Dvaja najväčší poskytovatelia e-mailových kont vyhútali novú stratégiu ako zbohatnúť a zároveň vyriešiť problém so spamom: za každý doručený mail na ich adresu si budú účtovať malý poplatok. Samozrejme ostanú aj e-maily zadarmo, ale u tých neplatených firmy nezaručujú že ich ich hi-tech spam filter neodfiltruje. Tak to vyzerá, že ak to prejde, AOL sa stane asi najväčším predajcom známok v celej histórií.
Sally Hansen z NY Times vo svojom článku Postage is due for Companies Sending E-mail vysvetľuje, že týmto spôsobom budú firmy schopné odlíšiť spam a organizácie rady zaplatia malý poplatok, ak to zaručí zvýšenú dôveryhodnosť. Ja to ale tak ružovo nevidím.
E-mail je vôbec jeden z najstarších protokolov na Internete. Vyvinutý niekde na kolene, aby si skupina známych ľudí mohla posielať správy cez sieť. Na jeho základnej schéme sa odvtedy nič podstatného nezmenilo. Prakticky dokonalá kópia "reálnej" pošty: predpokladá sa že ste niekde na nejakom konkrétnom mieste, svoju poštu vhodíte do schránky v strede džungle a pošta bude putovať hore dole z džungli v Amazonke do Ria odtiaľ lietadlom do Paríža a z tadiaľ cez Berlín do Bratislavy. Alebo inak... Podstatné je že pošta "putuje" a vy ste vždy niekde inde. V 70-tych rokov skutočne pošta putovala. Tam nešlo spojenie, inde bol server dole. Svojho času to bolo skutočne elegantné riešenie. Dnes je ale tento koncept hodný tak akurát do smetiska času. Internet sa dávno netvári ako nejaká sieť ale skôr ako jeden virtuálny bod, a e-maily už nikam putovať nemusia. Ak sa na to opýtate mňa, e-mail by jednoducho mohol fungovať tak, že yahoo poštu môžem poslať len z yahoo a yahoo ho pošle priamo serveru, na ktorom je prijímateľ. Žiadny spam, stopercentná bezpečnosť a ani sa nikto za mňa nemôže vydávať. Bohužiaľ ako to už býva v realite: keď máme zlé základy a náš plot sa nejako začína prepadávať, postavme ho preistotu vyšší, nie? Prípadne odkukáme koncept z inakadiaľ. Normálna pošta predsa nezápasí so spamom. A čo v e-maily ešte nemáme? Známky? Mám to nazvať nedostatkom kreativity či originality?
Zaujíma ma ale jedno: ako sa budú posielať tie e-známky. Rovnako ako e-mail? Ako ju zabezpečia proti sfalšovaniu? Alebo na yahoo budeme mať konto, kde cez web najprv bezpečne pošleme kópiu správy, za ktorú zaplatíme, aby keď im to dôjde ako e-mail tak to porovnali a pustili filtrom? Vidím v tom tú iróniu len ja?
Dejavú: nie je to podobné tomu o čo sa snaží telekom ? Rozdeliť Internet na "rovných" a (tí čo si priplatia) "rovnejších"?
A teraz skutočne neviem či nemám držať palce spamerom, aby konečne donútili IT odvetvie zamyslieť sa nad sebou. Bolo by celkom načase.
Štvrťcentové známky na e-maily? WTF?
AOL a Yahoo idú spoplatňovať e-maily úplne novým spôsobom: bude sa (dobrovoľne) platiť za každý doručený e-mail na ich adresu. Elektronické známky na e-maily by mali stáť od 1/4 centa po penny.