Hlaholika a príchod Konštantína a Metoda na Veľkú Moravu (r. 863)

Veľkomoravské knieža Rastislav žiadal od byzantského cisára Michala III. (856 – 867) učiteľa. O pobyte veľkomoravského po­solstva v Carihrade a príchode byzantskej misie na čele s Konštantínom – Filozofom a Metodom na Veľkú Moravu hovorí prvá staroslovien­ska literárna pamiatka Život Konštantína-Cyrila. Vznikla v r. 869 – 879.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
„Keďže náš ľud pohanstvo odvrhol a kresťanského zákona sa drží a nemáme učiteľa takého, čo by nám v našej reči prvý vieru kresťanskú vysvetlil, aby aj iné kraje, keď to uvidia, nás napo­dobnili.“
„Keďže náš ľud pohanstvo odvrhol a kresťanského zákona sa drží a nemáme učiteľa takého, čo by nám v našej reči prvý vieru kresťanskú vysvetlil, aby aj iné kraje, keď to uvidia, nás napo­dobnili.“ 

XIV.

1. Keď sa Filozof v Bohu veselil vynorila sa iná vec a úloha nemenšia od prvých. 2. Lebo Rastislav, moravské knieža, Bohom navnuknutý, poradil sa s kniežatami svojimi (a s) Moravanmi a vyslal posolstvo k ci­sárovi Michalovi, ktoré hovorilo: 3. „Keďže náš ľud pohanstvo odvrhol a kresťanského zákona sa drží a nemáme učiteľa takého, čo by nám v našej reči prvý vieru kresťanskú vysvetlil, aby aj iné kraje, keď to uvidia, nás napo­dobnili.“ 4. To pošli nám, vladáru, biskupa a učiteľa takého. 5. Lebo od vás na všetky strany zavše dobrý zákon vychádza.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

6. Cisár zvolal synodu[1], pozval na ňu Konštantína Filozofa a dal mu počuť túto reč. I riekol: 7. „Viem, že si ustatý, ale treba ti tam ísť,... 8. ...lebo túto vec nemôže nikto iný vykonať ako ty.“ 9. Odpovedal Filozof: „I ustatý som i chorý telom, ale s radosťou pôjdem ta, ak majú písmená pre jazyk svoj.“ 10. A povedal mu cisár: „Ded môj i otec môj i mnohí iní to hľadali, ale nenašli, preto, ako to môžem ja nájsť?“ 11. Filozof odpovedal: „Kto môže na vodu reč napísať a meno heretika si získať?“

12. Odpovedal mu zada cisár aj s Bardom [2] i umom svojím: „Ak ty chceš, to Boh môže tebe dať, ktorý aj dáva všetkým prosiacim bez pochybovania a otvára klopajúcim.“ (Lk. 11, 10) 13. Odišiel teda Filozof a podľa starej obyčaje oddal sa modlitbe aj s inými pomocníkmi. 14. Skoro potom zjavil mu ich Boh, ktorý vyslišiava modlitby svojich sluhov a ihneď zložil písmená a začal písať slová evanjelia: „Sprvoti bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a Boh bol Slovo“ (Jn 1, 1) a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

XV.

1. Keď prišiel na Moravu, s veľkou úctou prijal ho Rastislav a keď zhromaždil učeníkov, oddal mu ich na učenie. 2. A onedlho preložili celý cirkevný poriadok, naučil ich raňajšej službe božej, hodinkám, večierni, povečernici i tajnej službe (omši) [a tam nechal (učiť) aj iné náuky, gramatiku i muziku]. 3. I otvorili sa, podľa prorokových slov (Iz 35, 5), uši hluchých a počuli slová Písma a jazyk jachtavých jasným sa stal (Iz 35, 5; 32, 4). 4. Boh sa však tomu radoval a diabol zahanbil.

Proglas

5. Keď rástlo božie učenie, odprvu zlý závistník (Jo 8, 4) prekliaty diabol nezniesol toto dobro, ale vo­šiel do svojich nádob, začal mnohých popúdzať a hovoril im: „Neoslavuje sa Boh takto.“ 6. „Lebo keby mu to bolo milé, či by nemohol učiniť, aby aj títo odprvu písali svoje reči písmenami a slávili Boha?“ 7. Ale len tri ja­zyky vybral: hebrejský, grécky a latinský, ktorými sa patrí Bohu chválu vzdávať. 8. Boli to však, čo tak hovorili, latinskí (a franskí) duchovní, archipresbyteri (jäšprišti) s kňazmi a učeníkmi. 9. Bojoval s nimi ako Dávid s ino­plemenníkmi, slovami Písma ich premohol a nazval ich trojrečovcami [i pilátnikmi], lebo Pilát tak písal v nápise (kríža) Pánovom.

SkryťVypnúť reklamu

10. Ale nielen to jediné hovorili, ale učili aj iné bezbožné veci a hovorili, že pod zemou bývajú veľko­hlaví ľudia[3] a každý plaz že je diablovým stvorením a kto zabije zmiju, pozbaví sa za to deväť hriechov; ak „človeka“ zabije niekto, nech za tri mesiace pije z drevenej čaše a sklenenej nech sa nedotýka. 11. Ani nebránili obetu konať podľa prvotnej obyčaje a nebránili uzavierať nezákonné manželstvá... [1] Synodou sa označuje zhromaždenie najvyšších cirkevných a svetských predstaviteľov ríše.
[2] Cisárov príbuzný a radca.
[3] Učenie o protinožcoch (antipódi) šírili u nás asi írsko-škótski mnísi; jeho zástancom bol aj salzburský biskup Virgil (745 – 784).

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

768 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

258 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu