Konečne sme sa dočkali a pán minister Čaplovič predstavil svoju Správu o stave školstva o viac ako týždeň neskôr, ako sa pôvodne zaviazal. My učitelia sme trpezliví, i keď už svojich žiakov vedieme k dochvíľnosti a oboznamujeme s významom termínu "deadline". Žiak Dušan by v škole len ťažko vysvetľoval prečo svoju úlohu neodovzdal načas, zároveň by učiteľovi pripravil ťažké chvíle so svojím textom, v ktorom je vaty, že by sme do nej mohli bez ujmy na zdraví z výšky skákať. Ale nevadí, správa je na svete a minister ju musí vedieť obhájiť nielen pred svojimi spolupastiermi v poslaneckom klube a opozíciou, ale aj pred učiteľmi a verejnosťou. Ak to nedokáže, kdesi sa stala chyba.
Správa vzbudila rozpačíté, až negatívne reakcie, ktorým sa čudujú zrejme len tí, ktorých charakter sa formoval v časoch, keď sa predkladané správy príjmali jednohlasne. Asi len v hlavách tohto typu ľudí mohla skrsnúť myšlienka na zrušenie slobodného výberu školy, o ktorom sa v Správe pojednáva. Povinne nahnať deti do tých škôl, do ktorých spádovo patria, je nielen priamo v rozpore so snahou o skvalitnenie školstva cez vzájomnú konkurenciu škôl (cez ich rôznorodé Školské vzdelávacie programy a profiláciu), ale najmä proti slobode rozhodovať sa individuálne, ako takej. Nedôvera ministra k slobodnej vôli občanov je zarážajúca a uráža tých, ktorí sa radšej, ako na vševedúcu ruku štátu, spoliehajú na vlastné rozhodnutia. Ale ktovie, možno nám čoskoro prikážu povinne nielen školu, ale aj zamestnávateľa, štátne sviatky vymyslených kráľov starých Slovákov, či značku vody po holení.
Nebudem sa rozpisovať o všeobecných a prakticky nič nemeniacich vyjadreniach Správy o navyšovaní financií pre rezort školstva, ktorého dôsledkom by malo byť aj toľko sľubované zvyšovanie platov učiteľov. Ak sa starší učitelia roku 2020 dožijú a mladší dovtedy nezutekajú, možno sa ozaj niečo zmení. Skúsenosti však vedú skôr k pochybnostiam, ktoré ešte viac znásobil čoraz viac iritujúco pôsobiaci minister financií, ktorí si už z učiteľov robí verejne srandu.
Nebol by všetkým dňom koniec, ak by mal človek aspoň štipku nádeje, že k tým zverom pri koryte existuje aj nejaká reálna alternatíva. Ak si však do mozaiky všeobecného marazmu dosadíme kamienok opozície, nestane sa vôbec veselšou. Návrh na odvolanie ministra Čaploviča môžeme skôr hodnotiť, ako snahu o politické body, ako o úprimný záujem o reálnu zmenu. Kde sú vzájomné hádky, nie je čas na hlbšie premýšľanie.
Rád by som článok uzavrel vetou - správa o stave školstva nás učiteľov vôbec neprekvapila. Nemôžem, je horšia, ako sme čakali. Ešte horšie však bolo vyjadrenie pani poslankyne JUDr. Jany Laššákovej „Nevidím dôvod na odchod pána ministra. Robí systémové opatrenia. Všetko transparentne zverejňuje. Kritika učiteľov je účelová," na ktoré by som chcel touto cestou reagovať.
Vážená pani poslankyňa, slovník slovenského jazyka definuje slovo "účelovosť", ako "zameranie na určitý cieľ". Je otázne, kam svojim výrokom SMERujete, domnievam sa však, že ste sa snažili naznačiť snahu učiteľov o zámernú diskreditáciu ministra školstva, ba čo viac, priam isté politikárčenie z ich strany. Poznám nejedného učiteľa a i keď sa o politiku zaujímajú, verte mi, chceli by sa menej. Učitelia nemajú žiadny dôvod názorovo sa prikláňať k opozícii len na základe neurčitých antipatií k ministrovi, či jeho práci. Dokonca sa zvykne tvrdiť, že ako štátni zamestnanci už tradične inklinujú k ľavici. Chce sa mi veriť, že ako inteligencia národa inklinujú skôr k rozumným riešeniam. Tie však nanešťastie zo strany ministerstva už dlhodobo nie a nie prísť. Ak sa domnievate, že učitelia sú zmanipulovaná sprostá masa, čo nerozumie elementárnym veciam, urážate všetých tých, ktorí do tejto kolónky nespadajú.
Pozrite sa pani poslankyňa, učiteľ je ozaj tvor účelový. Jeho účelom je zameranie na cieľ a tým je kvalitne vzdelaný a sebavedomý mladý človek. Ak je ich cesta k tomuto cieľu už roky plná výmoľov a dier, ktoré si ministerstvo nevšíma, resp. nevie opraviť, účelom učiteľov je meniť ministerstvo a ľudí v ňom. My učitelia ozaj nie sme proti len tak z pasie, princípu, alebo roztopaše. Vidíme, počujeme, premýšľame a napokon cítime, že niečo je veľmi zle, keď v krajine OECD a jednej z najbohatších krajín sveta, musíme zápasiť o aspoň priemernú životnú úroveň v osobnom živote a kancelárske papiere v škole, pričom v Thajsku vláda nakupuje tablety pre každého žiaka.
Preto Vás prosím, pani poslankyňa, pri hľadaní nepriateľov sa nabudúce radšej dvakrát nadýchnite, než ukážete prstom na tých, ktorým na školstve u nás záleží najviac. Alebo nám nakladajte ďalej a každému z nás kúpte MinusIQ tabletku, po ktorej sa už nadosmrti staneme účelovými. Všetci sa zoradíme do jedného SMERu a budeme spoločne lajkovať fotky pána Dušana na titulke www.minedu.sk. V tom nám Pán Boh pomáhaj, amen!
---
Zdroje fotografií:
1) http://marketyourbookblog.com/wp-content/uploads/2011/01/big-mistake-e13020776351901.jpg
2) http://resources3.news.com.au/images/2012/04/20/1226334/796603-north-korea.jpg