Účet v banke využívam asi ako väčšina ľudí, nejaké korunky tam prídu, a na rôzne platby odídu. Vlastne ho priveľmi ani nevyužívam, nakoľko žijem teraz v zahraničí. Kvôli určitým záležitostiam ho však zatiaľ potrebujem. Takže odchádzajú odtiaľ bežné platby, asi päť či štyri. Na tom ešte nie je nič zarážajúce, ani prekvapujúce. Ani to, že každý tento pohyb na účte je spoplatnený. Ale keď som na konci výpisu uvidela poplatok za vklad na pobočke, doslova som na výpis "zírala". Vo výpise totiž najprv figuruje vklad v hotovosti bez poplatkov a na konci výpisu je za vklad v hotovosti na pobočke zaúčtovaných pätnásť korún slovenských, čo je - bude cca päťdesiat centov. Áno, aj ja už prerátavam a tiež si hovorím, že korunkou ku korunke...
Prezrela som aj ostatné výpisy. Spoplatnený vklad bez poplatkov figuroval na výpisoch naozaj iba vtedy, keď som si kupovala letenku cez internet. Rodičia pomohli a vložili, ja som mohla kúpiť rýchlo a lacno a pri návšteve som rodičom sumu vrátila. Strhnú sa síce poplatky za použitie karty a transakciu, ale stále je to pre mňa výhodnejšie ako zájsť do cestovnej kancelárie a tam platiť navyše. Tak som vzala ostatné výpisy a šup ho po kontrole kolena do banky. Pani pri okienku bola veľmi sympatická a milá, v rovnošate vo farbách banky. Donedávna ešte modrá sa zmenila na oranžovo - zelenú. Na otázku, prečo ako klient musím platiť za to, že vkladám vlastné peniaze na vlastný účet, za ktorý už aj tak mesačne platím nemalé poplatky (od štyri - päť euro, čiže približne od stodvadsať do stopäťdesiat korún slovenských), tak mi odpovedať nevedela. Vyzvala som ju, nech sa mi snaží odpovedať, veď ja viem, že za to nie je zodpovedná a ja ju ani neviním, ale vedieť informovať by predsa mala. Krásna pani s nádhernou manikúrou začala habkať.
Vraj poplatok za vklad figuruje na výpise iba raz, aj keby som vkladala päťkrát denne, sedemkrát v týždni. Aha. No ale uznajte, platiť za to, že si vkladám vlastné peniaze na môj účet... To ich tam mám hádzať cez okno? Veď ako inak ich mám dostať v hotovosti na ten účet ? Nevedela... Vraj je to bežné aj v iných bankách. To ma podrž! V zahraničí by takáto banka asi dlho nefungovala. "Banka bude musieť časom reagovať, uvidíte... To určite moja. Ešte mi nezabudla ponúknuť novú super kreditnú kartu, s ktorej používaním získam super výhody a super môžem zaplatiť až super výhodne o pár mesiacov neskôr. Nie, ďakujem, neprosím si.
Fajn, takže vďaka bezpoplatkovému vkladu mi odišlo z účtu iba obyčajných päťnásť korún navyše, ale už to na účte nesedelo... Neodišla platba veľkému pomarančovému mobilnému žralokovi. Samozrejme som hneď utekala do banky vybaviť to, no ale banka povedala, že aj po vložení peňazí mám počkať ešte päť dní. "Viete, systém ešte čaká päť dní ak nabehnú peniaze. Platba ešte možno odíde." Spadol mi kameň zo srdca a do toho víkend. Teraz mysleli obyčajných päť dní, alebo pracovných? Kto sa v tom už má vyznať ? Pomaranč sa nestará, víkend - nevíkend, platiť treba načas. Na super odporúčanie banky som to po piatich dňoch uhradila cez internet banking, ktorého použitie sa tiež spoplatňuje. A dokonca je drahšie ako bezpoplatkový vklad.
Pomaranč poslal upomienku. Upomienka bola napísaná v rovnaký deň, ako som dlžnú sumu uhradila. Odoslali ju až o päť dní nato, ako ju napísali. A na šiesty sa mi dostala do rúk, šesť dní po uhradení dlžnej sumy! Päť dní mať na stole dopis na odoslanie, to musia byť neskutočne zaneprázdnení. Ale veď nevadí, aj tak to klient uhradí, už sa z toho nevyvlečie. Mal faktúru uhradiť na čas. "Nuž, systém platbu eviduje až o deň neskôr, viete?" Nie v spomínaný deň, keď aj bola písaná upomienka. Navyše bolo po splatnosti faktúry už osem dní (takže víkend sa berie ako pracovné dni!), mám jednoducho smolu! Tak som si iba vzdychla a na sucho prehltla, veď vlastne majú pravdu, treba platiť na čas... Ale keď platba odíde z účtu o dva dni skôr, nepríde do schránky žiadne poďakovanie s odpustkom štyridsiatich korún.
Takže spoplatnený vklad bez poplatkov ma tak vyšiel ešte výhodnejšie! Aké úžasné, že "moja" banka so mnou myslí na budúcnosť! Skôr asi iba na tú svoju.
V súčasnosti už pracujem na tom, aby som sa hrdlorezovej banky zbavila. Takéto služby nepovažujem za služby, ktoré by vychádzali v ústrety klientovi. A to nielen v peňažných inštitúciách, všímam si to všade. Viete, nešlo iba o tie drobné, ide o spôsob, ako zavádzajú svojho klienta, ktorý im verí. Predstavte si, že pôjdete do supermarketu a pri pokladni vám povedia sumu o pár korún vyššiu, že predsa poplatok za to, lebo ste mohli u nás výhodne nakupovať... Jednoducho ma hrozne štve, že tu SYSTÉM nepracuje pre ľudí, ale ľudia pre SYSTÉM, a ešte mu aj platia!