Neschopnosť na Ministerstve dopravy - leteckú linku Bratislava - Košice nedokážu (opäť) vysúťažiť

Na Ministerstve dopravy SR nechápu princípom tvorby letových poriadkov a zadávajú nerealizovateľné súťaže.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ak by nešlo o vlastné želanie Vlády SR a Ministerstva dopravy SR (ďalej len MD) povedal by som, že na MD robia všetko preto, aby domácu leteckú linku nebolo možné vysúťažiť.

Začneme od začiatku. Už 14.10.2024 MD tlačovou správou informovali, že čoskoro vyhlásia súťaž na leteckého dopravcu na linku Bratislava - Košice. Keďže linka mala začať fungovať od začiatku letného letového poriadku teda 30.3.2025 čas bol veľmi tesný.

Čo sa ale stalo? Úradníci MD dokončili a zaslali výzvu do Európskeho vestníka až 3.12.2024, teda až po 7 týždňoch (50 dní) ako o vyhlásení výzvy informovali. Celých 50 dní čakali, medzitým letecké spoločnosti intenzívne pracovali na letnom letovom poriadku. Na MD sa zatiaľ čakalo. Letecké poriadky sa tvoria už cca pol roka pred ich spustením. Problémom nebolo len ľahkovážne oneskorenie zverejnenia výzvy, ale aj termín na predloženie ponuky, ktorý bol až 20.2.2025, teda len 38 dní pred termínom spustenia linky. Je to v obrovskom kontraste s tým, aký časový horizont je na tvorbu letových poriadkov potrebný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď si súťažné podklady prevzalo 5 dopravcov, ani jeden ponuku nepredložil, keďže časový rámec na prípravu linky bol nerealizovateľný. To nie sú moje slová, ale slová dopravcov.

Okrem nerealizovateľného termínu, museli byť problémom aj stanovené (zväzujúce) letové časy prevádzky linky. Lietadlo by muselo nocovať v Košiciach. Žiadny dopravca, kt. by linku prevádzkoval, lietadlo v Košiciach nebazuje.

Viac info o pôvodnej súťaži nájdete aj tu: http://airtiper.com/bratislava-kosice-od-marca-2025-pozname-jej-cenovku/

Prečo si myslím, že sa linku pravdepodobne nepodarí vysúťažiť ani tentokrát?

Z aktualizovaného zverejnenia vo vestníku (nájdete tu: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/?uri=OJ:C_202501831) vyplýva, že tentokrát sa požaduje, aby letecký dopravca začal na linke lietať začiatkom zimného letového poriadku t.j. od 26.10.2025. Problém je ten, že na MD nepochopili prečo neboli v prvom kole úspešný. Termín na predkladanie ponúk je do 31.7.2025, teda len necelé 3 mesiace pred realizáciou "zákazky". Už dnes mnohé letecké spoločnosti uzatvárajú letové poriadku na zimnú sezónu. V dobe keď končí termín na predkladanie ponúk, dopravcovia už nebudú mať voľné kapacity a bude obrovským prekvapením, ak sa niekto s voľnou kapacitou nájde. Zároveň nie je jasné, či stále na MD trvajú na letových časoch, ktoré vyžadujú bazovanie (nocovanie) lietadla v Košiciach. To by bola len prekážka naviac.

SkryťVypnúť reklamu

Neschopnosť rozvíjať leteckú dopravu na Slovensku trvá už mnoho rokov. Výnimka je letisko Košice, pretože v košickom regióne si uvedomujú prínos konektivity pre región ako aj tvorby nových pracovných miest na letisku a príslušných služieb. Letiská Bratislava a Poprad sa potácajú s dlhoročným nezáujmom regiónov, miest, štátu a zároveň sú dlhé roky riadené trafikantmi bez reálneho know-how, ktorí nemajú žiadne kontakty v letectve.

MD a Vláda SR podľa ich statusov na sociálnych sieťach veľa rokujú, ale výsledky nemajú. Už začiatkom novembra 2024 sa sľubovala linka do Číny. Polrok čoskoro za nami a po linke sa zľahla zem. Rovnako to dopadlo s linkami do USA, Turecka, Poľska... Žiadny národný dopravca v Bratislave nie je. Letisko v Bratislave je svetový unikát v najhoršom zmysle slova. Na Slovensku si absolútne neuvedomujeme o aké zdroje a príležitosti prichádzame. Letisko pri Viedni tieto peniaze a príležitosti berie k sebe. Ani predstavitelia Vlády nevyužívajú svoj vplyv a s partnermi o linkách nerokujú.

Marek Filip

Marek Filip

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  49x

Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

135 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

763 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu