Bratislava: nastúpme do autobusov

V aktuálnej kríze prímestskej dopravy v Bratislave by bolo najjednoduchšie kritizovať - kraj, Arrivu, súťaž atď.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V článku sa vyberiem ťažšou a osobnejšou cestou. Či už kraj alebo mesto majú jeden spoločný problém. Chýbajú im vodiči (okrem peňazí, samozrejme). Vallo s Drobom (ak to vezememe na úplne najvyššie hlavy) sa môžu pokojne naťahovať o každú šoférsku posilu, obaja chcú dostať čo najviac šikovných ľudí do radov "svojich" dopravných firiem, a takto môžeme ísť pokojne aj do Košíc a inde, riešia ten istý problém.

Mimo Bratislavského samosprávneho kraja môžu regióny aspoň promovať program Úradu práce. Ten poskytuje dotáciu na získanie vodičského oprávnenia skupiny D. Inak by záujemcovia za taký kurz zaplatili až do 1800 eur (v závislosti, aké vodičské oprávnenie majú aktuálne). A to už je poriadna pálka. Viac o dotačnom programe nájdete tu.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tejto situácii by som sa v BSK (a v meste Bratislava) inšpiroval a zriadil dotačnú schému aj pre Bratislavu, Senec, Pezinok či Malacky. Aj tam totiž platí to obmedzenie, kde Úrad práce vodičák neprepláca. A povedzme si, 1800 eur je ozaj vysoká suma. Vezmime si príklad:

Pracujúca osoba s platom povedzme 1300 eur v hrubom odpracuje 160h mesačne. A chce popri tom pracovať ešte aspoň 40h mesačne pre Dopravný podnik a privyrobiť si (cca. + 250 eur). Áno, môže, dva pracovné pomery, pričom jeden je hlavný a druhý na čiastočný úväzok. Ak však danej osobe chýba vodičské oprávnenie D, má problém. Dopravný podnik ho nerád prepláca niekomu, kto neodpracuje aspoň 20h týždenne, pochopiteľne. A pritom by hotového človeka s Déčkom vzali aj na tých pár hodín - vykryť hodiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Daná osoba z príkladu zarába v čistom cca. 910 eur, už len vziať kurz na vodičák na splátky je pre ňu veľký problém. Preto si myslím, že kraj (či mesto) by mohli nájsť dotačnú schému pre takéto prípady. Druhým možným riešením (komplikovanejším vzhľadom na procesy a súvislosti) je zníženie dph na vybrané kurzy. Už teraz sa ponúkajú možnosti, no to by kurzy museli organizovať priamo dopravné podniky, v tom prípade by odpustenie dph pri 1800 eur (Dopravný podnik Bratislava) činilo - 300 eur. Viac o odpustení dph je tu.

Pri dotácii a odpustení dph by kurz mohol stáť 800 eur (cena za Béčko).

A teraz tá osobnejšia. Môj otec celý život pracoval ako vodič, raz na kamióne, neskôr zasa na autobuse. Mám k tomu logicky vzťah. Využil som aj možnosť Dopravného podniku zajazdiť si s autobusom a veru, rád by som niekedy pokojne vykryl zopár liniek. Podľa mňa to bol pekný PR event (budovať vzťah k značke, službe, firme) a zároveň veľmi dobre to vypálilo aj ako potenciálny nábor.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to ťažká práca (stretávate sa s ťažkými situáciami na cestách a niekedy komplikovanými cestujúcimi), je dobré, že na tomto "otvorenom dni" som videl 1 - 2 lokálnych politikov/manažérov. Je dobré pochopiť reálnu situáciu, a tak snáď ľahšie riešiť komplikovaný problém v doprave.

Náborový deň v Dopravnom podniku Bratislava
Náborový deň v Dopravnom podniku Bratislava (zdroj: Marek Gabonay)
Marek Gabonay

Marek Gabonay

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Neprofesionálny športovec, bývalý novinár, špecialista na content, fanúšik elektronických športov, laický fanúšik Revolutu, člen Progresívneho Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

3 články
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Skryť Zatvoriť reklamu