Migrácia po rozpade Starého Veľkého Bulharska

Podľa byzantských kronikárov mal vládca Starého Veľkého Bulhar­ska chán Kubrat päť synov. Hoci im pred smťou prikazoval, aby vždy držali vedno[1], oni sa po jeho smrti († 650) rozdelili a každý si zobral pod patronát tú časť národa, ktorej vládol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Najstarší z nich - Bat-Bajan[2] - zachoval želanie svojho veľkého predchodcu a zostal na území svojich pradedov. Historické zdroje obyvate­ľov týchto území nazývajú tzv. vnútorní či tzv. čierni Bulhari. Neskôr ich na tomto území obsadil kmeň Chazarov. Časť z nich ako svoje náboženstvo prijala kresťanstvo a druhá konvertovala na islam. Posledné „zvyšky" tohto etnika bolo možné nájsť do konca 19. storočia v oblasti severne od Čierneho mora v oblasti mesta Tulcea[3] v Rumunsku (boli to tí, ktorí si hovorili tzv. Čierni Bulhari). Potomkovia druhých sa dnes združujú na území severného Kaukazu okolo mesta Naľčik a tvoria druhé etnikum kabardínsko-balkarskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý Kubratov syn sa so svojimi ľuďmi (príslušníkmi tráckeho kmeňa Kotrágov) pobral na sever a usídlil sa pri ústí rieky Kama do Volgy. V týchto miestach založil tzv. Povolžské Bulharsko (Volžsko-Kamské Bul­harsko) z hlavným mestom Bolgar (dnes blízko mesta Kazaň v Rusku), kto­ré vydržalo do 30. rokov 13. storočia, až kým tento religiózne islamský štát­ny útvar mongolská horda Džingis chána nezrovnala so zemou. Toto etni­kum sa v kronikách zvykne nazývať pojmom tzv. vonkajších Bulharov a je tomu tak pravdepodobne preto, že žili najďalej (najviac vonku, t. j. na vý­chod) od svojich krajanov. Ruskí historici ich zvyknú nazývať aj tzv. Strie­borní Bulhari. Ich dnešnými potomkami sú pravdepodobne Čuvaši, ktorí obývajú približne tie isté miesta, na ktorých kedysi stálo Povolžské Bulhar­sko. V poslednom období však zistenia historikov prišli k záveru, že potom­kovia druhého Kubratovho syna Kotraga sú vlastne označovaní za kazan­ských Tatárov (Volžskí Tatári). Zaujímavosťou na tomto všetkom je fakt, že oni sami sa vždy označovali za Bulharov a Tatári boli ich neprajníkmi. Ne­skôr v oblasti ich usídlenia vznikla Republika Tatarstan (aj keď obyvateľ­stvo tohto územia bolo za názov Bulgaristan), ktorá sa stala súčasťou Rus­kej federácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí syn Asparuch sa rozhodol emigrovať hlbšie do juhovýchodnej Európy a so svojím kmeňom „prešli cez Ister (Dunaj) k Varne... i keď vide­li, že miesto je vhodné ... usídlili sa tam[4]" a v roku 681 založil Prvé bulhar­ské cárstvo - tzv. Dunajské Bulharsko.

Syn Kuber sa so svojou družinou vybral na západ, kde sa usídlil na území Avarského chanátu (v dnešnom Maďarsku.) V tejto oblasti žilo mno­ho Bulharov v avarskom zajatí. Tých Kuber oslobodil a spolu so svojimi ľuďmi prenikol južnou trasou cez Dunaj do Macedónska (Bitolské pole). Prijíma sa za všeobecne známe, že sem Kuber prišiel ešte pred Asparuchom, a to v rokoch 678 - 679.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný syn Alcek (Altceg) sa so svojou družinou usídlil najďalej na západ - v severnom Taliansku a neskôr v južnom[5]. Tu si až do 7. storočia jeho družina zachovala svoju identitu a jazyk.

[1] „Za čias panovania Konstantina IV. Pogonata, ktorý vládol na Západe, Kubrat, pán spo­menutého Bulharska a Kotrágov, umrel. Zanechal piatich synov a prikázal im, aby sa v žiadnom prípade jeden od druhého neoddelili a aby žili vedno, aby vládli všade a aby ne­robili prieky nijakému druhému nárdu. O nejaký čas neskôr sa jeho piati synovia od seba oddelili spolu s tou časťou národa, ktorá im prislúchala." (Podľa kroniky Životoopisanija na vizantijskite care od Teofana Vyznavača In: Fol, A. a kol.: Istorija za 11. klas na sredni­te obštoobrazovatelni učilišta. Vydavateľstvo Anubis. 2. vydanie. 1998. Sofia. str. 38.)
[2] Predpona Bat označuje prvorodenosť spomedzi všetkých súrodencov.
[3] Tento názor zastáva známy bulharský historik a obrodenecký činiteľ Todor Ikonomov (1838 - 1892), ktorý vo svojom rodnom meste Tulcea spozoroval, že jeho obyvatelia sa medzi sebou delili na bielych a čiernych Bulharov. Všetci boli kresťania, pokrstení však bo­li v rozličných chrámoch a medzi sebou neuzatvárali manželstvá. Toto sú pravdepodobne tí tzv. čierni Bulhari, ktorí sa spomínajú aj v bulharských ľudových piesňach.
[4] Krátka kronika patriarchu Nikofora, IX. storočie In: Fol, A. a kol.: Istorija za 11. klas na srednite obštoobrazovatelni učilišta. Vydavateľstvo Anubis. 2. vydanie. 1998. Sofia. str. 41.
[5] Dokonca existujú dohady o tom, že toponymám talianskych miest v tejto oblasti dali zá­klad práve Kuberovi Bulhari.

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

311 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu