dostupných údajov evidovaných len 9 detí zo sociálne slabších rodín, ktoré spĺňajú definíciu zo zákona. Ak by každá neštátna škola mala naplniť podmienku „10 až 30 % detí z určených skupín v každej prvej triede“, znamená to, že aj keby si tých istý 9 detí magicky roztrhli na kusy a poslali ich naraz do všetkých škôl, aj tak zákonnú podmienku nesplnia.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledok?

Podmienku fakticky nemožno splniť, pretože jednoducho niet toľko detí.

Neštátne školy budú automaticky potrestané nižším financovaním (90 % normatívu), hoci urobia maximum, čo je v ich silách.

Štátne školy nemajú takúto povinnosť vôbec, takže sa nemusia trápiť počítaním percent ani hľadaním „správneho mixu“.

Zákon, v ktorom sa nedá vyhrať

Aby sme si rozumeli: Zákon nastavil hru, v ktorej sa nedá vyhrať. Pre niektoré školy je podmienka nesplniteľná už v momente, keď ju podpíšu – a to bez ohľadu na ich snahu alebo kvalitu výučby.

Inovácie ako podmienka – ale len pre niektorých

Ministerstvo však ide ďalej.
Ak okrem tejto „kvóty“ prijmete aj druhý záväzok – zaviesť aspoň dve inovácie z oficiálneho Katalógu inovácií – štedro vám pridá. Dostanete už 95 % normatívu štátnej školy.

SkryťVypnúť reklamu

Znie to fajn, inovácie sú predsa dobrá vec. Lenže tu je háčik:

Štátne školy inovať nemusia, peniaze im nikto nekráti.

Súkromné a cirkevné inovovať musia, inak im financovanie znížia.

Takže namiesto pozitívnej motivácie – „kto inovuje, dostane viac“ – tu máme negatívnu motiváciu: „ak nebudeš inovovať, vezmeme ti peniaze“. A namiesto rovných podmienok pre všetkých máme nové rozdiely: jedni inovovať nemusia, druhí musia.

Rovnaké podmienky? Len na papieri

Keď minister na začiatku príbehu hovoril o „rovnakých podmienkach pre všetky školy“, znelo to pekne. Lenže tieto návrhy idú presne opačným smerom. Z pôvodného sľubu rovnosti zostal len prázdny slogan – a pribudli nové pravidlá, ktoré v skutočnosti ešte viac prehlbujú rozdiely medzi školami.

SkryťVypnúť reklamu

Záver a výzva

Záver pre všetkých rodičov a učiteľov

Ak sa povie „rovnaké podmienky“, väčšina z nás si predstaví, že všetci budú hrať podľa rovnakých pravidiel. Ministerstvo to poňalo inak: štátne školy hrajú doma, bez rozhodcu a bez pravidiel, súkromné a cirkevné hrajú v daždi, do kopca a ešte s loptičkou, ktorá má iný tvar.

A otázka na záver: je toto férová súťaž – alebo len ďalší spôsob, ako jedných zvýhodniť a druhých zatlačiť do kúta?

Juraj Droppa

Juraj Droppa

Bloger 
  • Počet článkov:  48
  •  | 
  • Páči sa:  107x

som zriaďovateľ súkromnej základnej školy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,110 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

326 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu