Najprv definícia:
Pijavica = tvor odoberajúci produkciu či služby resp. energiu či čas bez uznania nároku na odmenu, honorár či plnenie akéhokoľvek iného druhu. Pravidelne a často sa vracia inými cestami, než tými, z ktorých ste ho naposledy vyhodili a podľa všetkého to považuje za správne, normálne, jednoducho si neuvedomuje alebo nie je schopný si sebakriticky priznať, že je to netaktné, neslušné a neľudské. Vyskytuje sa predovšetkým u freelancerov, teda ľudí na voľnej nohe či ľudí riadiacich vlastné firmy. (Pod pojem "pijavice" môžme pokojne vsunúť aj ľudí, označovaných za "zlých" klientov - teda tých, s ktorými sa pracuje mimoriadne ťažko a rovnako vám skôr berú ako dávajú. A naopak, vynechajme prípady, keď poskytujeme čosi priateľom, za symbolickú cenu, pracovné náklady či naozaj pracujeme len za referencie).
Čo s nimi?
Spôsoby zbavenia sa pijavíc:
1. vyžiadanie si protihodnoty - jednoducho dostať energiu a čas späť. Či už vo forme peňazí alebo inak - bartrom či inou pomocou, pri ktorej pijavica minie svoj čas, energiu či talent, aby ste zas dostali niečo na oplátku vy. Problémom býva, že tento spôsob skôr nefunguje, ako funguje - pijavica jednoducho nemá čo poskytnúť, prípadne to nepovažuje za potrebné. Ak sa vám predsa podarí čosi získať späť, vznikne síce vyrovnaný vzťah, pijavica však neodíde. V prípade, že ju chcete zlikvidovať úplne, musíte použiť ďalšie možnosti:
2. zdokumentovanie spolupráce - ak vás navštívi pijavica, jednoducho mu dajte podpísať zmluvu či objednávku na danú službu či dielo. Ak sa ho týmto nezbavíte, službu a dielo vykonajte a následne mu dajte podpísať faktúru, prípadne doručte poštou. V ideálnom prípade vám pošle fakturovanú sumu, v rovnako ideálnom prípade máte poruke takmer všetky podklady pre súdnu žalobu. Ak ani to naňho neplatí, nabudúce sa mu už len oháňajte pred nosom danými papiermi.
3. afektovaný súhlas - sľúbte mu, že to spravíte, súhlaste bez problémov, aj keď vás urguje do telefónu, vždy hovorte, že to bude, bude a bude. Ale nebude. Nespokojný s vašimi službami a "spoľahlivosťou" sa na vás už neobráti.
4. extrémna cena - ak je to možné, oznámte mu, že nie je problém, ale za toľko a toľko. "Toľko" bude v tomto prípade príliš veľa. Ako správny ješitný tvor sa v tomto prípade nafúkne, oduje, urazí, pohorší, zakrúti hlavou, že "preboha, za čo? veď to si sadnem a urobíme to s mojou tetou za pár minút". Krásny výsledok
5. šírenie nespoľahlivosti a zlého mena - keďže si chcete udržať dobré vzťahy, používajte túto cestu len v krajnom prípade. V dobe webov, blogov, sociálnych sietí a rôznych referencie poskytujúcich stránok nie je problém rozšíriť fakt, že daná pijavica je skutočne nespoľahlivý tvor a neradno s ním spolupracovať. Či už podstránka "Neplatiči", samostatný článok na blogu či virálna info na fb stránke. Twitter nedávno v priebehu pár hodín zmenil stanovisko takej mamutej inštitúcie, ako je SLSP. A Koloman Kertész Bagala prostredníctvom fb eventu prinútil akéhosi svojho neplatiča uhradiť svoje dlhy.
6. asertívne zbavenie sa - ľahko sa to hovorí, ťažšie realizuje. Jednoducho sa prekonajte a pošlite ho....kam len chcete.
Existujú aj originálnejšie riešenia, tie si však nechám pre seba:)
Zbaviť sa pijavíc - taký bol môj minuloročný novoročný záväzok 2011. Čiastočne sa mi podaril, ostatné sa rieši a vidím to nádejne:) Dajte si (síce už nie novoročný, ale predsa len) záväzok zbaviť sa svojich pijavíc. Bude sa vám ľahšie rásť:)