Najnovšie ambície niektorých amerických telekomunikačných a káblových spoločnosti by s kľudom mohli zatieniť ambície NSA. Verizon, Comsat, Bell South a niekoľko ďalších telekomunikačných spoločností plánujú nasadiť stratégie na sledovanie každého kroku v cyberpriestore a premeniť Internet na médium, kde sa bude platiť prakticky za všetko čo užívateľ vykoná online. Možno ak si v budúcnosti neobjednáte zlatú alebo platinovú verziu Internetu sa ku Googlu ani nedostanete.
Základnou myšlienkou je zvýhodniť tých, ktorí si priplatia. Dodnes bol model platby za Internet postavený na platení za šírku pásma. Telekomunikácie sa starali o údržbu siete a nie ich obsah. Manažment si ale prepočítal, že zjavne model "všetci sme si rovní" je menej výnosný ako "niektorí sú rovnejší". Prekvapujúco totiž užitočnosť služieb sa dobre šírkou pásma nemeria. Prečo nevyžmýkať zákazníkov ešte viac a nerozdeliť balík Internet na milión menších služieb?
Podľa bielych papierov, ktoré kolujú Internetom sa telekom skutočne chystá presvedčiť zákonodarcov, že presadenie zákona dávajúci im do rúk plnú kontrolu nad tým čo chodí po ich linkách je v prospech každého. Tí, ktorí si budú chcieť pozerať video cez Internet, si za "skvalitnenie" používania svojho Internetu môžu priplatiť. Alebo takí hráči by si mohli vychutnať Internet s rýchlejšou odozvou ak by si priplatili. Nepochybujem, že myšlienka nemá aj zopár kladov, problémom je, že ... toto je spôsob ako úspešne zabiť celú myšlienku sieťovania. Namiesto neobmedzenej slobody používania média, zažijeme asi časy, kde si budeme môcť kúpiť video-Internet, voip-Internet, web-Internet, email-Internet, ICQ-Internet.
A vyzerá to tak, že nielen užívatelia si "užijú" skvalitnenia svojich služieb. Ako sa vyjadril na otázku firiem Ed Whitacre, predseda and CEO AT&T v Business Week v Novemberi: " Why should they be allowed to use my pipes? The Internet can't be free in that sense, because we and the cable companies have made an investment, and for a Google or Yahoo! or Vonage or anybody to expect to use these pipes [for] free is nuts!" Jasné, že telekom by sa rád priživil na úspechu vyhľadávania či iTunes, a Yahoo a Applu s radosťou ponúknu "špeciálny balík" šitý na ich mieru. Pravdepodobne ale Ed Whitacre zabudol, že AT&T nikto do Internetu nenútil a celkom slušne to cvakajú všetci, ktorí sú na AT&T napojení ako koncoví užívatelia.
Celé mi to pripomína súčasný trend mobilných operátorov: rozkúskovať každú službu a za všetko si nechať mastne zaplatiť aj keď prakticky nie je možné nijak vyčísliť náklady na tú či onú službu. Ibaže takto môžu cvičiť s cenou každej malej službičky až kým nenájdu tú správnu kombináciu na ktorej trhnú najviac. Čo na tom, že zákazník stráca na funkcionalite? Hlavne že nám rastú zisky. Sú sms populárne? Že je to úbohých 160 znakov, ktoré v prepočte na zabrané pásmo sa rovná menej ako sekunda hovoru? Zaplať viac ako za pólminútu hovoru do Anglicka. Sms do zahraničia? Tie dáme drahšie, je to mimoriadne ťažké presmerovať do cudzej siete... Pravdepodobne by som si mal nechať rodičmi tiež platiť za pakety presmerované z domácej siete na Internet. A budúcnosť? ICQ je obľúbené? Čo tak zaradiť na mesačný účet položku počet poslaných ICQ správ? Alebo počet navštívených stránok? Počet vyhľadávaní? A ak Google odmietne platiť telekomu peniaze, ich vyhľadávanie bude drahšie?
Rozmýšľam či v budúcnosti sa podobné nápady neuchytia aj inde: odporúčam napríklad elektrárňam porozmýšľať či za elektrinu použitú na vysávanie nemám priplatiť viac alebo či užívatelia ekonomických žiaroviek nemajú platiť podľa tarify svetelnej energie a nie spotrebovanej elektriny. Za užitočnosť sa predsa musí platiť. Alebo možno by aj voda do práčky mala byť spoplatnená inak ako voda na umývanie riadu?
Dočkáme sa zlatých a platinových verzií Internetu?
Americkým telekomunikáciám sa zjavne nepáči, že každý na Internete má prístup k všetkému, každý je rovný, môže surfovať kdekoľvek a im za to neplynie do vrecka nič. Prečo by im firmy nemali platiť viac ak chcú zverejniť niečo na Internet cez "ich" spojenie a naopak užívateľ priplácať ak chce viac ako písať maily? Sú to predsa "ich" linky.