Nespolupráca negatívne vplýva na reformu školstva

To najvzácnejšie, čo ako ľudstvo máme, čiže deti, si nezaslúžia experimentovať na vzdelávaní v škole.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Tohtoročné leto nemalo uhorkovú sezónu. Prevratné veci sa diali v zahraničnej politike a okrem toho sa viacerými horúcimi témami rozvírila aj diskusia v slovenskej verejnosti. Tesne pred začiatkom školského roka to bolo o reformách v školstve.

 

Priznám sa, že mám rád zmeny  a vzdelávanie ich veľmi potrebuje. Školstvo a vzdelávanie je v línii mojej profesijnej dráhy už dlhé roky. Napokon vzdelávanie je zdrojom ekonomickej prosperity, posúva ľudí bližšie k pravde, dáva im väčšiu slobodu a rozvíja ich osobnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 

Okrem iného som presvedčený, že to najvzácnejšie, čo ako ľudstvo máme, čiže deti, si nezaslúžia experimentovať na vzdelávaní v škole.

 

Veľa som v ostatnom čase čítal o časti zákona o zmene financovania cirkevných a súkromných škôl. Niekedy sa mi  však zdá, že nekvalifikované názory  poškodzujú odbornú diskusiu a verejnosť vedú  k chybným záverom. Treba si však uvedomiť, že súkromné školy  prinášajú do školského systému rozmanitosť a ponúkajú rodičom možnosť slobodne pre svoje dieťa vybrať takú vzdelávaciu dráhu , ktorú pre neho považujú za najlepšiu.

 

Vráťme sa však k samotnému problému komentára trochu z iného uhla pohľadu.  Je to ukážka klasického slovenského prístupu. Každý si trvá na svojom, len stupňuje svoj nátlak a chce pretlačiť jedinú svoju pravdu a toho druhého znemožniť. Pritom každý má svoju pravdu.

SkryťVypnúť reklamu

-          Kvalita verejného školstva je nevalná a tento kolos zmeniť je obrovská úloha

-          Rodič má právo chcieť dať deťom čo najlepšie vzdelanie

-          Dostupnosť škôl je ústavné právo, dokonca aj v urbanizme sa riešili školy v dochádzkovej vzdialenosti do 1000 m pre druhý stupeň ZŠ a menej pre I. stupeň a materské škôlky, aby deti  mohli peši do školy a domov.

Neštátne (neverejné) školy sú vo svete riešené rôzne. Ako mi napísal môj priateľ, reformátor verejnej správy: 

 V čase keď som robil koncepciu decentralizácie priniesol som na Slovensko príklad z Ontária.

-    Ak neštátna škola plní požiadavky štátu má rovnaké práva ako štátna. Ak nechce plniť štátne kurikulá  nedostane doláre.

SkryťVypnúť reklamu

-    Pre cirkevné školy mali osobitné obvody a ak plnili štátne požiadavky nesiahali im na zdroje.

 

Vo Fínsku, pokiaľ viem, keď zistili, že sa im rozmáha neštátne školstvo tak sa rozhodli, že výrazne zvýšia kvalitu „štátneho“ a tým problém vyriešili. Toľko stanovisko.

 

Skrátka v normálnej spoločnosti sa ľudia dohodnú, ak im ide o spoločnú vec a tou sú rozumné a vzdelané naše deti.  Tak ako v minulosti aj teraz sú problémom mnohé  politické strany, stranícka spoločnosť, ktorá bojuje hlavne za svoje prežitie.  Keby si naozaj úprimne sadli a hľadali riešenie ani médiá by nemali zisky z tohto  sporu.

SkryťVypnúť reklamu

 

Školstvo v prvom rade by malo byť kvalitné a dostupné.  Problémom však je že dlhé roky vzdelanie nepatrí stále medzi 20 top priorít Slovákov a preto aj tlak na kvalitné štátne je skôr výstrelkom ako samozrejmosť.  Som toho názoru, že naše školstvo sa nezmení len príkazmi ministerstva – treba ho jednoznačne meniť aktivitou učiteľov a škôl.

 

Učiť je jedna z najzmysluplnejších vecí, ktoré človek môže profesne robiť.

Dušan Piršel

Dušan Piršel

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  104x

riaditeľ Inštitútu pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zdravotným postihnutím Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

110 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Igor Pogány

Igor Pogány

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

199 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,121 článkov
INESS

INESS

113 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu