Mýty a fakty.

„Gröhling hovorí o reformnom skoku do 21. storočia.

Mýty a fakty.
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Odborníci to vidia inak: o reforme sa nedá ani hovoriť“  - to je len jeden z titulkov v novinách po schválení troch noviel zákonov z oblasti školstva. Štátny pedagogický ústav začal na svojom portáli https://vzdelavanie21.statpedu.sk  tieto zmeny vysvetľovať. Nešťastne a nelogicky.

Skôr ako vysvetlím prečo, povedzme si niečo o možných spôsoboch presadzovania zmien. Keď prichádzate s polovičatými riešeniami, časť dotknutých aktérov zmien by chcela výraznejšiu zmenu, pre druhú časť je to zase až príliš extrémna zmena. Kompromis sa môže javiť ako dobrým medzikrokom k väčšej reforme, ktorá príde v budúcnosti alebo zmeny evolučne dávkovať po malých krokoch. Výhodou tohto prístupu je, že odpor k zmenám nie je taký koncentrovaný, neurobíte si zo všetkých nepriateľov naraz. No riziko tu je, pretože polovičatá reforma nemení zásadne systém a nezlepšuje situáciu nikomu. Rozloženie odpovedá Gussovej krivke. Na jednej strane desať percent nespokojných, lebo chceli zásadnú zmenu systému ale nedočkali sa. Na druhej stane druhých desať percent nespokojných, lebo nechceli žiadnu zmenu, vyhovuje im status quo. V strede je indiferentná masa osemdesiat percent, ktorá sa ale nikam nepridá. Prečo?  Lebo iniciátor a realizátor zmien ich vysvetľuje a interpretuje tak, že to vlastne žiadne zmeny nie sú. Že sú to v podstate mýty a faktom je, že všetko ostáva tak ako doteraz.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na spomínanom portáli  https://vzdelavanie21.statpedu.sk je v časti Otázky a odpovede sekcia nazvaná Mýty a fakty. Za mýtus ŠPÚ považuje, že reforma kurikula chce zrušiť ročníky na základných školách. A faktom podľa nich je, že : „deti budú navštevovať jednotlivé ročníky rovnako ako doteraz.“ Takže nebojte sa, všetko tak ako doteraz. Čo na tom, že mechanické delenie detí do tried podľa veku je archaizmus devätnásteho storočia. A pritom názov portálu má evokovať vzdelávanie pre 21 storočie. Zaradiť Aničku s Paľkom a ďalších dvadsať úplne odlišných detí do jednej triedy a držať ich tam spolu deväť rokov deň čo deň a myslieť si pri tom, že im tým pomáhame vo vzdelávaní, je mýtus. Systém kmeňových tried zavedený Máriou Teréziou je jednou z najväčších prekážok individualizácie vzdelávania. Pre ŠPU je to fakt, ktorý netreba meniť.

Skryť Vypnúť reklamu

ŠPÚ považuje za mýtus, že reforma povedie k zrušeniu dôležitých predmetov na základných školách. A faktom podľa nich je, že : „školy si naďalej vytvárajú školské programy podľa predmetov...“ Takže nebojte sa, všetko naďalej ako doteraz. Čo na tom, že koncept izolovaných tradičných predmetov bol zrozumiteľný každej škole za posledných tristo rokov. Keď sa zamyslíme nad ich pôvodom, prídeme na to, že neboli vytvorené na to, aby zabezpečili záujmy všetkých detí dnešnej doby, ale aby vybrané skupiny detí v minulosti pripravili na cestu k dosiahnutiu tradičného vysokoškolského štúdia. Zostaviť kurikulum založené na právach, globálnom prístupe a udržateľnosti, hovoriť s deťmi o témach (ak chcete o problémoch alebo výzvach) ako sú: strava, voda, doprava, zdravie, vzťahy, zem, životné prostredie, komunikácia, technológie, umenie, etika, vláda, je podľa ŠPÚ mýtus. Pre ŠPÚ je najlepšie naďalej vyučovať podľa tradičných predmetov: matematika, jazyk a literatúra, fyzika, chémia, biológia, dejepis...

Skryť Vypnúť reklamu

ŠPÚ považuje za mýtus, že sa plánuje zrušiť známkovanie na základných školách. A faktom podľa nich je, že : „školy budú môcť, rovnako ako doteraz, využívať slovné hodnotenie, klasifikáciu („známkovanie”) alebo ich kombináciu.“ Všimnite si znova na dôrazné pripomenutie, že sa nič nemení: „rovnako ako doteraz“. Musím ale spresniť:  doteraz mohli školy používať slovné hodnotenie na celej základnej škole, odteraz už len od prvého po piaty ročník. Známky sú mocenský nástroj používaný v školách  devätnásteho storočia slúžiaci len na kontrolu učenia žiakov. Nástroje, ktoré podporujú žiakovo učenie, motivujú ho k lepším výkonom, pozitívne menia jeho postoj k vzdelávaniu, komplexne informujú rodičov a vytvárajú lepšiu pracovnú klímu v triedach, ŠPÚ považuje za mýtus. Pre ŠPU je lepšie známkovať rovnako ako doteraz.

Skryť Vypnúť reklamu

 Novely zákonom sú schválené, teraz nasleduje nemenej dôležitá fáza implementácie zmien. Nie je dôležité čo urobíte, ale čo urobíte potom. Čo robí ŠPU potom? Mohlo nabrať odvahu a začať mierne pootvorené okno príležitostí ďalej otvárať. Mohli posmeliť nerozhodnutých 80% škôl k vytváraniu  vzdelávacích skupín z detí rôzneho veku, rovesnícke vzdelávanie je jednou z najúčinnejších foriem vzdelávania. Nie, oni sa zľakli 10% kričiacich: „to sa nedá“ a radšej komunikujú: „deti budú navštevovať jednotlivé ročníky rovnako ako doteraz.“. Mohli podporiť školy aby integrovali predmety podľa vlastných potrieb a špecifík. Nie, znova sa postavili na stranu tých, ktorí žiadnu zmenu nechcú a nepotrebujú: „školy si naďalej vytvárajú školské programy podľa predmetov...“ Mohli posmeliť váhajúcich učiteľov zavádzať prvky formatívneho hodnotenia, ktoré je hodné 21 storočia. Nie, znova sa rozhodli mierne pootvorené okno príležitostí zabuchnúť: môžete známkovať „rovnako ako doteraz“. Škoda.

Juraj Droppa

Juraj Droppa

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  3x

som zriaďovateľ súkromnej základnej školy Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

3 články
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

2 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

1 článok
Skryť Zatvoriť reklamu