Myšlienka bola jednoduchá, spraviť to celé inak, osláviť Deň učiteľov spolu so žiakmi a nadviazať na odkaz Jána Amosa Komenského, ktorý v Skalici v roku 1650 dokonca krátko pôsobil. Premeniť tradičnú školu na takú, ktorú by mohli mať žiaci radi nie je vôbec jednoduché. V takýchto momentoch si uvedomujem, aké mám šťastie, že som obklopený idealisticky zmýšľajúcim vedením a kolegyňami, ktoré rady a ochotne pomôžu, inšpirujú, tu niečo vylepšia, tam poradia a nakoniec to celé odskúšame, i keď nik z nás nevie ako to vlastne vypáli.
S organizáciou pátracej hry, v ktorej čelia skupiny žiakov praktickým úlohám priamo v teréne, mám skúsenosti ešte zo svojich vôbec prvých učiteľských liet v krupinskom CVČ, kde som sa pre tento model edukačnej aktivity nadchol spolu so žiakmi na pátračke v prekrásnej dedine Hrušov (stiahnuť zadanie). Asi mám šťastie na jedinečné miesta, vytvoriť scenár pátracej hry pre Skalicu bola preto príjemná úloha. Už len samotná prechádzka jej ulicami inšpiruje, po čase vidíte nápady doslova na každom rohu.Bolo by skvelé mať pripravené pátracie hry pre jednotlivé mestá, obce alebo lokality Slovenska a zahrať sa ich aj na školských exkurziách alebo s vlastnými deťmi počas potuliek našou (ne)známou krajinou. O to viac ma tešia aktvity mesta Banská Bystrica alebo inovatívny koncept zo Švajčiarska, ktorý realizuje organizácia Daphne v podobe svojej Živej učebnice v Banskej Štiavnici.
Skalica objektívom detí.
Už hneď ráno privítala kolegyňa Milica žiakov zo základnej školy z Radošoviec, pre ktorých si naši siedmaci a ôsmaci pripravili sprievodcovské služby v angličtine. Prednedávnom boli naopak naši žiaci na návšteve tejto neďalekej obce, kde sa karta obrátila. Prečo slovenské školy vzájomne nespolupracujú častejšie mi ostáva záhadou. Vidieť, že sa to dá, stačí len natrafiť na rovnako trafených učiteľov. Neskôr sa pridali k piatakom a šiestakom, ktorých skupinky brázdili ulice mesta v snahe vypátrať riešenia úloh už od rána. Na rozdiel od nich však mali celé zadanie opäť v angličtine. Bolo na rozhodnutí každej skupiny ako si počas troch hodín poradia so všetkými úlohami. Zdá sa však, že dôraz na sociálne "soft skills" by sme mali ešte prehĺbiť - pri pozorovaní chaoticky pobehujúcich skupiniek sem a tam, bolo z pohľadu nás učiteľov niekedy ťažké im občas neporadiť. Ale čo, nech sa deti učia na vlastných chybách :)
Kde môžeme nájsť umelecké dielo venované trdelníku?
Cieľom jednotlivých úloh bolo okrem iného naučiť deti (aj dospelí by to potrebovali) vnímať známe novými očami, všímať si detaily, ktoré počas bežných dní ostávajú nepovšimnuté, nazrieť na mesto pohľadom turistu, prekonať samého seba, dať šancu netradičným, originálnym riešeniam.
Spoznali by ste zákutia vlastného mesta na historických fotografiách, viete odkiaľ pochádza zelenina a ovocie vo vašom obchode, v ktorej budove sa spája génius Komenského s architektom Jurkovičom, koľko stromov rastie v aleji na ulici, ktorou denne prechádzate, alebo čo zobrazuje pamätník prvej svetovej vojny?
O tých, ktorým sa to podarilo a boli úspešnými riešiteľmi Veľkej skalickej pátračky písali aj mienkotvorné noviny Amos, ktorých titulná strana sa nám stala diplomom :)
Kde nájdete budovu z historickej fotografie? Ako sa jej okolie za roky zmenilo?
Takto. Zo štátnej hospodynskej školy na pôrodnicu.
Hľadáme polohu niekdajších mestských brán.
Kde je to od nás ako ďaleko?
Ukázali sa skryté talenty - nakresli panorámu mesta z vrchu kalvárie.
Decká fotili miesta, ktoré ich zaujali. Kedysi vraj skalickí študenti chodievali k soche D.Licharda pred ťažkou skúškou žiadať ho o šťastie šúchaním jeho nohy.
Kde inde hľadať doktora Blahu, ako v parku pri nemocnici?
Natočiť fiktívne interview s kráľom na video bola jedna z ťažších úloh.
Kam človek vkročí, tam sa stretá s odkazom dôb minulých.
Vypátrať budovu s krížom vyrastajúcim z makovice bolo tvrdým orieškom. Pomáhal aj dedko jednej zo žiačok, ktorého sme počas pátrania stretli v uliciach.
Koľko náhrobných kameňov stojí a leží na židovskom cintoríne?
Zátišie.
Pátračská skupina.
Pri fotení čo najviac skalických hodín sa niektoré skupiny vynašli aj takto :)
Odkiaľ je ovocie a zelenina v našich obchodoch?
Dajte deťom foťáky a ukážu cit pre detail.
Kde v meste stoja ružový dom a ružový strom vedľa seba?
Odhaliť miesta z historických fotografií nie je tak ľahké ako sa môže zdať.
Mesto plné sôch tých, čo sa zapísali.
Odfoťte cudzinu v meste. Aj takto sa dá :)
Alebo takto.
A čo tak ísť do Mexika?
Alebo zaloviť v exotických vodách?
Vidieť krásu tam, kde ju bežne nehľadáme.
Pôvodná radnica na bočnej ulici? Hmm...
Krásy jari.
Huby v meste.
Je fajn zažiť "svoje deti" aj mimo tried, pozorovať ako spoločne riešia jednotlivé úlohy, ako sa dopĺňajú alebo ako sa naopak boria aj s jednoduchým problémom kvôli neschopnosti vzájomne efektívne komunikovať. Aj o tom je škola, aj o tom je život. Učiť sa na chybách, učitelia spolu so žiakmi. V pekný jarný deň, ktorý si budeme na rozdiel od mnohých iných spoločne strávených v škole pamätať. Skalica mi bude chýbať, ale tak to proste chodí. Niektoré rozhodnutia sú geografickej povahy...
Obyčajný učiteľ z neobyčajnej školy (Súkromná ZŠ Štvorlístok) Vám praje dušu pátračov a zrak, ktorý vidí krásu každodennosti. Učiteľom, žiakom a aj rodičom sa môže hodiť.