Ako na e-learning v škole i mimo nej

Valí sa to na nás z každej strany. Slovenské školstvo vraj zaspalo dobu a nestíha jej. Učitelom sa chce vzdelávať len za kredity a nedokážu zaujať súčasné decká odrastené na počítačoch. Vždy keď čítam podobné vyhlásenia, slovali Jula Satinského - šľak ma ide trafiť. Šíritelia týchto zvestí buď stratili kontakt so slovenským školstvom už dávno, alebo majú ich deti len smolu na učiteľskú starú školu, ktorá sa pomaly ale isto vytráca. Pozrime sa, ako sa dajú tvoriť e-learningové kurzy pre školské alebo iné využitie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Keď pred pár rokmi zasiahla slovenské školy vlna powerpointových prezentácií, zdalo sa, že ide o pokrok, ktorý vydrží nejaký ten piatok. Power Point je skvelý program, nie každý však vie využívať jeho potenciál naplno. To sa niekedy pretavuje do ozaj biedneho prevedenia prezentácií, ktorým sú vystavené aj vaše deti. Vždy je však možno lepšie niečo, ako nič.

Náhľad na pokusne vytvorenú e-learningovú lekciu o Česku.

Momentálne v školstve sledujeme druhú technologickú vlnu v nástupe interaktívnych tabúľ a programov ako ActiveInspire alebo Flow Works, v ktorých niektorí učitelia vytvárajú ozaj skvelé a zábavné vecičky aj pre vaše deti v čase, keď by to vlastne ani robiť nemuseli. Väčšinou však stále platí, že využitie interaktívnych tabúľ je na školách slabé. Prečo ich však nekúpiť, keď sú na to peniaze. No nie? No áno!

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasťou najnovšej vlny v edukačných vodách je tvorba online lekcií, kurzov, kvízov a ich sprístupnenie žiakom. Či už jednoduchým zdieľaním obsahu cez Google Drive, Dropbox alebo iné virtuálne úložiská, alebo cez celoslovenský systém bezkriedy.sk, kde ako učiteľ dokonca vidíte, kto vami zverejnenú aktivitu doma absolvoval.

Planétu vedomostí schválne nespomínam, keďže mám vážne pochybnosti o jej kvalite z hľadiska vynaložených prostriedkov. Jej obsah netvoria ucelené lekcie, skôr samostatné a útržkovité didaktické objekty. Okrem toho sa týka len obmedzeného počtu predmetov.

A toto je zase o Poľsku.

V najvyspelejších štátoch sveta sa dnes čoraz viac využívajú živé interaktívne online lekcie, ktoré oproti statickým prezentáciám prinášajú väčšiu interaktivitu a sú určite atraktívnejšie. Je toho plný web, stačí len, aby učiteľ vedel po anglicky a zrazu je frustrovaný, čo všetko sa dá (resp. u nás nedá?). Najnovším počinom, ktorý by mal viesť k vytvoreniu úctihodného množstva takýchto e-learningových a voľne dostupných lekcií má byť projekt s názvom Digitálne vzdelávanie. Pri rozpočte viac ako 20 mil. eur je človek ozaj zvedavý na výsledky. Na projekte môžem zatiaľ kladne hodnotiť skutočnosť, že samotné scenáre jednotlivých lekcií tvoria učitelia z praxe, ktorý si takto môžu privyrobiť k svojim biednym platom (500 eur za jeden scenár). Po prepočte však vychádza, že jedna projektom vytvorená lekcia bude stáť 2109 eur. Nechcem súdiť, či je to veľa alebo málo. Nižšie ponúkam malé ukážky toho, ako sa to dá aj zdarma, za cenu voľného času učiteľa a čakám, ktorý kolega do mňa prvý hodí kameňom. Nevravím, že je povinnosťou každého učiteľa vytvárať vlastné pomôcky, len jemne naznačujem, že je to možné. Možné a osožné, najmú v časoch, keď platí, že čo si nevytvoríte sami, to nemáte.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zverejnených šablón sa budú lekcie projektu digitálne vzdelávanie vytvárať v prostredí programov Articulate Storyline a iSpring Suite. Ide o vynikajúce programi, ktorých cena je vysoká (Articulate Storyline cca 1500 dolárov), prácu s nimi si môžete vyskúšať aj zdarma v trial verziách. Šikovný autor v nich dokáže vytvoriť ozaj pozoruhodné e-learningové lekcie, priznám sa však, že pri projekte za takú sumu by som predsa len čakal iné vyhotovenie.

Američania vraj nepoznajú štáty Európy. Ako ste na tom vy? Vyskúšajte.

Aby som už toľko nekecal, pozrite sa na mnou vytvorené pokusné kúsky, na ktorých som sa viac-menej len učil práci v spomínaných programoch. Nie je to nič náročné, chce to len čas, veľa času. Čo si pamätáte z učiva geografie pre základné školy o Česku a Poľsku? Ako ste na tom s mapou Európy? Vyskúšajte a podeľte sa o svoje postrehy, pripomienky, či kritiku k spomínaným materiálom. Deckám v škole sa to na tabletoch celkom pozdávalo :)

SkryťVypnúť reklamu

Nech sa páči:

Peter Farárik

Peter Farárik

Bloger 
  • Počet článkov:  258
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Učiteľ geografie, ktorý už viac neučí ako učí. Čerstvý otec. Bystričan žijúci vo Zvolene. Milovník cykloturistiky, ktorý už rok nesedel na bicykli. Konštruktívny rýpal. Autor a správca webu pre lepšiu geografiu - www.lepsiageografia.sk. Zoznam autorových rubrík:  KvízyNezaradenáPotulkyCyklopotulkyŠkolstvoŠkola hrouGeografiaZamýšľaniePseudorecenzieEkológiaVysmrkané básneHaiku a kvázihaikuPoviedky a povedačky

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

309 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu