Z Maginovej Apológie – prvej národnej obrany Slovákov (r. 1728)

Mihaly Bencsik, profesor uhorského práva na trnavskej univerzite, sa vo svojom spise Novissima diaeta (Posledné snemovanie z roku 1722) znevažujúco vyslovil o trenčianskom meštiactve , šľachte a o Slovákoch vôbec ako potomkoch Maďarmi podmaneného obyvateľstva. V tejto súvislosti napísal o nich s výčitkou, že hovoria iba po slovensky, a usiloval sa ich ponížiť bájkou, prevzatou z niektorých starých uhorských kroník, že sú potomkami Svätoplukovho ľudu, ktorý vraj predal svoju krajinu Maďarom za bieleho koňa. Potom, podľa neho, „slovenský ľud utiahol sa do hornatých častí krajiny, ktoré sa tiahnu smerom k Morave a Sliezsku, aby ho Maďari nenašli, napokon sa stal na večnosť poddaný Maďarom a nájomcom pôdy“, na ktorej žijete. Táto „podmaniteľská“ teória mala dodať pečať oprávnenosti silnejúcim nadvládychtivým snahám maďarskej šľachty nielen voči slovenskému ľudu, ale aj voči privilegovaným vrstvám slovenskej národnosti – meštiactvu a šľachte.Na ich obranu vystúpil učený dubnický farár Ján Baltazár Magin dielom Maurices..., sive Apologia (Ostne, čiže obrana... z roku 1728). Magin vo vybratom výňatku reaguje na uvedenú základnú myšlienku „podmaniteľskej“ teórie. Vo svojej odpovedi, uvádza

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Titulná strana diela Mihalya Bencsika Novissima diaeta, ktorá sa podrobila tvrdej kritike Jána Baltazára Magina.
Titulná strana diela Mihalya Bencsika Novissima diaeta, ktorá sa podrobila tvrdej kritike Jána Baltazára Magina. 

Nuž pýtam sa ja: Boli tí Slováci, čo sa ukryli v rozsiahlych horských jaskyniach, aby ich Maďari nenašli, nájdení a či nie? Ak ich našli, ako ušetrili život Slovákov bezuzdné barbarstvo a neskrotná divokosť vtedajších Maďarov? Prečo nezasvätili aj túto biednu bezvýznamnú čiastku svoju bohu Marsovi, aby sa na oltároch obetovala celá? Ak ich nenašli, ako sa stali títo nenájdení Slováci trvalými podmanencami Maďarov? Dajme však tomu mudrlantovi[1] z cudzej múdrosti to, o čom tam úsilne sníva. Pripusťme, že mesto Trenčín a obyvatelia Trenčianskej župy sú pozostalí po Svätoplukovi. Čo z toho vyplýva? Protivník musí nevyhnutne pripustiť, že pozostalým po Svätoplukovi sú nielen obyvatelia Trenčína, ale aj Trnavy, Modry, Pezinku, Skalice, ba obyvatelia celých Karpát, ktoré sa dlhočizným hrebeňom tiahnu až do Sedmohradska. Slovenskou rečou všade sa ozýva Bratislavská i Nitrianska župa na jednej i na druhej strane týchto vrchov, rozložených zhruba až po Nové Mesto popri brehoch Váhu. A tak isto i Trenčianska, Oravská (nehovoriac teraz o iných), Liptovská, Spišská a iné župy, oddelené od Poľska Karpatmi, ako je to dobre známe „všetkým, i slepým i holičom“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je naozaj smiešne, či blúzni a vymýšľa, že totiž Trnavčania napospol rozprávajú po česky, Skaličania po moravsky, Modrania, Pezinčania a Svätojurčania čiastočne po slovensky, Bardejovčania a Prešovčania po rusínsky, Levočania a obyvatelia banských miest opäť po slovensky. Je to, hovorím, veľmi smiešne a je to dôkaz nevedomosti, za ktorú by sa mal hanbiť. Nech povie trnavský prisťahovalec[2]. Odkiaľ prišli a kedy sa nasťahovali do Trnavy Česi, do Skalice Moravania, do Bardejova a Prešova Rusi alebo Rusíni, do Svätého Jura, do Levoče, do Trenčína a do banských miest Slováci? Či Modrania, Pezinčania i Slováci iných mestečiek a miest, v ktorých žije reč slovenská, nie sú príbuzní a nepatria k jednému národu s Trenčanmi? [1] Mudrlant – Mihaly Bencsik.
[2] Trnavský prisťahovalec – Mihaly Bencsik.

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu