Osud tohtoročného karnevaového sprievodu bol nejasný. Minulý rok totiž primátor mesta Rio de Janeiro Marcelo Crivella, na základe svojho konzervatívneho náboženského presvedčenia, zoškrtal príspevok školám samby o päťdesiat percent a tie avízovali, že kvôli tak výraznému poklesu dotácii nebudú môcť na programe participovať. Crivella tvrdil, že ušetrené peniaze použije na stravu detí v denných zariadeniach. Podľa vyjadrení rady cestovného ruchu v denníku Telegraf však v roku 2017 karneval prilákal do mesta 1,1 milióna návštevníkov, ktorí tu minuli asi 3 miliardy brazílskych reálov - teda mnohonásobne viac ako príspevky samba-školám.
Kontext Karnevalu
Každá škola samby je sťaby jeden futbalový klub: má svoje vedenie, vlajku, sponzorov a priaznivcov. Do karnevalového finále je zaradených dvanásť najlepších inštitúcií (podľa výsledkov v predchádzajúcom ročníku). Škola si zvolí tému sprievodu, napíše text, zhudobní samba skladbu, hudobný orchester ju nacvičí a umeleckí choreografi s návrhármi pretvoria hlavnú myšlienku do kostýmov, ozdobných karnevalových vozov a vystúpení.Všetky tieto faktory sú zohľadnené v hodnotení - nie je to výhradne iba tanečná súťaž. V sprievode každej zo škôl vystupuje vyše tritisíc účastníkov a prezentácia trvá hodinu až sedemdesiatpäť minút.
Škola Vila Isabel
Vila Isabel chcela svojim programom hľadať odpovede na otázky: "Odkiaľ prichádzame? Kam smerujeme? Ako si zvoliť budúcnosť, akú chceme?"
Najpôsobivejšia časť vystúpenia zobrazila vynález kolesa. Ozdobný voz bol pokrytý ozubenými kolesami, ktoré sa vzájomne otáčali. Vo vyvýšenej polohe sa nachádzal model zemegule, okolo ktorého behali priviazaní akrobati.
Grande Rio
Táto škola zobrazila digitálny svet a audiovizuálne inovácie. V jednej časti predstavenia sa nachádzal veľký model televízneho prijímača, pred ktorým tancovali vystupujúci. V jednom momente vstúpili dovnútra modelu a živí vystupujúci sa zmenili na projektované postavy na obrazovke. Túto časť vystúpenia môžete vzhliadnuť tu (od minúty 13:30).
Ďalšia ukážka školy Grande Rio:
Škola Paraíso do Tuiuti
Predstavitelia Tuiutovho Raja (tak by sa dal preložiť názov školy) vo svojom vystúpení vyjadrili problematiku otroctva a moci. Výsledkom bola karnevalová prezentácia so silným posolstvom:
"Starý spoločník humanity. Myšlienka nadradenosti, či už božská alebo vojenská, ju pokryla plášťom moci. Nútene vybudovala impériá a trvalé civilizácie. Odcudzením odôvodňovala nespravodlivosť a legitimizovala diskrimináciu. ...dominovala svetu, napádala krajiny, rozšírila merkantilistickú chamtivosť a skúmala čierny kontinent ako svoj najväčší trh. ...zajala ľudí, zničila územia, získala bohatstvo z pôdy a zvierat v mene európskych korún. Bolo to výnosné podnikanie aj pre čiernych šéfov, ktorí sa kŕmili svojimi ľuďmi. Trvalo preteky, aby mu ponúkla vlastné telo. Rozdelila rodiny, podmanila si kráľov, uväznila bojovníkov, znížila ľudské bytosti na komodity." (preklad zo sprievodného textu)
Záver sprievodu tvoril voz s vystrčenou kývajúcou sa rukou vpredu a rukami ovládajúcimi iných ľudí po stranách. Na vyvýšenej plošine stáli nabalení politici, ktorých tučné bruchá kontrastovali s tučným mešcom peňazí. Paraíso do Tuiuti získalo v súťaži druhé miesto.
Mangueira
Mottom školy Mangueira bolo: "Či s peniazmi, alebo bez nich, ja stále hrám." Vo svojom vystúpení ostro kritizovali primátora mesta Rio de Janeiro - Marcela Crivellu kvôli zníženiu dotácie školám samby o päťdesiat percent. Na jednom z vozov zobrazili fotografiu primátora v životnej veľkosti a pridali text: "Hriech je nemať karneval," mysliac tým nepriaznivý postoj primátora ku karnevalu kvôli jeho presvedčeniu. Zobrazili ho ako Judáša, vyjadrujúc jeho predvolebnú návštevu, kedy ako kandidát hľadal hlasy aj u členov škôl samby a prisľúbil, že ponechá dotácie na karneval. Vystúpenie tejto školy nájdete tu.
Škola Beija-Flor
V preklade znamená"Kolibrík" a názov predstavenia tejto školy bol "Netvor je ten, kto nedokáže milovať." Svoj program začali príbehom Dr. Frankenštajna a jeho monštra spôsobujúceho škodu, kontrastujúc politickú situáciu, kde zvolení verejní činitelia schvaľujú aj programy či sú zapletení do korupcií a v konečnom dôsledku tak prehlbujú problémy v spoločnosti.
Na druhej strane netvor Dr. Frankenštajna symbolizuje aj "ľudskú schopnosť zavrhnúť niečo, čo je iné, poprieť lásku tomu, komu nerozumieme. Nebol uznávaný ako ostatní, pretože mal škaredý a abnormálny vzhľad a bol nakoniec odsúdený, odmietnutý a popretý vlastným otcom. Podivný tvor, opustený, sám, nepochopený a ponechaný svojmu osudu, sa stal padlým anjelom, znechutený nedostatkom lásky.Ale kto je skutočným monštrom v tomto príbehu? Tvor s odporným výzorom alebo jeho tvorca, jeho sebectvo, pýcha, arogancia a skorumpované srdce?" (preložené zo stránky Rio Carnival).
V ďaľšej časti Beija-Flor zobrazila politikov ako veľkého potkana, ktorý necháva za sebou spúšť - nepriaznivú sociálnu situáciu kvôli korupcii a chamtivosti. Zvolení predstavitelia si žijú v bubline blahobytu a s realitou chudobných nemajú kontakt. V inej časti verejných činiteľov zobrazila ako vampírov, ktorí vyciciavajú verejné zdroje a zle vykonávajú svoje právomoci.

Škola ponúkla ostrú kritiku spleti sociálnych problémov a vysokej disproporcie medzi bohatými a chudobnými. Volených reprezentantov v spoločnosti označila za "rytierov politickej apokalypsy, maskovaných v oblekoch, kravatách a pokrytectve."
Beija-Flor si získala veľký ohlas asi 90 tisícového publika sambódromu. Téma zarezonovala natoľko, že návštevníci sa pridali k hudobníkom a pokračovali v speve aj po skončení sprievodu. Škole sa podarilo vystúpením zjednotiť publikum a vyvolala ohlas aj v širšej verejnosti. Beija-Flor oprávnene vyhrala tohtoročnú karnevalovpú súťaž. Jej vystúpenie si môžete pozrieť tu.
Aj keď sa karneval odohráva vo vzdialenej Brazílii, tématika školy Beija-Flor sa akiste dá spozorovať aj v našich zemepisných šírkach.