Tohtoročné leto nemalo uhorkovú sezónu. Prevratné veci sa diali v zahraničnej politike a okrem toho sa viacerými horúcimi témami rozvírila aj diskusia v slovenskej verejnosti. Tesne pred začiatkom školského roka to bolo o reformách v školstve.
Priznám sa, že mám rád zmeny a vzdelávanie ich veľmi potrebuje. Školstvo a vzdelávanie je v línii mojej profesijnej dráhy už dlhé roky. Napokon vzdelávanie je zdrojom ekonomickej prosperity, posúva ľudí bližšie k pravde, dáva im väčšiu slobodu a rozvíja ich osobnosť.
Okrem iného som presvedčený, že to najvzácnejšie, čo ako ľudstvo máme, čiže deti, si nezaslúžia experimentovať na vzdelávaní v škole.
Veľa som v ostatnom čase čítal o časti zákona o zmene financovania cirkevných a súkromných škôl. Niekedy sa mi však zdá, že nekvalifikované názory poškodzujú odbornú diskusiu a verejnosť vedú k chybným záverom. Treba si však uvedomiť, že súkromné školy prinášajú do školského systému rozmanitosť a ponúkajú rodičom možnosť slobodne pre svoje dieťa vybrať takú vzdelávaciu dráhu , ktorú pre neho považujú za najlepšiu.
Vráťme sa však k samotnému problému komentára trochu z iného uhla pohľadu. Je to ukážka klasického slovenského prístupu. Každý si trvá na svojom, len stupňuje svoj nátlak a chce pretlačiť jedinú svoju pravdu a toho druhého znemožniť. Pritom každý má svoju pravdu.
- Kvalita verejného školstva je nevalná a tento kolos zmeniť je obrovská úloha
- Rodič má právo chcieť dať deťom čo najlepšie vzdelanie
- Dostupnosť škôl je ústavné právo, dokonca aj v urbanizme sa riešili školy v dochádzkovej vzdialenosti do 1000 m pre druhý stupeň ZŠ a menej pre I. stupeň a materské škôlky, aby deti mohli peši do školy a domov.
Neštátne (neverejné) školy sú vo svete riešené rôzne. Ako mi napísal môj priateľ, reformátor verejnej správy:
V čase keď som robil koncepciu decentralizácie priniesol som na Slovensko príklad z Ontária.
- Ak neštátna škola plní požiadavky štátu má rovnaké práva ako štátna. Ak nechce plniť štátne kurikulá nedostane doláre.
- Pre cirkevné školy mali osobitné obvody a ak plnili štátne požiadavky nesiahali im na zdroje.
Vo Fínsku, pokiaľ viem, keď zistili, že sa im rozmáha neštátne školstvo tak sa rozhodli, že výrazne zvýšia kvalitu „štátneho“ a tým problém vyriešili. Toľko stanovisko.
Skrátka v normálnej spoločnosti sa ľudia dohodnú, ak im ide o spoločnú vec a tou sú rozumné a vzdelané naše deti. Tak ako v minulosti aj teraz sú problémom mnohé politické strany, stranícka spoločnosť, ktorá bojuje hlavne za svoje prežitie. Keby si naozaj úprimne sadli a hľadali riešenie ani médiá by nemali zisky z tohto sporu.
Školstvo v prvom rade by malo byť kvalitné a dostupné. Problémom však je že dlhé roky vzdelanie nepatrí stále medzi 20 top priorít Slovákov a preto aj tlak na kvalitné štátne je skôr výstrelkom ako samozrejmosť. Som toho názoru, že naše školstvo sa nezmení len príkazmi ministerstva – treba ho jednoznačne meniť aktivitou učiteľov a škôl.
Učiť je jedna z najzmysluplnejších vecí, ktoré človek môže profesne robiť.