Na isté veci sme si už zvykli, na iné si pomaly navykáme. V rozprávkach, hororoch a čučoriedkových republikách je totižto možné všetko. Rybári fárajú do baní, baníci chytajú ryby a polovica ľudí verí v istoty v prostredí, kde je istou len desaťročia pretrvávajúca blbá nálada.
Všetci sme si rovní pred Bohom a náš Najvyšší ortopéd by naše chrbty videl rád rovné, no naprávanie zlého držania svedomia sa mu u jeho pacientov už dlhodobo nedarí. Na to máme napokon iných kompetentných, obzvlášť v čučoriedkovej republike je kompetentných neúrekom. Mnohí z nich si cudzie slovo kompetencia odvodzujú od spodobujúceho sa slova kompetícia a neustále súperia o miesta, ku ktorým je u nás vstupenkou šírka lakťov, či známostí a nie hĺbka znalostí.
Obyvatelia z postsocialistických štátoch majú vraj nízke sebavedomie a sú hanbliví. Táraniny! V čučoriedkovej republike veria poniektorí vo svoje schopnosti a nenahraditeľnosť priam obdivuhodne a na dôvažok sú nadovšetko kompetentní. Ministrom životného prostredia je bývalý obchodník s drevom, ministrom financií človek, čo má problémy s čítaním grafu a počítaním percent, v parlamente sedia politici, ktorým sa za dvadsať rokov podarilo zmeniť význam slova politik na pôvodne významovo odlišné slovo zlodej. Prezident nereprezentuje, ale robí hanbu, bývalí hokejisti sú radní páni, ŠTBák je tajomník ministra školstva, komunisti podnikajú, sú úprimne veriaci a úprimne veriaci je zbavený služby. Raper spravuje nemocnicu, jedeň deň vešia na youtube video, ako si to v aute fičí 230 a onedlho na to, ho vidíme cez zlatý filter klipu vychovávať mládež, aby jazdila zodpovedne.
Čučoriedková republika má aj rozprávkového ministra školstva, ten by aj dušu položil v boji za lepšie vzdelanie pre svoju mlaď, funkciu však položiť nemieni. Je múdry, ale dobré rady sa mu zídu. Preto keď mu nedávno OECD odporučila zriadiť poradný orgán, neváhal ani sekundu. Odteraz čakajú školstvo zlaté časy, novozaložená Rada pre systémové zmeny v školstve ukáže cestu. O kompetenciách členov rady nie je žiadnych pochybností, snáď len s výnimkou už chronického frflania učiteľov, ktorí by v nej radi videli viac členov zo svojich radov. Nehorázne, ako sa chcú všade tlačiť a rozhodovať! Učiteľ má učiť, nie kafrať do školstva. Každý by mal poznať svoje miesto.
Svoje miesta v novej Rade pre systémové zmeny v školstve už poznajú Ing. Miroslav Maxon, CSc. (Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora), Andrej Barborka (Študentská rada stredných škôl SR), Doc. RNDr. Beáta Brestenská, PhD. (Prírodovedecká fakulta UK v Bratislave), Mgr. Ing. Martin Filko (Inštitút finančnej politiky MF SR, PhDr. Peter Goliaš (INEKO), Doc. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD. (Centrum pedagogického výskumu SAV), Mgr. Branislav Kleskeň (manažérsky poradca v oblasti vzdelávania), Ing. Martin Maták (Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku), Ing. Milan Muška (Združenie miest a obcí Slovenska), Mgr. Ing. Michal Páleník, PhD. (Inštitút zamestnanosti) a Mgr. Katarína Stoláriková (Študentská rada vysokých škôl SR).
Ostáva len veriť, že náš ctený poradný orgán bude pánovi ministrovi dobre a kompetentne radiť. I keď Slováci sú nepoučiteľní a najmä kompetitívni. Keď dozrievajú čučoriedky v horách, najlepšie to vidieť. Česače sú zakázané, ale väčšina češe. Kto nečeše, málo nazbiera. A kto má najmenej? Medveď, čo sa len z opodiaľ prizerá, ale i tak je za najhoršieho.
-
Zdroj obrázku: http://www.moda.sk/e/sites/www.moda.sk/Autori/IrenaVoriskova/20080707_Boruvky_Ochrani_Nas_Imunitni_System/images/boruvky_01.jpg