„Všetci sme Cirkev a všetci sme si rovní v Božích očiach. Všetci! A všetci sme povolaní spolupracovať na zrode viery nových kresťanov, všetci sme povolaní byť vychovávateľmi vo viere, ohlasovať evanjelium. Každý z nás nech sa sám seba opýta: Čo robím pre to, aby ostatní mohli mať účasť na kresťanskej viere? Som vo svojej viere plodný, alebo som uzavretý? Keď opakujem, že milujem Cirkev, ktorá nie je uzavretá vo svojich hradbách, ale schopná vychádzať, dať sa do pohybu, aj za cenu istého rizika, aby priniesla Krista všetkým, myslím tým na všetkých, na mňa, na teba, na každého kresťana!"
Moja cirkev ma učí: „15 Keď sa tvoj brat prehreší proti tebe, choď a napomeň ho medzi štyrmi očami. Ak ťa počúvne, získal si svojho brata.16 Ak ťa nepočúvne, priber si ešte jedného alebo dvoch, aby bola každá výpoveď potvrdená ústami dvoch alebo troch svedkov.17 Keby ani ich nepočúvol, povedz to cirkvi. A keby ani cirkev nechcel poslúchnuť, nech ti je ako pohan a mýtnik." Mt 18
Lenže niekto v mojej cirkvi urobil z môjho brata Róberta Bezáka pohana a mýtnika skôr, než by mu ktokoľvek povedal, ako sa prehrešil! A ak mu to niekto povedal medzi štyrmi očami alebo pred svedkami, a on ich nepočúvol, vyzývam ich, aby si splnili svoju povinnosť a povedali to cirkvi, teda aj mne! Za 17 mesiacov to neurobili, z čoho usudzujem, že chcú cirkvi ublížiť, možno ju rozdeliť či rozložiť. Kto týchto udavačov, a ja tvrdím zločincov, falošnými výzvami k poslušnosti aktívne kryje či ľahostajnosťou podporuje, stáva sa ich spolupáchateľom. Poslušnosť totiž nie je v cirkvi viac ako láska. My nie sme otroci, my sme spoločenstvo lásky. Kto túto pravdu nerešpektuje, sám sa z cirkvi vylučuje.
Cirkev je moja matka. Milujem moju matku cirkev. Ale mám právo, aby ma moja matka (cirkev) neurážala a neponižovala. A potrestanie (aj v cirkvi) kohokoľvek bez príčiny (tým viac arcibiskupa) je bezohľadné pošliapanie evanjelia a tým aj mojich práv. Arcibiskup Bezák sa nedopustil žiadneho morálneho deliktu (kard. Duka) a bol teda potrestaný nespravodlivo, pravdepodobne na základe ohovárania osobami, ktoré sa zbabelo ukrývajú. (Zabudli sme na „dom zo skla" Jána Pavla II.?) Ja ako člen cirkvi sa domáham naplnenia svojej povinnosti im toto previnenie, tento zločin vytknúť. Keďže ich nepoznám, vyzývam ich aj prosbami o pomoc smerovanými na biskupov či rehoľné spoločenstvá, aj protestmi s portrétmi R. Bezáka, aj týmto článkom. Keď budeme ignorovať nespravodlivosť, ktorá sa nás zdanlivo netýka, čoskoro sa nás týkať môže a bude, ako dosvedčujú dejiny.
Prečo nás, radových členov cirkvi, ktorí sa domáhame odpovedí, biskupi buď nepočúvajú, nechápu, odpovedajú nijako alebo vyhýbavo? Prečo cirkev toleruje vo svojom vedení bývalých spolupracovníkov ŠTB, prečo najviac na nás útočia práve duchovní, ktorí majú záznam v zoznamoch spolupracovníkov ŠTB? Prečo práve biskupi a kňazi, ktorí si ctia pravdu, statočnosť, otvorenosť a dialóg, ktorí rozumejú obyčajným ľuďom, neboja sa pomenovať zlo, sú odsúvaní na okraj cirkevného spoločenstva? Prečo cirkevná hierarchia na Slovensku cenzuruje slová pápeža Františka, keď hovorí o morálnom profile biskupa? Prečo cirkevná hierarchia odmieta prijať dar od vlastného arcibiskupa, pričom Ježiš Kristus ju učí milovať aj svojich nepriateľov? Prečo rádio Lumen vyhodilo dvoch redaktorov za vyjadrenie názoru, prečo Lumen i TV Lux ignorujú aktivity na podporu Mons. Bezáka? (České katolícke médiá základné informácie podávajú, slovenské mlčia.)
Je náhoda, že odstupujúci kardinál Bertone vyhlásil, že „Svätá stolica je podľa neho plná "zmijí" a "udavačov"? Je náhoda, keď Svätý Otec 28. septembra pri príležitosti slávnosti svätého archanjela Michala pred jaskynkou Lurdskej Panny Márie vo Vatikánskych záhradách okrem iného povedal:
Poviete mi: «Ale otče, do Vatikánu diabol nevstupuje: obáva sa monsignorov, obáva sa kardinálov, obáva sa pápeža. » Ale on vstupuje, áno. Ubezpečujem vás, že vstupuje... Diabol sa snaží vytvárať vnútorné rozbroje, je to akýsi druh občianskej a duchovnej vojny"..."Je to vojna, ktorá sa nevedie so zbraňami, ktoré poznáme, vedie sa jazykom - a síce klebetami, ktoré pôsobia ako jed. Treba sa chrániť pred tým, aby sme zle hovorili o iných, alebo počúvali, keď sa zle o iných hovorí. To platí v oblasti Vatikánu ale aj mimo neho." ?
Ešte jeden postreh - za 13 rokov od roku 1990 pápež (Ján Pavol II.) navštívil Slovenko trikrát (1990, 1995 a 2003). V nasledujúcich desiatich rokoch ani raz, a dosiaľ (pokiaľ viem) pápeža Františka nikto na Slovensko nepozval. Prečo asi? Ako by asi dopadla návšteva pápeža Františka na Slovensku dnes?
Akokoľvek skepticky toto všetko znie, verím, že je to začiatok cesty k očisteniu cirkvi od deformácií, ktoré sa neriešením prehlbujú. Počúvajme pápeža Františka aj naďalej. A modlime sa za našich biskupov a kňazov.