Pozrieť sa do zrkadla je „dobrý nápad“

Môjmu zámeru napísať príspevok k problematike brandu vs. identity destinácie napomohol nedávno publikovaný článok o tom, ako nás vidia expati na Slovensku. Krajšiu prihrávku na smeč by som si ani nemohla želať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V rámci svojich aktivít sa dosť často stretávam s presvedčením, že jednou z hlavných príčin chýbajúcej vízie rozvoja cestovného ruchu / Business Events na Slovensku je akosi nejasne definovaná identita krajiny či jej hlavného mesta. Že by sme si mali jasne zadefinovať kto sme, s čím sa identifikujeme a čo by podľa nás malo zahraničného návštevníka zaujímať. Skrátka, my predsa vieme najlepšie, kto sme a čo ponúkame. To je podstata identity. Vnímanie seba samých zvnútra navonok.

Na druhej strane teórie o destinačnom marketingu stojí pojem brand. Brand destinácie je to, ako nás vnímajú zvonku, čo o nás vedia, ako sa o nás vyjadrujú. Krásnym príkladom tvorby brandu je spomínaný článok o expatoch. To, ako nás vidia oni, je presne tým pomyselným zrkadlom, ktoré si my sami nastaviť nevieme. A častokrát ani nechceme. Brand je teda vnímanie samých seba cez pohľad iných.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo je teda dôležité poznať rozdiel medzi identitou a brandom destinácie?
Cestovný ruch a Business Events sú totiž komerčné odvetvia stojace na ponuke a dopyte. Komerčne úspešný brand totiž odráža vnímanie destinácie zvonku, pozná svoju cieľovú skupinu a vhodne na ňu pôsobí. Teraz to možno trošku preženiem, ale kongresového delegáta, ktorý zavíta do Bratislavy na medzinárodné sympózium v „jeho“ téme,  primárne nezaujíma identita jej obyvateľov. Zaujíma ho obsah podujatia, kvôli ktorému tam prišiel. A v druhom rade dostupnosť a atraktivita destinácie. Rovnako tak turistu pred historickou budovou SND primárne nezaujíma, či sa obyvateľ Bratislavy cíti byť Stredoeurópan. Samozrejme, že je dôležité, aby sa návštevník v oboch prípadoch cítil byť vítaný, hrdosť obyvateľa na svoje mesto je určite príjemným bonusom.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa tým snažím celým povedať je fakt, že drvivá väčšina našich destinačno - marketingových počinov smerom von pracuje s pohľadom nás samých na nás samých. Good Idea Slovakia je výborným príkladom. Myslíte si, že nás vonku vnímajú ako krajinu dobrých nápadov? Ani len netušia, že sme. Úžasným príkladom seba potvrdzovacieho mechanizmu je tento počin, kedy sa znova sami seba pýtame na to, či sme spokojní s tým, ako sa sami seba vidíme. Bez ohľadu na to, ako nás vidí svet. Bez ohľadu na to, aby sme vedeli, či nás vôbec vidí.

Čo sa s tým dá teda robiť? Prvá lastovička sa práve chystá vyletieť. Nedávno vyšiel nový Anholt/Ipsos index, o ktorom som písala v predošlom blogu. Ak Slovensko nazrie do tohto unikátneho setu dát a pozrie sa na seba optikou zvonku, možno pochopí, že Good Idea možno nie je zlý nápad, ale treba ho naplniť autentickým obsahom. Brand alebo reputácia sa totiž nedá kúpiť v médiách ani na sociálnych sieťach. Business Events sú navyše jedným z nástrojov, ako sa pozitívna reputácia a brand dá cieľavedomo a dlhodobo budovať. Viete si predstaviť tie titulky vo svetových médiách, že Bratislava vďaka novej investícii do továrne na výrobu elektro batérií bude hosťovať celosvetový kongres „zelenej“ mobility? Alebo zábery našej superfotogenickej Banskej Štiavnice v National Geographicu s podtitulkom, že tam práve prebieha celoeurópsky zjazd vulkanológov?

Skryť Vypnúť reklamu

V ideálnom svete by sme samozrejme mali vedieť prepojiť identitu s brandom, reputácia by mala vychádzať z toho, akí v skutočnosti sme. Ale akí naozaj sme? Sme národ pohostinný? Sme otvorení iným kultúram? Vieme my vôbec spolupracovať a sieťovať? Ťaháme za jeden povraz? Za odpoveď si každý čitateľ dosadí to svoje, ja sa pokúsim o zmysluplný záver tohto článku.

Ja osobne by som na to išla cez optiku brandu. Ak spoznáme, ako nás vidia zvonku, môžeme zmysluplne skorigovať samých seba ako pri pohľade do zrkadla. A aj keď to niekedy nie je úplne príjemný pohľad, dáva nám možnosť stať sa lepšou a atraktívnejšou krajinou tak pre návštevníka, ako aj pre investora, študenta, či expata. A možno sa náš obraz zmení časom natoľko, že v neho sami uveríme a pretaví sa aj do našej vlastnej identity...

Nina Erneker

Nina Erneker

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  9x

Viac ako 18 rokov sa venujem odvetviu Meeting Industry, ktoré u nás voláme aj kongresový cestovný ruch. Viedla som Bratislava Convention Bureau, ktoré má za úlohu propagovať Bratislavu ako vhodnú destináciu pre mítingy, kongresy a eventy. Som presvedčená o tom, že naša krajina má kongresový potenciál, pričom sama z neho môže čerpať veľa benefitov a že aj napriek súčasnej situácii je práve teraz vhodný čas na renesanciu tohto krásneho odvetvia. Zoznam autorových rubrík:  Meeting IndustrySúkromné

Prémioví blogeri

Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

3 články
Skryť Zatvoriť reklamu