
Všetky tri kategórie sú pekne odborne pomenované, no v tej odbornosti sa skrýva veľký kus taktu.
Prvá kategória sa týka stereotypov. Po slovensky to znamená, že autori a autorky týchto reklám nás urážajú, lebo si o nás myslia, že si nás získajú tým, že nám budú akože vtipne po 6823 krát hovoriť že blondíny sú hlúpe, ženy nevedia šoférovať a minimálne do veku 83 rokov sa obliekajú do ružovej žehliac si modernou chémiou vrásky, pričom ich stále musia organizovať a zachraňovať muži oblečení v modrej alebo čiernej s veľkým a mohutným ..., autom alebo kontom. Raz sa mi jeden riaditeľ marketingu chválil ich kampaňou. Bol prekvapený, keď som mu povedal, že je sexistická. „Ale veď tam nie je sex, ani holé zadky!" Bola tam žena, čo si za jazdy autom v spätnom zrkadielku vtipne maľovala pery. Vysvetlil som mu, čo sú rodové stereotypy. Ako urážajú ženy. Tie ženy jeho produkt nekúpia.
Najodpornejšou verziou takéhoto sexizmu je hyenistické zľahčovanie násilia páchaného na ženách. Jeden aktuálny príklad zo Slovenska, nájdete tu: Asociácia vydavateľov tlače
Ako sa asi cíti tá každá piata žena, ktorú jej opitý alebo na triezvo zlý chlap vždy zasiahne takto presne?
Druhá kategória je o zadkoch, prsiach a sporo zahalených vagínach, kde cieľovou skupinou je pravdepodobne nadržaný frustrovaný muž. Tu ide naozaj o sex. Telo ženy je redukované na sexuálny masturbačný objekt, dokonca vyseknuté tak, aby sa zvýraznila len „podstata" ktorou rozhodne nie je súvislosť daného tela s reklamovaným produktom. Tieto reklamy sú vyslovene trápne a väčšinou aj veľmi škaredé, musel by som mať veľmi nízke IQ, aby ma toto vzrušilo. Nahota v reklame nemusí byť vždy sexizmom. Platí to vtedy, keď nahota s témou kampane súvisí a cieľom nie je percipienta štekliť v podbrušku. Toto je dobrý príklad: Avon kampaň 2004
Tretia kategória je to isté, čo druhá, ale už aj s tvárou a nohami. Tento rok tam nájdeme aj mužskú nahotu, no stále je to menej sexistické ako tá ženská, lebo tí muži nie sú zobrazení v polohe: „Poď, čakám tu celý svoj mizerný život na teba, budem len tvoja, tvoja otrokyňa a tvoj majetok. Už prosím daj môjmu bytiu nejaký zmysel."
Paradoxne do súťaže niekto prihlásil projekt, ktorý proti sexizmu bojuje. Aj to je riziko súťaží, kde nominujú aj laici. Pravdou je, že tento projekt bojuje proti sexizmu tak, že nastavuje zrkadlo sexistickej spoločnosti tým, že používa prvky sexizmu, no obrátene, čím sexizmus karikuje a zosmiešňuje. Jednoducho to zase niekto nepochopil. Pozrite si to sami: http://www.sexmise.org/
Áno, ak ste muž, tak si to popozerajte a vedzte, že práve takto sa cítia ženy celý svoj život, keď chodia pomedzi časopisy a billboardy s polonahými kráskami.
Dôvod, prečo by som uvítal podobnú súťaž u nás je ten, lebo sexizmus je naozaj zlá vec. Sexizmus ubližuje ľuďom, pôsobí ponižujúco a škodí biznisu rovnako, ako špiní verejný priestor. Dávno už neplatí heslo: „Sex predáva." Teda platí, ale len čiastočne, tak pol na pol. Sú, a aj vždy budú cieľové skupiny, ktorým chýba sex a teda radi okom spočinú na nejakom holom zadku.
S dobrou vôľou vyzývam zadávateľov reklamy, aby, keď vyberajú návrhy na svoju budúcu propagáciu, si položili štyri jednoduché otázky. Prvá otázka je, koho všetkého môže takáto reklama znechutiť alebo uraziť, prípadne zosmiešniť, lebo ho znevažuje.
Druhá otázka znie, komu môže táto reklama ublížiť tým, že sa v nej nájde a niečo zlé mu to pripomenie.
Tretia otázka je, kto v tej reklame ťahá za „kratší koniec", kto je v nevýhode a či je takéto zobrazenie pre mojich klientov OK?
Poslednou otázkou je tá, v ktorej sa sami seba pýtajte, či môže táto reklama niekoho pohoršiť, sexuálne obťažovať, ublížiť jeho sebavedomiu ak sa bude porovnávať. Alebo či táto reklama môže zneistiť vaše malé päťročné dieťa.
Ak si na niektorú z otázok odpoviete „áno" porozmýšľajte, či vám to naozaj donesie reálny biznis. Videl som mnoho reklám na produkty, ktoré nakupujú hlavne ženy a hemžilo sa to v nich holými zadkami len taký fukot. Taká reklama vypovedá o sexuálnej frustrácii jej autora alebo zadávateľa, rozhodne nehovorí o zameraní na cieľovú skupinu zákazníčok.
No a špeciálne na Slovensku by som privítal štvrtú kategóriu tákajúcu sa nie reklamy ale verejného priestoru a médií. Volala by sa klérosexizmus. Aktuálne zažívame neslýchané znevažovanie rodu, zvlášť toho ženského a jeho práv, znevažovanie ľudí inak ako heterosexuílne orientovaných, a upieranie zdravej veku primeranej sexuálnej výchovy deťom, ktoré má chrániť. Oceňovali by sme „svätú vojnu" niektorých zblúdilých politikov a organizácií, ktorí a ktoré v mene Boha broja proti rovnosti pohlaví, vystavujú všetky, nie len ich deti nebezpečenstvu tým, že znemožňujú školám robiť sexuálnu výchovu vo forme prevencie pred sexuálnym zneužívaním a sexuálnym násilím. Trvajú na diskriminácii sexuálnych menšín vykrikovaním klamstiev o nadprávach, o neexistujúcej homolobby a sexuálnych extrémistoch. Vlastne je to tiež kampaň, zatiaľ tá najšpinavšia, akú som v oblasti sexizmu videl.
Slovenská súťaž by sa mohla volať „Sexistický Šulínek". Šulínek je česká nadávka, no príde mi tak roztomilo blahosklonná. Verím že naši západní susedia a hlavne susedky, nám ju radi zapožičajú. V každej zo štyroch kategórií by boli traja víťazi a ocenenie by malo tvar falusu. Bol by malý, stredný a veľký Šulínek. Všetky by boli z „mačacieho" zlata a falošných perál, aby príliš hodnotou neprevyšovali ocenené počiny víťazov.
Takže ja som to vymyslel, kto sa hlási, že to zrealizuje?
Viac informácií o sexistickej reklame nájdete tu: Sexistická reklama nie je sexi