Migrácia po rozpade Starého Veľkého Bulharska

Podľa byzantských kronikárov mal vládca Starého Veľkého Bulhar­ska chán Kubrat päť synov. Hoci im pred smťou prikazoval, aby vždy držali vedno[1], oni sa po jeho smrti († 650) rozdelili a každý si zobral pod patronát tú časť národa, ktorej vládol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Najstarší z nich - Bat-Bajan[2] - zachoval želanie svojho veľkého predchodcu a zostal na území svojich pradedov. Historické zdroje obyvate­ľov týchto území nazývajú tzv. vnútorní či tzv. čierni Bulhari. Neskôr ich na tomto území obsadil kmeň Chazarov. Časť z nich ako svoje náboženstvo prijala kresťanstvo a druhá konvertovala na islam. Posledné „zvyšky" tohto etnika bolo možné nájsť do konca 19. storočia v oblasti severne od Čierneho mora v oblasti mesta Tulcea[3] v Rumunsku (boli to tí, ktorí si hovorili tzv. Čierni Bulhari). Potomkovia druhých sa dnes združujú na území severného Kaukazu okolo mesta Naľčik a tvoria druhé etnikum kabardínsko-balkarskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhý Kubratov syn sa so svojimi ľuďmi (príslušníkmi tráckeho kmeňa Kotrágov) pobral na sever a usídlil sa pri ústí rieky Kama do Volgy. V týchto miestach založil tzv. Povolžské Bulharsko (Volžsko-Kamské Bul­harsko) z hlavným mestom Bolgar (dnes blízko mesta Kazaň v Rusku), kto­ré vydržalo do 30. rokov 13. storočia, až kým tento religiózne islamský štát­ny útvar mongolská horda Džingis chána nezrovnala so zemou. Toto etni­kum sa v kronikách zvykne nazývať pojmom tzv. vonkajších Bulharov a je tomu tak pravdepodobne preto, že žili najďalej (najviac vonku, t. j. na vý­chod) od svojich krajanov. Ruskí historici ich zvyknú nazývať aj tzv. Strie­borní Bulhari. Ich dnešnými potomkami sú pravdepodobne Čuvaši, ktorí obývajú približne tie isté miesta, na ktorých kedysi stálo Povolžské Bulhar­sko. V poslednom období však zistenia historikov prišli k záveru, že potom­kovia druhého Kubratovho syna Kotraga sú vlastne označovaní za kazan­ských Tatárov (Volžskí Tatári). Zaujímavosťou na tomto všetkom je fakt, že oni sami sa vždy označovali za Bulharov a Tatári boli ich neprajníkmi. Ne­skôr v oblasti ich usídlenia vznikla Republika Tatarstan (aj keď obyvateľ­stvo tohto územia bolo za názov Bulgaristan), ktorá sa stala súčasťou Rus­kej federácie.

SkryťVypnúť reklamu

Tretí syn Asparuch sa rozhodol emigrovať hlbšie do juhovýchodnej Európy a so svojím kmeňom „prešli cez Ister (Dunaj) k Varne... i keď vide­li, že miesto je vhodné ... usídlili sa tam[4]" a v roku 681 založil Prvé bulhar­ské cárstvo - tzv. Dunajské Bulharsko.

Syn Kuber sa so svojou družinou vybral na západ, kde sa usídlil na území Avarského chanátu (v dnešnom Maďarsku.) V tejto oblasti žilo mno­ho Bulharov v avarskom zajatí. Tých Kuber oslobodil a spolu so svojimi ľuďmi prenikol južnou trasou cez Dunaj do Macedónska (Bitolské pole). Prijíma sa za všeobecne známe, že sem Kuber prišiel ešte pred Asparuchom, a to v rokoch 678 - 679.

SkryťVypnúť reklamu

Posledný syn Alcek (Altceg) sa so svojou družinou usídlil najďalej na západ - v severnom Taliansku a neskôr v južnom[5]. Tu si až do 7. storočia jeho družina zachovala svoju identitu a jazyk.

[1] „Za čias panovania Konstantina IV. Pogonata, ktorý vládol na Západe, Kubrat, pán spo­menutého Bulharska a Kotrágov, umrel. Zanechal piatich synov a prikázal im, aby sa v žiadnom prípade jeden od druhého neoddelili a aby žili vedno, aby vládli všade a aby ne­robili prieky nijakému druhému nárdu. O nejaký čas neskôr sa jeho piati synovia od seba oddelili spolu s tou časťou národa, ktorá im prislúchala." (Podľa kroniky Životoopisanija na vizantijskite care od Teofana Vyznavača In: Fol, A. a kol.: Istorija za 11. klas na sredni­te obštoobrazovatelni učilišta. Vydavateľstvo Anubis. 2. vydanie. 1998. Sofia. str. 38.)
[2] Predpona Bat označuje prvorodenosť spomedzi všetkých súrodencov.
[3] Tento názor zastáva známy bulharský historik a obrodenecký činiteľ Todor Ikonomov (1838 - 1892), ktorý vo svojom rodnom meste Tulcea spozoroval, že jeho obyvatelia sa medzi sebou delili na bielych a čiernych Bulharov. Všetci boli kresťania, pokrstení však bo­li v rozličných chrámoch a medzi sebou neuzatvárali manželstvá. Toto sú pravdepodobne tí tzv. čierni Bulhari, ktorí sa spomínajú aj v bulharských ľudových piesňach.
[4] Krátka kronika patriarchu Nikofora, IX. storočie In: Fol, A. a kol.: Istorija za 11. klas na srednite obštoobrazovatelni učilišta. Vydavateľstvo Anubis. 2. vydanie. 1998. Sofia. str. 41.
[5] Dokonca existujú dohady o tom, že toponymám talianskych miest v tejto oblasti dali zá­klad práve Kuberovi Bulhari.

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu