Moji pravidelní čitatelia budú mať iste mierny pocit déjà vu, veď interaktívnym mapám, hrám s nimi, stroju času a vzdelávaniu učiteľov v IKT som sa venoval už v predošlých článkoch. V tom dnešnom však chcem zablúdiť do trochu iných vôd a ukázať niekoľko možností obohatenia prakticky každého vyučovacieho predmetu, nielen geografie.
Je logické začať alternatívami k najpoužívanejšiemu prezentačnému softwaru Microsoft PowerPoint, ktorý má na našich školách takmer monopol na sprístupňovanie nového učiva. Kto sa len trochu obtrel o svet počítačov bude isto poznať jeho plnohodnotnú alternatívu v podobe open source softwaru LibreOffice (resp. OpenOffice) Impress, ktorá okrem Windowsov funguje bezchybne aj na Linuxe a je voľne dostupná aj v slovenčine. I keď mnoho slovenských učiteľov ešte stále nevymenilo klasickú kriedu a tabuľu za vymoženosť prezentácií (nemusí to byť zákonite zlé, lebo zlá prezentácia môže byť horšia, ako dobré poznámky na tabuli) verím, že tí, ktorí tak urobili už poznajú vymoženosť online zdieľania svojich vzdelávacích materiálov so svojimi študentmi. Ponuka zdieľania je zdarma a široká od najpoužívanejšieho virtuálneho úložiska Google Disk, cez Box, Dropbox, alebo Slideshare.
Najväčšou výhodou takéhoto zdieľania dokumentov je ich okamžitá dostupnosť pre študentov, ktorý majú prístup k študijným materiálom, zadaniam domácich úloh a tak zlepšené podmienky na štúdium. Samozrejmosťou je aj možnosť komentovania, spolupráce na spoločnom dokumente a možnosť okamžitej spätnej väzby. Veľakrát takto odpadá potreba písania si poznámok počas vyučovacej hodiny, čo osobne považujem za stratu času a prežitok (neplatí na každom predmete).
Verím, že som zatiaľ nenudil, ale akýsi základný úvod bol potrebný. Poďme sa už konečne pozrieť na menej známe možnosti tvorby prezentácií priamo online cez webové rozhranie. Asi najznámejším je Prezi, ku ktorému si pomôžem ukážkou práce svojho kolegu geografa. Ďalšou rýchlou možnosťou na jednoduché a vizuálne pôsobivé prezentácie sú napr. Tackk (príklad žiackej práce ďalšieho kolegu), či Edcanvas. Ide o rýchlo vytvorené nástenky, kde môžete jedným klikom, alebo ťahom myši vložiť akýkoľvek multimediálny obsah. Podobným nástrojom je aj zatiaľ nové mural.ly (príklad prezentácie a zadania k San Marínu), ktoré však ponúka výhodu ozaj veľkej nástenky, na ktorej sa môžete približovať a vzďaľovať podľa ľubovôle, či dokonca vytvoriť postupnú prezentáciu v štýle Prezi.
Mojim obľúbeným webom je aj Thinglink, veľmi jednoduchý ale efektný nástroj, kde ľubovoľnému podkladovému obrázku pridáte interaktivitu cez vložené linky a multimédiá tak, ako to vidieť na príklade rýchlo vytvorenej koláže o Brazílii nižšie (fullscreen).
<p style="text-align: justify;" mce_style="text-align: justify;"><br /></p> <p style="text-align: justify;" mce_style="text-align: justify;"><span class="st"><br /></span></p>
Osobne si myslím, že tieto weby sú využiteľné najmä pri žiackych projektoch, keďže sú ľahko ovládateľné a výsledkom môže byť vizuálne aj informačne pôsobivé dielo. Deti a mládež majú radi príbehy, radi ich nielen čítajú alebo aj tvoria, nebojme sa preto zariskovať aj so zadaním tvorby príbehu v jednom z viacerých online nástrojov na tvorbu komixov alebo e-kníh, ako sú napr. skvelý Pixton, ktorý je aj po slovensky. StoryJumper, alebo Storybird. Zaujímavou kombináciou obrazového príbehu s vloženým hovoreným slovom je rozkošný Little Bird Tales, ktorý nadchne najviac asi mladšie deti.
Už máme odprezentované, je čas sa preskúšať. O tvorbe online kvízov som písal už dávnejšie na svojom blogu geoska.blogspot.sk. Príklad kvízu vytvoreného cez Proprofs si môžete zahrať tu (odporúčam mať nainštalovaný plugin Mozilla Adblock). Výhoda Proprofs je možnosť pridávania obrázkov, videí do zadaní otázok a tvorba vysvetľovacích textov po odpovediach, nevýhoda free verzie je, že kvízy v nej vytvorené obsahujú reklamy, ak sa nezablokujú pluginom. Tvorbu už klasických a dnes graficky nie veľmi pôsobivých hier ponúka web Super Teacher Tools, Purpose Games je pre mňa a aj viacerých slovenských učiteľov klasika vhodná nielen na mapové hry, ale aj jednoduché testy. Na efektné, jednoduché testy poslúži aj Pinnion, alebo hoc aj jednoduchý formulár vytvorený v Google Docs.
Ak okrem klasických testov a kvízov chceme vyskúšať aj niečo iné, nebojme sa vytvoriť si sadu interaktívnych kartičiek pomocou Flashcard Stash (ukážka hier), či kvíz vytvorený z fotky cez ImageQuiz. Pre mňa novou a stále fascinujúcou možnosťou je tvorba vlastných video kvízov cez službu Blubbr, ktorá umožňuje jednoduché vytváranie kvízov s využitím max. 20 sekundovej sekvencie z ľubovoľného videa na youtube. Video kvízy sa tu nazývajú trivs. Ukážka môjho trivu sa spustí klikom na odkaz nižšie, druhé je dostupné cez odkaz tu a tretie na tému Mestá Ázie tu. Tvorba video kvízu by mohla byť aj zaujímavou domácou úlohou pre žiakov. Fantázii sa medze nekladú.
Dalo by sa ešte dlho pokračovať, lebo webov využiteľných vo vzdelávaní je nespočetne. Možno sa pýtate, kde na to chodím, odpoveď je celkom jednoduchá, stačí sledovať novinky na kanáloch ako sú napr. Free technology for teachers, alebo sledovať Pinterest nástenky zaujímavých ľudí, či organizácií. Ak by ste chceli získavať informáciu o každej objavenej novinke, nech sa páči sledujte ma na Pintereste.
Pri toľkých možnostiach už ostáva len dúfať, že budú vzbudzovať nadšenie nielen u učiteľov, ale najmä u tých, pre ktorých sú určené - u žiakov. Lebo záhadné veci sa na Slovensku dejú, všade sa vraví, že čím viac technológií do vyučovania škola vnesie, tým väčší záujem oň budú žiaci prejavovať. Z mojej praxe a aj z rozprávania s inými kolegami sa však často presviedčam o neplatnosti tejto úmery v slovenských podmienkach. Možno sme predsa len iní. Užívajte si preto inakosť priatelia! :)