Vo väčšine prípadov podvodníci obrali ľudí o niekoľkotisícové sumy. Európske spotrebiteľské centrum v SR zvyčajne v týchto prípadoch spotrebiteľom nie je schopné pomôcť, pretože podvody zo strany súkromných osôb vydávajúcich sa za firmu nespadajú do našej pôsobnosti. Pokúsime sa však zhrnúť spoločné znaky týchto podvodov a poradíme Vám ako sa im vyhnúť, prípadne čo robiť, keď ste už zaplatili a máte podozrenie, že ide o podvod.
Pri týchto praktikách je cieľom podvodníkov zo zahraničia predať, napr. auto, za extrémne nízku a veľmi lákavú cenu, bez nutnosti cestovať do zahraničia. Potenciálnych zákazníkov sa podvodníci snažia nalákať aj na služby. Vo väčšine prípadov, si môžete po doručení auto vyskúšať a ak sa Vám náhodou nebude páčiť, je možné ho bezplatne zaslať späť, pričom Vám vrátia kúpnu cenu. V skutočnosti Vám auto nikdy nedoručia.
Inzeráty na zahraničných aukčných portáloch
Pri výbere auta na internete ste zavítali napríklad na eBay. Vozidlo vyzerá na fotkách dobre, predávajúci potvrdil, že nikdy nebolo búrané a čo je hlavné, cena je viac než lákavá.
Pri inzerátoch zverejnených na zahraničných aukčných portáloch prebieha kúpa po nadviazaní komunikácie mimo aukčného portálu. Podvodníci Vás obvykle presmerujú na inzertný portál, na ktorom je zverejnený ten istý inzerát, pričom sa snažia presmerovať Vás na web stránku aukčného portálu aby vytvorili dojem, že predaj je realizovaný cez aukčný portál.
Obvykle ste presmerovaní na web stránku, ktorá vyzerá ako presná kópia už existujúcej dôveryhodnej stránky. Jedná sa o tzv. phishing. Meno a heslo zadané do phishingovej stránky, sa odošlú podvodníkovi, ktorý ich môže ďalej zneužiť.
Zahráme sa na aukčný portál
Podvodníci často simulujú služby a funkcie typické pre daný aukčný portál, ktorými sa snažia zákazníkov oblafnúť. Využívajú e-mailové adresy vytvárajúce dojem, že pochádzajú od tretej osoby.
Jednému zo spotrebiteľov bol doručený e-mail s pokynmi na úhradu 6000 € od <eBay Financial Department Inc.> eBay@vpp-buyerprotection.co.uk. Po úhrade sumy zistil, že sa nejedná o e-mail od spoločnosti eBay.
Reagujeme na inzerát na slovenskej stránke
Pri prezeraní si inzertných portálov ste našli inzerát, auto vyzerá dobre, cena je opäť super, navyše predávajúci na Vaše otázky rýchlo odpovedá. Ubezpečí Vás, že pre auto nemusíte cestovať, doručia Vám ho prostredníctvom kuriérskej spoločnosti.
Podvodníci sa snažia rozptýliť možné pochybnosti svojich zákazníkov poskytnutím rôznych služieb. Jednému z poškodených spotrebiteľov boli zaslané poistné zmluvy na prepravu vozidla a na možnosť vrátenia tovaru v prípade nájdených nedostatkov, dokonca obsahovali logá známych poisťovní.
Nasleduje zaplatenie kúpnej ceny v plnej výške do depozitu dopravnej spoločnosti, a to vopred bankovým prevodom, platba po doručení nie je možná.
Kuriérska spoločnosť (obvykle sa jedná o miestnu dopravnú GmbH, alebo Ltd. nikdy nie známa prepravná spoločnosť) Vám po prijatí depozitu pridelí číslo zásielky. Prepravu Vašej „zásielky“ môžete na ich internetovej stránke sledovať. Nákup vyzerá pomerne bezpečne, až na to, že kuriérska spoločnosť v skutočnosti neexistuje a stránka, na ktorej ste mohli sledovať zásielku vznikla niekoľko dní pred nákupom. To obvykle zistíte až po tom, ako auto nie je doručené v stanovenom termíne a predávajúci neodpovedá. Podvodníci tým získajú čas na výber peňažných prostriedkov.

Špeciálnou verziou tohto podvodu je zastavenie zásielky daňovými alebo colnými orgánmi tretej krajiny. Jeden z poškodených spotrebiteľov zistil, že preprava tovaru z Veľkej Británie sa na niekoľko dní zastavila v Nemecku. Podvodník ho e-mailom informoval, že preprava bola zastavená príslušnými orgánmi a je potrebné uhradiť CLO resp. daň a že ho bude kontaktovať notár, ktorý mal byť sprostredkovateľom komunikácie medzi spotrebiteľom a príslušnými orgánmi v Nemecku. Tak sa aj stalo. Nasledovala požiadavka na úhradu cla vo výške 1100 € s tým, že po doručení zásielky je možné podať daňové priznanie a táto suma bude spotrebiteľovi vrátená.
Prevencia:
pred nákupom si preverte predávajúceho, kuriérske spoločnosti a e-mailové adresy, z ktorých s Vami predávajúci komunikuje, zadajte ich do vyhľadávača spolu s kľúčovým slovami fórum, skúsenosti, podvod;
využite vyhľadávanie informácií aj na zahraničných webových stránkach, v prípade, že neovládate cudzí jazyk, preložte si kľúčové slová cez on-line prekladače;
nikdy neplaťte celú sumu vopred, ak predávajúci odmieta poslať tovar, dohodnite sa, že vopred uhradíte náklady na prepravu a zvyšnú sumu po doručení;
vopred zaplaťte len overeným predávajúcim, najlepšie takým, od ktorých ste už v minulosti bez problémov nakúpili;
typickým znakom pri týchto podvodoch je požiadavka na platbu cez Western Union, pri tomto spôsobe má podvodník peňažnú hotovosť už o niekoľko minút po jej odoslaní.
Ak sa stanete obeťou podvodu, kontaktujte čo najskôr Vašu banku resp. spoločnosť, cez ktorú ste posielali peniaze. Obráťte sa aj na políciu, ale rátajte s tým, že vypátranie páchateľov je veľmi ťažké. Ak bol podvod spáchaný napr. z územia Veľkej Británie, oznámte ho tiež britským úradom na www.actionfraud.police.uk.
Ako príklad sme Vám uviedli nákup ojazdeného auta od podvodníkov, nakoľko v tomto prípade ide o prevažne veľký finančný obnos. Podvodné transakcie sme však zaznamenali už aj pri drobnom tovare alebo aj takom kurióznom ako je nákup papagája.
Pavel Pavlovkin