
Od kedy je empatia zlá?
Pre toto, a nie pre nič iné, múdre pedagogické a psychologické hlavy vymysleli takzvané scitlivovacie techniky. Po slovensky: hry a aktivity pre žiakov a žiačky, ktoré ich učia empatii. Učia ich vcítiť sa do „kože“ toho druhého a skúsiť chvíľu pozerať sa na svet z jeho uhla pohľadu. Ide tu o to zažiť, ako sa asi cíti ten druhý alebo tá druhá, ako on či ona vníma svet a ako asi svet reaguje na neho alebo na ňu.
Nový minister školstva Peter Pellegrini (Smer) v jednej učebnici takúto techniku pod tlakom pochybných existencií rýchlo zakázal.
Preto sa pýtam: Bojí sa minister Pellegrini sukní? Straší ho už len tá chvíľková predstava, že by sa narodil ako žena?
Alebo, je minister Pellegrini diletant?
Neviem, ja som sa s ním nikdy nestretol a ani jeho kariéru nesledujem. Nebyť tohto nešťastného snáď nedorozumenia, pramálo by ma on osobne zaujímal. Keď som sa na neho pýtal známych, čo mohli mať tú česť, tvrdili mi, že on je OK. Reakcie boli prevažne pozitívne alebo neutrálne, no oni a ony tiež vyjadrili prekvapenie z jeho reakcie na článok v Novom čase.
Od kedy ministerstvá menia svoje metodiky na základe neodborných vyjadrení Nového času alebo iných bulvárnych či inak pochybných zdrojov?
Nie je to prvýkrát, čo ministerstvo školstva takto reagovalo na naozaj odborne pochybné „analýzy“ ešte pochybnejších webov a médií. Spomeňme si na odvolaného ministra Čaploviča a na jeho Hupsov šlabikár Lipka a zmienku o rozvedenej rodine. Koľko peňazí nás stáli tieto zbrklé rozhodnutia? Rozhodnutia založené na podľahnutí tlakom skupinám ľudí, pre ktorých sú tmárske predsudky cnosťou. Koľko peňazí nás stálo to, že sme prváčikom zatajili, že existujú aj rozvedené rodiny a že aj v nich môžu normálne žiť?
Situácia sa opakuje, len ministri sa vymenili. Ako uviedlo SME v tomto článku, Nový čas upozornil na problém v učebnici Etickej výchovy pre 4. Ročník základnej školy. Je to učebnica, ktorá sa používa od roku 2007. V Novom čase vyšiel článok s názvom: Nútia vaše deti snívať o zmene pohlavia! Minister si prečítal kontroverznú úlohu a... diali sa veci!
Samozrejme celý titulok je blbosť, rovnako ako celý text. Dokonca ten text nie je ani celkom pôvodný, lebo s touto vykonštruovanou „kauzou“ prišiel pred pár dňami, skôr ako to „prevzal“ Nový čas, niekto úplne iný. Nový čas sa len „inšpiroval“. O tom si ešte niečo povieme.
Pýtam sa:
Je toto nový trend, kedy budú ministri donekonečna ustupovať nezmyselným, neodborným a hlavne spoločnosť poškodzujúcim nátlakovým aktivitám bulváru alebo pochybných skupín?
Berú neodborný názor Nového času a iných pochybných médií a skupín za smerodajný aj ostatné ministerstvá, či je to špecifikom iba ministerstva školstva?
Aj ostatné ministerstvá pomenia svoje právne úpravy a metodické materiály na základe článkov v bulvárnych médiách a na pochybných weboch?
Ďalej sa pýtam:
Je minister Pellegrini fašista?
Dúfam, že nie je. Nahnedlých politikov tu máme viac než dosť. Snáď nebude ďalším. Každopádne, ak nie je, tak možno ešte nevie, že práve fašistom urobil veľkú službu. Lebo Nový čas si len „požičal“ tento článok o učebnici a zjemnil ho, aby bol všeobecne akceptovateľnejší, no pôvodný článok nájdeme na tomto odkaze: Rodičia pozor! Škola nabáda štvrtáčikov k transvestitizmu. Pozrite si aj iné články na stránke Rodobrany a hneď pochopíte, o čo tu komu ide.
Pýtam sa:
Preveril si minister Pellegrini skutočné zdroje skôr než rozhodol?
Naozaj chce byť minister poplatný týmto živlom?
Je minister Pellegrini Fittipaldi?
Liknavosť sa ministrovi rozhodne vyčítať nedá. Rýchle rozhodnutia sú prednosťou dobrého manažéra. Len nemali by vraj byť na úkor kvality či zdravého rozumu. Niekedy je potrebné rozhodnúť sa rýchlo, i keď nemáme všetky informácie, no bol aj toto ten prípad? Podľa mňa nebol.
Učebnica sa používa od roku 2007. Pred tým sa používala iná, no veru asi aj tam boli takéto cvičenia. Ba dokonca sú aj v ďalších učebniciach. Raz je to o tom, ako by sa žiak či žiačka cítila v spoločnosti, keď by bola utečencom, inokedy aké by to bolo, keby bol niekto Rómom. Minule tu jeden bloger bubnoval na poplach, keď v nemeckej učebnici pre druhý stupeň ZŠ našiel hru, kde si žiaci mali predstaviť, aké by to bolo, keby zistili že sú gejom alebo lesbou. Pochopil to ako výchovu k zmene orientácie a množenie homosexuálov. Naozaj?!!! Áno, stále sme v 21. storočí. Odkaz na ten blog sem nedám, lebo ho autor po pár komentároch sám stiahol. Pochopil, akú blbosť napísal.
Napriek sedemročnej histórii učebnice neviem o tom, že by rodičia reklamovali školskú výchovu ich detí v tom smere, že ich deti v masívnej miere túžia hromadne po zmene pohlavia, alebo nosení šiat opačného pohlavia (to je ten transvestitizmus). Bude to tak pre to, lebo takto meniť rod alebo orientáciu je preukázateľne nemožné.
Minister nemusí byť 100% odborník na školské osnovy a metodiky didaktického procesu, ale mal by sa obklopiť odborníkmi a počúvať ich skôr, ako im z pozície moci niečo prikáže. Ako napísal Nový čas: „Diali sa veci!“
Možno sa aj obklopil, no neviem, či počúva tých správnych. Možno tí správni sa boja ozvať, rezignovali a slepo vykonávajú všetko, čo príde „zhora“.
Bolo to jeho rozhodnutie ukázať rýchlu, podľa mňa zbrklú reakciu, alebo mu to poradil niekto iný?
Možno dôveruje tým istým poradcom, ktorým veril jeho predchodca. Každopádne, to sú len moje dohady. Ale potom nech sa nikto nediví...
Keď niekto robí tie isté veci s tými istými ľuďmi ako jeho predchodca, prečo si myslí, že výsledok bude iný a lepší? Prečo dúfa, že to dopadne inak?
Chápem, je to ťažké. Či chceme, alebo nie, vždy budeme nového ministra porovnávať s jeho predchodcom. Zatiaľ vyniká v rýchlosti. Či mu to stačí, musí posúdiť sám.
Stále verím a dúfam (lebo nič iné mi ani neostáva), že tento minister bude lepším ministrom školstvu, ktoré máme, a pomôže mu. Prvý krok však išiel iným smerom. Staré koľaje sú zdá sa príliš hlboké.
Uvidíme, či si vie priznať chybu a či to vie napraviť, alebo mu to jeho ego nedovolí. Skúsim nepodľahnúť haló efektu a dám mu druhú šancu.
Čakám.
________________________________________________
Foto: TASR